Ekollon och hund?

G

Genesis

Läste precis artikeln på ridsport.se om att man ska se upp så inte hästar får i sig ekollon då det är giftigt (gäller även nötkreatur, får och andra sällskapsdjur står det. Men hur är det med hundar?

Min valp är nämligen galen i ekollon och försöker stoppa i sig så många som möjligt på våra promenader. Försöker förstås stoppa henne från det, men eftersom det är så mycket ekollon överallt är det ju väldigt svårt.

Någon som som är kunnig på detta? :)

Sv: Ekollon och hund?

Fast det finns endast ekollon där det finns ekar, så det är bara att hålla sig från ek-träd en tid;)

Tack för artikeln, ska läsa igenom den. Jo, jag vet, men jag bor mitt i en ekskog så det är ekollon bara man går utanför dörren.. :)

Aha, ja då blir det genast svårare - men ta det som en utmaning och lär jycken byta ekollon mot godis:) Risk för rultig hund bara;)

Idag när både jag o sambon var ute med hundarna tillsammans kunde jag koncentrera mig mer på den lilla så jag fyade henne när hon tog ett ekollon och gav henne en godis när hon släppte. Verkade som om hon förstod till slut (kommer antagligen vara glömt tills imorn, men det är väl bara att träna på). Det är otroligt vackert med lövskog den här årstiden men tydligen inte speciellt praktiskt med en ekollon-älskande hundvalp ;)

Använd gärna ett annat sätt än att fya henne, för annars är risken att det bara blir obehag.

Min lilla tös älskade som liten valp att plocka allt i munnen och då menar jag allt. Plast, glasbitar, skit mm. Ordet är ju självklart frivilligt, men jag lärde in ordet "bläää". I början sa jag ordet och höll en supergod godis framför näsan - vilket gjorde att hon släppte för att få godisen istället. Efter ett tag spottade hon ut vid ordet utan att ha godisen framför näsan och fick godis. Numera (hon är 9 månader) får hon godis kanske var 3:e gång hon spottar ut saker och hon är inte heller längre lika benägen att plocka skräp ute.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 114
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 556
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 445
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka