Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför har du så svårt för att bara svara på den fråga som ställs?Finns det ekollon? 2011 var det stora ekollen år.
vi had en lång disskusion föra året om ekollen.
Smaka på ekollen, har den ett besk smak då är det svart ek, smaka det som notter då är det vit ek och ättbar.
Om du är osäkers stäng av hagen.
Ättbar ekollen är rik i protein.
framförallt inte i ett gammalt naturreservat...Öh va? Det finns framförallt 2 vilda ekar i Sverige, bergsek Quercus petraea och skogsek Quercus robur. Sen finns det lite inplockade ekar men det är inget man stöter på i skogen.
Tack!Ameo - Fr.o.m. september bör du ha koll. Det är lite olika beroende på läge, zon osv.
Varför har du så svårt för att bara svara på den fråga som ställs?
I tråden förra året vill jag minnas att du blev upplyst om att de "ofarliga" ekarna inte finns i sverige. Och jag har inte för avsikt att gå runt hela hagen och smaka på ekollon efter varje ek för att vara säker.
Jag har slut bete rekordtidigt i år pga att vi har fått för lite regn så det har helt enkelt torkat bort. Eftersom jag nu har en hage där det FINNS gräs (ett naturreservat, som jag har åtagit mig att låta djuren beta av varje sensommar) så vill jag självklart utnyttja det. Men jag vill veta NÄR jag ska börja hålla koll efter nedfallna ekollon, så att jag kan hinna ta bort djuren därifrån i tid innan någon blir sjuk.
Jag har inte studerat ekarna nära i år, men varför skulle det vara tomt på ekollon i år bara för att det var mycket förra året? Och är du säker på att samma sak gäller i hela landet?
DU läser nog inte vad jag skriver, tror jag.Jag sa att hästerna ger sig inte på gift växt om dom har tillgång till annat!
Jag fråga om det finns, har finns ingen, jag har inte kol på hela ländet.
Ekollen ligger på baken lång in på vintern Ameo, är du rädd för gift slapp inte in hästerna.....har du ingen bete för du ger dom hö.
Hösten närmar sig och snart släpper ekarna sina ekollon. Men när? Jag har tillgång till en hage med en massa ekar ii, men vet inte hur länge jag vågar ha hästarna där?