"Ej viktbärande"?

Sv: "Ej viktbärande"?

Det var ju inte så att mongolerna (eller vikingarna på Island som man ofta ska hänvisa till..) hade så mycket till val .....
eller ens kunskap att veta vad de ev. utsatte hästarna för (och gör
även idag, rider på föl tex.)

Vad gäller ej viktbärande så tror jag att det handlar om att man vill inte ha en överviktig = FET ryttare på "sin" häst.
Jag tror att många inte vet vad tex. 75 kg
på en person på 165 cm innebär.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Jag väger själv 50 kilo och är 165 och anser att jag kan rida de (nästan) allra minsta ponnysarna. Hade lätt kunnat sitta upp på en b ponny en kortare stund.

50kg räknas som undervikt om man är 165cm så naturligtvis kan du rida mindre ponnyer än en vuxen person som är normalviktig.

Kl Det här med viktbärande är väldigt subjektivt tror jag. Vem kan egentligen mäta hur mycket en häst/ponny kan bära och under hur lång tid och under vilka omständigheter?
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Märker man inte det på sin häst? Jag tycker alltid jag märkt tydligt på hästar jag ridit regelbundet om den har blivit riden på ett inte fördelaktigt sätt. Precis som min blir rak och lite spänd mot handen när jag tömmat eftersom jag verkligen suger på att hantera tömmar. Märks tydligt. Jag har iofs mest ridit yngre hästar, kanske spelar in?

Edit, man märker ju åt andra hållet oxå när tränaren ridit :-D
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Min D-ponny på 144 har utan problem kånkat runt med mig som är gravid (och inte smal sedan innan heller)...men så är han välmusklad också och mkt arbetad från marken innan han fick ryttare på ryggen från första början.

Klart att man inte kan sätta sig på vilka indivder som helst. Vissa orkar mer, vissa orkar mindre. Men många ggr kan man få en häst mer viktbärande genom att bygga upp rätt muskler på den först genom markjobb.

Vissa hästar, speciellt storhästar som inte anses som viktbärande...skulle jag bli väldigt osäker på. Det känns inte riktigt som det är en helt sund häst. har sett annonser på storhästar där det står max 60 kg. Ursäkta, men då måste den hästen ha ngt form av problem.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Du borde självklart kunna rida en icke viktbärande liten storhäst.

Jag benämner min travare på 163 cm som ej viktbärande och har på henne satt gränsen för regelbunden ridning på 65 kg.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

50kg räknas som undervikt om man är 165cm så naturligtvis kan du rida mindre ponnyer än en vuxen person som är normalviktig.

Jag skrev ut min längd och vikt för att jag och ts är lika långa och väger lika mycket.
Hon undrade om hon kunde rida en häst som inte är viktbärande, vilket hon ju självklart kan.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Men vad säger ni om islandshästar? Jag ser ofta fullvuxna män rida dessa. Hur kommer det sig att det är ok och dom klarar det? Är dom annorlunda byggda än andra ponnyer?
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Jag skulle personligen inte titta på annonser där man anser att hästen inte är viktbärande då det i mina öron låter som en häst som har något fel. Att en större ponny eller stor häst inte skulle klara att bära upp en "normalt" byggd man eller kvinna låter inte som en värst hållbar häst.

Jag har sett vissa hästar som man verkligen ser på att de inte är viktbärande, kommer bl. a ihåg en liten och superlätt travare som knappt skulle kunna ha ett barn på ryggen men springa kunde hon:)
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Blir chockad när jag ser många tycka att gränsen för "ej viktbärande" är ca 60 kg!!!
Hur många ens vuxna kvinnor på dryga 1,70 väger under 60 kg?? Och hur går det för SMALA män??
Inte konstigt att många små flickor rider runt på stora 1,70+ åbäken om maxvikten för dryga 1,60 hästar är 60kg!
Har ni sett männen som rider internationell fälttävlan? Många är 1,80 och väger absolut dryga 80 kg och roddar runt sina 1,62 hästar av fullblodstyp utan problem.

Jag har själv skrivit ej viktbärande i annonser, men för mej handlar det om att ingen klumpig person ska rida hästen snarare än någon magisk siffra på vikt.

Alltså ingen tjockis typ 1,50 lång 67 kg, även om 1,70 lång 67 kg känns ok..
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Jag håller med du. Svarade mellan 60-75 kg för att det är den maxvikten jag oftast ser i t ex annonser när människor beskriver sina storhästar som "ej viktbärande". 65 är den vanligaste maxvikten jag har sett i det sammanhanget. En annan beskriver sin häst som ej viktbärande men har då istället en maxvikt på 85... Det är så otroligt olika.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Men vad säger ni om islandshästar? Jag ser ofta fullvuxna män rida dessa. Hur kommer det sig att det är ok och dom klarar det? Är dom annorlunda byggda än andra ponnyer?

Någon fundamental skillnad är det ju inte - häst som häst liksom. Däremot tycker jag att många (inte alla!) islandshästar är av viktbärande typ. Dvs rejäla ben, kort stark rygg och hyggligt lätt att bygga muskler. Min observation är också att "medelislandshästen" är klart grövre än en lika hög ponny av "ridponnytyp", och därmed bör den kunna bära mer.

På min islandshäst, som är 144 cm, välbyggd och välmusklad utan att vara jättegrov, men som jag absolut skulle klassificera som viktbärande, hade jag nog satt en maxvikt på 80-85kg för en hyggligt balanserad ryttare. Själv väger jag 65 och känner mig inte ens i närheten av hästens maxgräns.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

KL

En undring bara , längre tillbaka var de ju nästan bara karlar som red. Numera är de ju tvärtom:)

Folk förr var inte speciellt stora. Det var få som var så övernärda som de flesta är idag.

Apropå ursprungsfrågan så har jag också viktgräns för mina hästar. Tycker inte någon över 85 kg ska sitta på dem och inte mer än 75 kg om de ska rida mer än någon enstaka gång. Hästarna har inte valt att bära folk på ryggen, då tycker jag inte man ska utsätta dem för alltför tung ryttare.
Dessutom har jag märkt de gånger någon större suttit upp att de ogillat det och de har inte ont i ryggen.
 
Senast ändrad:
Sv: "Ej viktbärande"?

Grövre hästar oavsett storlek är inte per automatik mer viktbärande än sina smäckrare kusiner.

Tycker man däremot att 75k är för mycket för en häst att bära upp kanske man ska ställa sig frågan vad internationella toppryttare som Ludger Beerbaum, Patrik Kittel och William Fox Pitt väger för det är knappast några 75k där inte!

I Ludger och Williams fall drar hästarna dessutom runt sina ryttare över stora hinder respektive långa terrängbanor utan problem.

Största problemet för hästar är nog snarare överlånga amatörryttare med dålig balans kontra en kortbent "fettbomb" som sitter som en smäck i sadeln och inte rör sig ur fläcken oavsett och därmed inte heller stör hästen vad gäller balansen.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Ej Över 75 kg - ej viktbärande. Dina 53 kg på en stor häst borde vara noll problem, en stor häst som inte klarar din tyngd borde inte ridas alls isf
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Sen kanske det ändå skulle funka jättebra med en ryttare på dryga 80 kg. Som helt enkelt är en duktig ryttare och kräver lagom av hästen. Finns folk som väger nästan tresiffrigt och blir förvånade om man lite försynt säger att det är lite för mycket för just den och den hästen. Därför lättare att sätta en maxviktgräns. Vi vill ju att hästarna ska hÅlla :-)
 

Liknande trådar

Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 756
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 944
M
Hästmänniskan Jag har funderat lite smått med det här om vikten. När jag har sökt medryttarhäst har jag alltid satt ut en egen annons där det står att...
Svar
16
· Visningar
2 717
Senast: Ilandra
·
P
Hästvård Hejsan. Jag vet inte ifall detta är rätt tråd, men jag undrar hur mycket en viktbärande welshponny kan bära? Det är nämligen så att...
Svar
8
· Visningar
5 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp