ameo

Trådstartare
Moderator
Hösten närmar sig och snart släpper ekarna sina ekollon. Men när? Jag har tillgång till en hage med en massa ekar ii, men vet inte hur länge jag vågar ha hästarna där?

Sv: ekollon

Finns det ekollon? 2011 var det stora ekollen år.
vi had en lång disskusion föra året om ekollen.
Smaka på ekollen, har den ett besk smak då är det svart ek, smaka det som notter då är det vit ek och ättbar.
Om du är osäkers stäng av hagen.
Ättbar ekollen är rik i protein.

Svart ek är ju bara en ek som är sjödränkt eller legat i jord i massor av år och fått dess svarta färg. Det är liksom ingen art utan bara en typ av virke.

Finns det ekollon? 2011 var det stora ekollen år.
vi had en lång disskusion föra året om ekollen.
Smaka på ekollen, har den ett besk smak då är det svart ek, smaka det som notter då är det vit ek och ättbar.
Om du är osäkers stäng av hagen.
Ättbar ekollen är rik i protein.
Varför har du så svårt för att bara svara på den fråga som ställs?

I tråden förra året vill jag minnas att du blev upplyst om att de "ofarliga" ekarna inte finns i sverige. Och jag har inte för avsikt att gå runt hela hagen och smaka på ekollon efter varje ek för att vara säker.

Jag har slut bete rekordtidigt i år pga att vi har fått för lite regn så det har helt enkelt torkat bort. Eftersom jag nu har en hage där det FINNS gräs (ett naturreservat, som jag har åtagit mig att låta djuren beta av varje sensommar) så vill jag självklart utnyttja det. Men jag vill veta NÄR jag ska börja hålla koll efter nedfallna ekollon, så att jag kan hinna ta bort djuren därifrån i tid innan någon blir sjuk.

Jag har inte studerat ekarna nära i år, men varför skulle det vara tomt på ekollon i år bara för att det var mycket förra året? Och är du säker på att samma sak gäller i hela landet?

Vi har ekar i år som inte har några ekollon och några som har det, bor i skåne. Jag har för mig att alla våra ekar brukar ha ekollon utom ett år när det inte fanns ett enda. Det kan kanske vara ide att kolla alla träd. det har gått hästar i många många år i våra hagar. Det finns alltid gott om gräs kvar i hagen och egentligen så brukar jag inte bry mig så mkt. Men min IR ponny äter ALLT som ev går att äta utom foder med melass i. Hon äter ekollon och jag kommer att stänga av dem från den delen av hagen där de kommer att ha ramlat ner. (Hon har alltid munkorg på sig i hagen och kan förmodligen (hoppas jag) bara äta de ekollon om ligger på marken.

vet inte om du blev ngt klokare, vi bor i skåne

Öh va? Det finns framförallt 2 vilda ekar i Sverige, bergsek Quercus petraea och skogsek Quercus robur. Sen finns det lite inplockade ekar men det är inget man stöter på i skogen.

Ameo - Fr.o.m. september bör du ha koll. Det är lite olika beroende på läge, zon osv.

Vår ek har börjat släppa ekollon sedan ett par veckor tillbaka!
Vet inte hur länge det brukar hålla på...

(Västra Götaland)

Finns ingen som helst anledning att chansa som jag ser det...

Öh va? Det finns framförallt 2 vilda ekar i Sverige, bergsek Quercus petraea och skogsek Quercus robur. Sen finns det lite inplockade ekar men det är inget man stöter på i skogen.
framförallt inte i ett gammalt naturreservat...
Ameo - Fr.o.m. september bör du ha koll. Det är lite olika beroende på läge, zon osv.
Tack!

Varför har du så svårt för att bara svara på den fråga som ställs?

I tråden förra året vill jag minnas att du blev upplyst om att de "ofarliga" ekarna inte finns i sverige. Och jag har inte för avsikt att gå runt hela hagen och smaka på ekollon efter varje ek för att vara säker.

Jag har slut bete rekordtidigt i år pga att vi har fått för lite regn så det har helt enkelt torkat bort. Eftersom jag nu har en hage där det FINNS gräs (ett naturreservat, som jag har åtagit mig att låta djuren beta av varje sensommar) så vill jag självklart utnyttja det. Men jag vill veta NÄR jag ska börja hålla koll efter nedfallna ekollon, så att jag kan hinna ta bort djuren därifrån i tid innan någon blir sjuk.

Jag har inte studerat ekarna nära i år, men varför skulle det vara tomt på ekollon i år bara för att det var mycket förra året? Och är du säker på att samma sak gäller i hela landet?

Jag sa att hästerna ger sig inte på gift växt om dom har tillgång till annat!

Jag fråga om det finns, har finns ingen, jag har inte kol på hela ländet.

Ekollen ligger på baken lång in på vintern Ameo, är du rädd för gift slapp inte in hästerna.....har du ingen bete för du ger dom hö.

Jag sa att hästerna ger sig inte på gift växt om dom har tillgång till annat!

Jag fråga om det finns, har finns ingen, jag har inte kol på hela ländet.

Ekollen ligger på baken lång in på vintern Ameo, är du rädd för gift slapp inte in hästerna.....har du ingen bete för du ger dom hö.
DU läser nog inte vad jag skriver, tror jag.

1. Jo, hästar äter ekollon även om de har annat att äta av.

2. Jag har aldrig sagt att de ska gå i den hagen på vintern (det är inte ens tillåtet, naturreservatet ska vila när det är färdigbetat och det kommer inte gå några djur där igen förrän augusti nästa år.), jag vill bara nyttja den så länge som möjligt i höst för att slippa fodra alla hästarna med hö redan nu. (förra året började jag fodra med hö i slutet av oktober...)

Ekollon är något jag tydligen lyckas förtränga varenda höst:mad:Blir lika förvånad varenda gång jag blir påmind om dem.
Vi har massor i hagen och det retar mej för höstbetet är bra här nästan ända fram i november om det inte vore för de jäkla ekollonen.....

Hösten närmar sig och snart släpper ekarna sina ekollon. Men när? Jag har tillgång till en hage med en massa ekar ii, men vet inte hur länge jag vågar ha hästarna där?

Jag tolka "vågar" som du var rädd det var gift ekollen.
Nu hänge jag med.
Ameo, mina gick och åt ekollen och grass hela sommern och till o med efter sno kom, dom kräfta ner efter dom, dom må bra.

Ekollonen är mest giftiga när de är färska, såvitt jag har förstått. Och jag vill veta när på året ekarna börjar släppa ner sina ekollon så att jag hinner ta bort hästarna innan det blir några enorma mängder. Det blir en balansgång, att ha hästarna kvar i hagen så länge som möjligt men kunna plocka bort dem därifrån innan det blir för mycket ekollon.

Vi har inga ogiftiga ekollon i sverige.

Gick o tittade på ekarna som växer runt en del av hagarna. Såg inga ekollon alls på träden. Ska titta i morgon igen, var någon vecka sedan jag gick där. Det jag lärde mej är att de gröna är värst. Hästarna blir som galna i ekollonen och vid ett tillfälle barkade de en hel ek på några timmar. Turligt nog mådde de bra efter men jag fick dela av hagarna och knåpa ihop (på annat ställe med mycket ekar i markerna) så de hade något att beta av trots allt.

Vi har massor i år (också), gröna är dom dessutom :crazy:
Dom har släppt ett tag här faktiskt men nu verkar det vara som värst, man hör dom när man står brevid eken!

Som tur är står ingen av våra två ekar i någon hage.

Mina får gå kvar så länge tills jag ser att de aktiv börjar söka under ekarna- då vet jag att det börjar trilla ner i större mängder.

Vi har ett par stora ekar som ställer till det så jag brukar låta hästarna vara någon annanstans och sen räfsa upp dem, inte möjligt om man har massor av träd såklart

Bruna ekollon som trillar lite senare på hösten efter ” det stora ekollonraset” bryr jag mig inte om. Hästarna äter dom såklart men det är ju inga mängder

Här faller ekollonen redan nu. Jag hade antingen stängslat bort ekarna o betat resten, eller flyttat helt från den hagen.

Jag hade en sköthäst en gång i tiden som överlevde mot alla odds(veterinärerna på djursjukhuset hade sagt att han inte överlever natten...) en ekollonförgiftning. Han var sjuk i feber o diarré var o varannan vecka även två år efter hans ekollonkalas! Man skall verkligen inte underskatta ekollon. Det han fick i sig åt han på en eftermiddag, det var inget som pågått lång tid... Så även en kort stund i ekhage kan vara farligt.

det går inte att stängsla bort ekar som finns i hela hagen, det är kanske 20 stycken utspridda över ca 1 ha.
sen kompliceras det hela även av att det är ett naturreservat, där man inte får ta något därifron. Det skall skötas som det gjorts de senaste 100 åren, dvs slåtter efter blomning (den är numera symbolisk, då inget tas tillvara) och sen efterbetas av några djur. Jag skulle alltså bryta mot lagen om jag räfsade ihop och tog bort alla ekollon...
De får gå kvar tills jag ser att det ligger mycket ekollon på marken, sen flyttar de tillbaka till sin vanliga hage.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka