Sv: Ekollon

Fick Islandshästen idag, i den stod en artikel om ekollon.
är det nån som vet om ekollon är giftigare beroende vart man bor, det nämndes nåt om det i artikeln. Mina hästar har inte blivit sjuka och det har inte varit så förskräckligt många ekollon där de går.
Men jag läste också att sjukdomen inte slog till direkt utan det kunde dröja ett tag. Känns inte så värst bra!

Nej det finns ingen tid som man med bestämdhet kan säga, har hänt att hästar drabbats framåt vår kanten och orsaken har senare förmodats vara ekollon. När en häst drabbas långt efter aktuell säsong, är det ju inte alltid den första slutsatsen man drar. Dock tycker jag att man bör lägga på minnet detta, har man ek och/eller ekollon i anslutning till hagen. Hästen drabbas av något och prover tas, visar leverprovet på förhöjda värden ska man ta en diskussion om detta med veterinär. Ofta tänker dom inte själva på det, ibland är några ganska förutseende och frågar men tyvärr inte alltid.
Nu finns det ju annat som också ger förhöjda värden, men man kanske bör nämna det så att det inte slinker förbi sas.

Men du har ingen aning om i vilka mängder de ska ha ätit för att få förhöjda värden i levern?

har aldrig haft några problem med hästar som äter ekollon förut men nu har vi lånat en häst som är som en dammsugare och han hade ju förmodligen stått och ätit konstant i en halvtimme i nya hagen med ekar i innan vi såg det...inte bra alls.

Mängden är individuell, men man vet att det skapar ett beroende som droger på oss människor. Precis som hos oss kan en liten mängd skapa ett beroende för en individ, medan nästa kräver långt mycket mer för att uppnå samma effekt.

jag tänkte mer på mängden "giftet" i ekollorna som gör att hästen får problem/ blir sjuk.

Jag hade mina två hästar lyckligt ovetandes i en ekhage för många år sen. Där knaprades det friskt och de blev jättefeta av ekollonen. Tack och lov klarade jag mig för hästarna lever och frodas. Hoppas att det inte är något som dyker upp jättemånga år senare bara:eek:!

jag tänkte mer på mängden "giftet" i ekollorna som gör att hästen får problem/ blir sjuk.

Ja och det svarade jag dig på, det går inte generellt att säga var den gränsen finns. Här har vi en användare vars hästar knaprade sig fet utan problem, medan vi idag kan läsa om en person som släpper ut sina hästar över helgen och några dör pga akut förgiftning.

Ja och det svarade jag dig på, det går inte generellt att säga var den gränsen finns. Här har vi en användare vars hästar knaprade sig fet utan problem, medan vi idag kan läsa om en person som släpper ut sina hästar över helgen och några dör pga akut förgiftning.

då förstod jag dig fel, trodde du svarade på mängden som skapade beroendet.

Jag har fått höra av en veterinär att för de flesta hästar är inte ekollon särskilt giftiga, bara mindre bra (särskilt som de är beroendeframkallande), men de hästar som är känsliga kan dö av några stycken.

Även hur beroendet skapas är individuellt, vissa äter några och tycker att det räcker. Andra får i sig lite, och sen söker de med ljus och lykta efter fler. Det finns också hästar som ätit stora mängder ekollon, som sen inte verkat bry sig att de tagit slut eller så slutar de helt enkelt att äta dem trots att det finns mer att tillgå.

Även hur beroendet skapas är individuellt, vissa äter några och tycker att det räcker. Andra får i sig lite, och sen söker de med ljus och lykta efter fler. Det finns också hästar som ätit stora mängder ekollon, som sen inte verkat bry sig att de tagit slut eller så slutar de helt enkelt att äta dem trots att det finns mer att tillgå.

Det här tycker jag är jättesvårt veta - hur hästarna tar det hela. En häst som inte alls brytt sej om ekollon förut går nu direkt och letar efter dem. En som förut ätit mycket bryr sej inte särskilt länge. Äter några o är så nöjd.

Inga av dessa har blivit dåliga mer än lösa i magen då de ätit bark av ek.

Mattes nerver spökar mer. Här krattas det för fullt och stängslas in.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 543
Senast: Elise4321
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 512
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar