S

sgul

Min nyinköpta isis älskar ekollon. I hagen han går i finns ett antal ekar och han älskar att äta ollonen. Det låter som en stenkross. Min fråga är om dessa är farliga för hästar och i så fall vad händer. Ska vi ta bort ekarna?

Tacksam för svar G

Sv: Ekollon

Hej!

Jobbar hos veterinär och vi har fått denna fråga flera gånger... svaret är att ekollon är LIVSFARLIGA. De får extrem kolik och diarré av det och kan helt enkelt dö... så det bästa är att ta bort ekarna, eller hägna in de och gå o kratta bort de ekollon som hamnar utanför inhägnaden.

Att hästen gillar dem är för att ekollon dessutom är beroende framkallande, så har de väl börjat äta så vill de aldirg sluta, det blir maniskt...

Lycka till!

Läste en artikel i en tidning för ett ganska bra tag sedan, om en islänning som dött av ekollon.
Sedan att det var just en isis gör nog ingen större skildnad. Jag menar att det är nog lika farligt för alla hästar.

Min hund åt ekollon när han var valp och fick magkatarr som följd. Han kan fortfarande inte äta något annat än sitt eget torrfoder utan att bli sjuk (han är 5 år nu).

Köp två grisar, de älskar ekollon, och hästar gillar inte grisar så då lämnar han ekollonen ifred :)

Jag hörde nyligen att stora mängder är farligt, men inte några stycken. Så jag skulle hägna in o strunta i om nåt ramlade utanför avspärrningen.
Det var förresten på New Forest som ponnyerna åt ekollon. ("vilda ponnyer")

Ekollon är giftiga och dessutom beroendeframkallande hos hästar.

Det finns hästar som dött av för mycket ekollon.

Då är det bara för dig att vänta och se.. Det är giftigt på alla sätt och vis och förgiftningen ger fruktansvärda bieffekter för en häst.

Det går att ha en förgiftad häst vid liv i många år om man är noga med hästens vård och liv efter en förgiftning. Ett akut förgiftningstillstånd kan se ut på många olika vis. Men ödem stora som små, ilska, kolik, slutar äta och dricka, kan se spöken som inte finns alt. bli helt utslagna m.m.

Är det är lugn akut pågående förgiftning så ser man ofta olika diffusa symtom förutom detta med att de slutar äta och dricka. De inre organen blir förstörda framförallt njure och lever blir nedsatta laterativt helt utslagna vilket i sin tur ger bieffekter, de får kroniskt fång, allmän överkänslighet mot olika foder, förändrad personlighet, stela och ömma muskler m.m. det ena ger det andra tyvärr.

Hur som så dör antingen hästen ganska fort alt. klarar sig bra under flera år med bra vård utifrån problemen som tillhör en ekförgiftning. Men de dör alltid i förtid och även om man tar bort dem från eken så är de så känsliga att allt kommer och går i skov om man inte är supernoga. Tyvärr så finns det alldeles för lite information om detta då det är så diffusa och konstiga symtom som inte sätts isamband med ek, så många hästar avlivas utan att man fått svar på varför hästen var sjuk.

Till det lite mer positiva är dock att ALLA hästar INTE blir förgiftade utan de kan äta utan att de blir påverkade. Varför bara vissa hästar verkar bli förgiftade är ett stort :confused:. Så det är alltså att spela rysk rollett med hästen liv. Det har ingen betydelse om de äter lite eller mycket, är de individen som blir förgiftad så är de.

Så studera din häst mycket noga så att du märker varje liten förändring som ter sig olika från dag till dag.

Lycka till MVH/

Ekollon. Ger förstoppningar och njurskador.

Vanligt förekommande växter som också brukar ge problem är Ek, speciellt ekollon. Även ekens skott, blad och bark är klart olämpligt för hästar.

Hej,
Vi har många ekar i vår hage och vissa hästar äter mycket ekollon. Diskussionerna går varma i stallet huruvida dessa ekar ska spärras av eller ej. Hur farligt är det med ekollon? Är det farligt över huvudtaget? mvh
MVH/ Tina
Svar:Ekollon innehåller tannier som är skadliga bland annat för njurarna, även blad och skott innehåller tanniner. I det normala fallet äter hästar inte så stora mängder att det är något problem. Men finns inget annat än ek och hästarna inte har något annat foder då kan man tänka sig att de äter så mycket så att det kan uppstå skador. Symptomen på njurskador är polyuri, ödem på buken,kolik och protein i urinen. Dvs hästen blir mycket dålig. Men som sagt detta är inte vanligt hos häst. Hos ko händer det lättare. Grisar äter gärna ekollon men dom har en helt annan mage än hästen och idisslarna. Maten åker snabbare igenom och dom kan inte bryta ner växtdelar lika bra som idisslarna och hästen.

Ekollonförgiftning är en lång process så att bara för att en häst som ätit ekollon mår bra i år är det inte säkert den gör det om några månader.
OAK TREES - Quercus - Both the leaves and acorns of the tree are poisonous. Some horses/ponies may develop an appetite for acorns with serious consequences, however the comsuption of small amounts is probably harmless; but to be safe fence off any oak trees during the autumn.

Några påståenden, men ingen verkar veta säkert.
Bäst att inte prova..

Hästa har dött av att äta dessa så rensa bort alla såna å se til att hästen inte får tag i såna.

Jag har AV VETERINÄR fått lära mig att det är de omogna ekollonen som är giftiga. De år det är gott om ekollon faller även de omogna till marken och de äts begärligt av hästar som får som sug efter dom. Giftet i de OMOGNA ekollonen heter tanin och ger skador på njurar. Däremot är mogna ekollon inte giftiga, men alltför stora mängder (som av allt annat man äter) är naturligtvis inte bra, det kan orsaka förstoppningar. Mina egna äter ekollonen på våren när de kommer i sommarhagen, då har ollonen legat hela vintern och hästarna har aldrig mått dåligt.

Detta har min veterinär också sagt. Giftet tanin finns i de gröna omogna ekollonen. Ju brunare destu ogiftigare.
Mina hästar brukar också knapra på ekollonen som finns kvar på vårkanten och är hur friska som helst. De får däremot inte gå under ekarna på hösten när de trillar ner.

Har en bekant som fått tagit bort tre hästar pga. av ekollon.Processen tog många år!Detta var ett par år sedan och info. kring detta var väldigt dålig vilket den faktiskt är än idag.Många drabbade hästar kanske aldrig ens får rätt diagnos...

AMEN!! Som sagt informationen är undermålig så det är pinsamt och många hästar får aldrig rätt diagnos. Det finns tyvärr fortfarande vettar som inte tror på diagnosen äns, men jag hade turen att efter tre års tjat hitta en vet. som trodde på mig och började slå i sina böcker och OJ! vad allt stämde som jag försökt tala om för alla under flera års tid gällande min häst diagnos av konstant diffusa problem.

Att det bara är omogna ekollon som ger förgiftning är bara "skitsnack" även mogna bruna ger förgiftning. Så man kan aldrig vara säker, utan får de så får de. Av ca. sex-tio olika hästar i en hage med ett litet skitträd så är det hittils bara en som fått förgiftning och det var min som fick det. Hästarna hade bara gott den hagen höstetid/vinter och de är mer än mogna och mumsiga.

Efter hans bortgång så var jag totalt ANTI mot all mark med ek på, men nu när jag fått distans och vet att det drabbar bara den det skall drabba och jag har den stora kunskap som jag har gällande detta så är jag inte lika rädd längre. Men det är som sagt ett spel.

MVH/

Hej.ekollon är livsfarligt både för hästar och hundar,slår ut njurarna.Det värsta är att dom är beroendeframkallande så dom äter ännu mera när dom väl har börjat.Mvh Maria

Tänk på att det är inte bara ekollonen som är giftiga. Hästar som är beroende av ekollon äter till slut allt - bark, löv och rötter från ek. Så det räcker alltså inte att bara kratta bort ekollonen.

Har själv ett halvblod som är beroende av ekollon.

Min häst fick fång pga han åt ek-blad. Ekollon visste jag ju var giftigt, men inte att bladen var det. Och han var helt galen i dom! Så hela trädet är giftigt.

Ekollon är giftiga om dom äts i stor mängd, då kan hästen döö! :bump: :bump: :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 229
Senast: Blyger
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
308
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?