P

pemblan

Hur är det egentligen med att hästarna äter ekollon. På vilket sätt kan de bli dåliga. Är det farligt eller inte så mycket. Hört mkt om det. Någon som har erfarenhet? Eller vet:confused:

Sv: Ekollon

Det är livsfarligt. Ekollon skapar ett beroende, precis som narkotika och slår ut njurar och andra vitala organ. Många ponnyer i England dör varje år pga ekollon. Det finns även fall i Sverige.
Har du ekar i hagen så sätt ett staket runt så hästen inte kommer åt ekollonen. Eller byt hage på hösten. Det är då de är farliga efter vad jag hört.

De kan bli akut dåliga med döden omgående, de kan bli smygande dåliga eller bara få akuta besvär som sedan lägger sig men med men som sitter resten av livet.

I akut skede om inte hästen stendör direkt kan man se bla.

Personlighetsförändring, allmänpåverkan, svullna spottköttlar, kraftig salivutsöndring, tappar eller slutar helt att äta och dricka, fång, muskeldegression, dålig cirkulation m.m.

Vad som sedan händer är att bl.a. njurarna och levern blir mer eller mindre påverkade vilket i sin tur resulterar i att du har en häst som blir överkänslig för det mesta, där humöret åker jojo och ofta kronisk fång, ödem m.m.
Ofta så ser man även att blodbilden vid provtagning blir förändrad m.m.

En del få bara små symtom och kan med rätt skötsel leva många år andra stora stora symtom och lever kortare tid, en del hästar klarar att äta ek i mängder utan att bli påverkade.
Tyvärr så vet man aldrig vilken individ som får förgiftningen utan det är lite Rysk rolett över detta, därför tycker jag att man inte bör utsätta sin häst för ek av något slag.

Har haft en ekförgiftad häst och hoppas jag slipper få det igen.

Jag har sett att hästar gärna äter på ekar, alltså inte bara ekollon utan även barken.
Jag tror inte att det är bra och ser gärna att de inte kommer åt ekarna.

Nu finns det ingen forskning som säger att ekollon är farligt - men att äta ekollon (bark, blad, ekollon) i stora mängder är inte bra. Det påpekas bl a i olika skrifter.

Jag stängslar av, har ekar i en del av hagen så där får d einte vara.

Många hästar blir helt galna av ekollon och gräver t o m fram dem under snön t ex.

Men hur funkar det sen när det blivit frost/snö, är ekollonen fortfarande giftiga då?

Våra hästar har aldrig ätit ekollon men nu har vi fått hem en shettis som är helt tokig i dem så de får gå på en äng utan några träd alls (vår hage består till stor del av ekskog)

I vilka mängder är det farligt? Är det farligt från första ekollonet?

Har du ekar i hagen så sätt ett staket runt så hästen inte kommer åt ekollonen.

Men det är ju på grenarna ekollonen sitter, inte på stammen.
Och grenarna hänger ju ut en bit från träden ..

Vi har typ bara en hage där det finns ekar. Där är det inte några hästar som har gått på ganska länge men våra äter inte så mycket av det heller ..

Men hur funkar det sen när det blivit frost/snö, är ekollonen fortfarande giftiga då?

Våra hästar har aldrig ätit ekollon men nu har vi fått hem en shettis som är helt tokig i dem så de får gå på en äng utan några träd alls (vår hage består till stor del av ekskog)

I vilka mängder är det farligt? Är det farligt från första ekollonet?

Tyvärr har jag inget svar där.... Mina har ju grävt och äter under vintern men lever. Ifjol kom inga ekollon alls men då åt de av barken så det var att stängsla in stammen.

Jag vet bara att FÖR MYCKET är farligt och hur mkt är det? Äter hästen bara ekollon/blad mm hela tiden är det ju bara ha bort hästen därifrån och så bör man nog undvika ha den i ekhagar. Hästar som bara tar några då och då, som de flesta gör, ser ut må bra.

Men det är ju på grenarna ekollonen sitter, inte på stammen.
Och grenarna hänger ju ut en bit från träden ..

Vi har typ bara en hage där det finns ekar. Där är det inte några hästar som har gått på ganska länge men våra äter inte så mycket av det heller ..

Ja, det är ju att stängsla av rejält. Eller kratta bort dem varje dag :angel:

Jag har hört att hästar äter en del ekollon för att avmaska sej själva,vet inte om det är gammalt skrock men masken påstås dö utav garvsyran i ekollonen.
Mina hästar jag har nu vråläter inte ekollon,tar bar ett par stycken då och då.Hade dock ett sto för många år sedan som blev som galen i ekollonen,hon fick fång och till slut hovbensrotation.

Allt på eken är giftigt. I vilken mängd det blir farligt går inte att säga.

en del hästar kan äta mängder år ut och år in utan att bli sjuka. Andra hästar blir sjuka redan vid kanske 5 st ollon eller av att käka bladverken.

Det är beroendeframkallande.

Tack för alla svar! Huh låter mycket otäckt. Har haft mina hästar i den hagen i tre år där ekarna finns men de har inte brytt sig om ekollon förrän i år. Kan vara för att vi fick hit nya hästar och de började. Kan inte säga att de vråläter men visst plockar de i sig en del. Min kompis har ek i hagen och haft hästar där i många år men aldrig att det har varit något. Vi arranderar marken så att ta bort tre stora vackra ekar är ju inte att tänka på. Får nog ordna så att de inte går där mer.

Jag hade en sköthäst en kort tid för ett par år sedan, han hade festat på ekollon när han var tre (tror jag), då hade han nästan dött, vet. trodde inte han skulle klara sig, stod på sjukhus länge. När jag träffade honom var han 5år, han kunde fortfarande få återfall med feber och diarrée var och varannan dag. Skall ha skrivits en artikel om honom i en gammal "islandshästen" om jag inte minns fel!

Har du någon källa till att allt på eken är giftigt? Jag hade bestämt för mig att det bara var ekollonen som innehåller tanninerna som ger förgiftningen.

Hittade följande påstående på ett annat forum på nätet, men lyckas inte spåra källan hos SVA själv tyvärr. Du har säkert rätt alltså.
"Ekollon, ekblad och ekbark innehåller bl.a. tanninsyra, ett ämne som är speciellt giftigt för djur då bladen och ekollonen är unga, färska. "
Från SVA

Min pålle älskar ekblad, får kanske stoppa honom från att äta det också (trodde ju att det bara var ollonen som var giftiga).

Tyvärr har jag inte mer än dig textmässigt gällande källor. Bara det lilla som man kan söka efter och som veterinärer sagt.

Det finns alldeles för lite information gällande ek och häst men veterinären som jag hade var övertygad om att det fanns väldigt många fall med ekfärgiftning som aldrig kom fram där hästar avlivats utan att man visste vad som gjort hästen sjuk. Likaså alla hästar med diffusa symtom och överkänlsigheter som ingen sätter i relation med att hästen kanske ätit ek i sitt liv.

Detta i sin tur kommer sig av att många hästägare inte har kunskapen om vad ek kan ställa till mer eller inte vet att deras häst ätit ek innan den köptes m.m.

Den bästa information - och kunskapskällan hittar man hos ägare med ekförgiftade hästar och veterinärer som träffat dessa.

Åren straxt efter att min häst fick avlivas av förgiftningen så var jag hysterisk noggrann, när jag köpte nya hästar så var min första fråga om de gott på Ekmarker. Nu har jag lugnat mig lite men jag tycker inte att man ska utsätta hästen för onödiga risker. Men har den ätit i många år utan att ta skada så skulle jag inte bry mig så mycket, men en ny häst som aldrig ätit skulle jag inte chansa på att släppa på sådan mark.

Senast ändrad:

Jag har en arbetskamrat som hade nötkreatur på sina marker för att hålla dem öppna (köttdjur alltså). Hade själv inga större djurkunskaper, men skötte dem efter bästa förmåga och säkerligen alldeles ypperligt om jag känner vederbörande rätt.

En vacker dag låg några djur döda i hagen och resten var märkbart påverkade (hade 5-7 st totalt tror jag). Veterinären kom snabbt förstås och listade rätt enkelt ut orsaken (ekollon). Resterande besättning avlivades av djurskyddsskäl då de var mycket illa däran.

Runt en vecka senare pratade han med mig, som han visst var hästägare, och frågade om jag visste om detta med ekollon. Jo, det gjorde jag ju.
Han var totalt förtvivlad, så olycklig över att ha utsatt sina djur för detta otäcka. Att det dessutom var "allmänt känt" i djurkretsar att ekollon är giftiga hjälpte ju inte då han älskade sina djur och trodde han skötte dem väldigt väl.

Jag lider med honom än idag. Detta var en handfull år sedan. Han köpte aldrig några nya djur, klarade inte av det.

Stackarn.. Man kan ju inte veta allt och man lär hela tiden. Som du säger så skötte han nog sina djur perfekt men blev olyckligt drabbad.

Själv hade jag inte heller en aning om att hästar kunde dö av att käka ekollon försen för ca 8 år sedan.
När jag var liten så minns jag att jag plockade ekollon och gav hästarna som åt med stor förtjusning :eek: :eek: tur att ingen dog.

Stackars människa.... Att det är sådana som är så noga med sina djur som drabbas är ju skit.

Ifjol var det inga ekollon här, däremot åt de av barken på ett träd och blev lösa i magen så det var att stängsla in trädet. Bladen ligger så pass högt upp som tur är.

Man ser ju, när andra blad försvinner och förmultnas i marken - det gör inte ekbladen.....

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 543
Senast: Elise4321
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 512
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar