ekesemtäcket av när det regnar?

sommarvind

Trådstartare
Har köpt ett eksemtäcke på hööks ch undrar om det skall va på dygnet runt även om det inte är sol? Skall man ta av det när det regnar? Eller torkar det tillräckligtfort så hästen slipper gå omkring och var blöt? hur gör ni?

Sv: ekesemtäcket av när det regnar?

Beror på hur det regnar, är det genomvått torkar det för långsamt. Då byter jag. Täcke blött & häst torr så får det torka på häst.

OBSERVERA att om du tar av det i regn, så såfort det slutar regna, ffa om det är sol, så kommer insekterna direkt. Så inte ta av och 'sätta på ikväll' eller 'om några h'. Då är det bättre den går med blött täcke de h, tills du kan byta.

Ovanstående gäller eksemhäst, är den 'bara' insektskänslig kan det vara annan femma.

Vid långvarigt regnande satte vi på regntäcke utanpå exemtäcket med tanke på alla insekter som kommer vid uppehåll. Vid enstaka skur gjorde det inte så mycket om exemtäcket blev blött, det torkade ganska fort.

Inte behövt för eksemtäcke, men när det regnar brukar fbl få ett tunt bucas sunshower regntäcke UNDER sitt flugtäcke (nät). Under just för att inte vatten ska ledas in under regntäcket via en våt täckeshals etc.

Så hur fungerar det med regntäcke över eksemtäcke, borde det inte sugas in vatten under regntäcket när 'utstickande' delar av eksemtäcket bli genomvåta? (Det går ju dock inte något vidare knö in ens ett tunt täcke under eksemtäcket dock)

Har flugtäcke på för 3:e året i rad på min nu.... Täcke får sitta på i regn som sol.

Om jag vet med mig att det blir regnigt/blåsigt ihållande en längre tid låter jag henne gå utan, men det är sällan det är så. I gryning/skymning kan det vara vackert och stilla - och knottigt! - för att någon timme senare blåsa upp.

okej, tack alla , nu har jag fått en mer överblick över det hela. Tack:)

jag har köpt tunna tunna foder att sätta i insekttäckena, som gör dom vattentäta. genialt tycker jag, slipper man byta hela tiden när vädret är ostadigt.

dom är för horseware täcken men borde gå att sy dit fästen i ditt eksemtäcke också.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
951
Senast: Lejd
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 601
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 113
Senast: MayGrace
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka