"Ej viktbärande"?

Sv: "Ej viktbärande"?

Islandshästar ligger i en billig försäkringsgrupp hos alla bolag vad jag vet. Det verkar sannolikt att de har lägre skador i snitt än många nadra raser. Ponnyer brukar dock sällan vara bland de dyraste att försäkra. De har för övrigt "alltid" ridits av av alla storlekar, det är den enda rasen som finns på island och historiskt sett har det varit framförallt männens värld att rida.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Jag som har ponny får ju ta lite hänsyn till viktaspekten även om mina ponnyer faktiskt är ganska viktbärande för sin storlek. En "normalstor" vuxen är för stor för min häst, men det beror ju på att ponnyn egentligen är avsedd för barn. Jag är lite kortare än du, men har ungefär samma vikt, och jag skulle utan problem kunna rida en liten C-ponny/större B-ponny, så du borde absolut kunna rida en "liten stor häst" även om den klassas som "ej viktbärande".
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Jag tycker det ser propionerligt ut. Himla fin häst förresten!

Jag har något svagt minne av att den lokala ridskolan hade en viktgräns på 85 kg på storhäst. Låg du där i vikt så fanns det ett begränsat antal hästar du fick hålla till godo med.

Det viktigaste tror jag är att ryttaren är i balans, då kan de flesta hästar bära rätt mycket
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Extriören påverkar hur mycket vikt som är lämpligt . Långa svaga ryggar är inte viktbärande oavsett mankhöjd på häst
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Inte ett dugg, ser ut att passa perfekt!
Väldigt fin häst dessutom.

Hästen tackar så mycket för komplimangen. :)

Hon är 163 i mkh och i mina ögon normalbyggd dvs varken spetig eller kraftig. Själv är jag 170 cm och väger ca 80 kg. I vissas ögon skulle jag aldrig kunna rida denna "lilla" hästen men se, det funkar finfint. ;)
 
Sv: "Ej viktbärande"?

folk är så jäkla fåniga ärligt talat.
Det går inte att säga rakt av att si och så är det.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

*kl

Det viktigaste torde ju vara hur ens egen häst mår. Är den hel, frisk, musklad och utan direkta spänningar eller smärtor så väger man inte mer än vad den klarar av.

Det är helt ointressant vad person X väger på häst Y.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Jag själv väger runt 52 kg, skulle en liten storhäst som "ej är viktbärande" klara av att bära upp mig tror ni?
Självklart, vilka ska annars rida menar du?

Jag tänker nog 65-70kg ungefär på hästar som inte är viktbärande, det beror lite på hur hästen är byggd. Men om jag tänker på tidigare mindre storhästar jag varit i kontakt med, med nätt kroppsbyggnad.
 

Liknande trådar

Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 756
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 944
M
Hästmänniskan Jag har funderat lite smått med det här om vikten. När jag har sökt medryttarhäst har jag alltid satt ut en egen annons där det står att...
Svar
16
· Visningar
2 717
Senast: Ilandra
·
P
Hästvård Hejsan. Jag vet inte ifall detta är rätt tråd, men jag undrar hur mycket en viktbärande welshponny kan bära? Det är nämligen så att...
Svar
8
· Visningar
5 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp