"Ej viktbärande"?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
* Hade absolut inte den blekaste om vart den här tråden skulle ligga - flytta gärna *

Har ingen egen häst än, men tittar rätt ofta på annonser på dv. ställen som Blocket, HästNet osv.

Då jag själv är ganska kort (162 cm) letar jag efter en mindre storhäst (helst mellan 148 - 165 cm).
Ett fenomen har jag dock lagt märke till flera gånger nu, nämligen att på de få mindre storhästarna som finns så står det ofta "ej viktbärande" i annonserna.
Vad själva uttrycket betyder rakt upp och ner vet jag redan, alltså att hästen är lite smäckrare i typen eller så och inte bör ridas av en för tung ryttare.

Men rent handgripligen i kilo räknat, vad är då maxvikt för en häst som "ej är viktbärande" tycker ni?
Jag själv väger runt 52 kg, skulle en liten storhäst som "ej är viktbärande" klara av att bära upp mig tror ni?
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Självklart kan du rida mindre hästar i den storleken. Jag är ett par cm längre och väger ett par kilo med och har suttit upp på B-ponny utan att skämmas. (Endast för kortare korrigering)

Tror snarare att annonsörerna menar att de undanber sig personer som väger +70,75 kg.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Vad som anses lämplig vikt för en "ej viktbärande" häst är nog väldigt olika beroende på individ. Men jag själv anser att dryga 50 kg inte är någonting i det sammanhanget. Jag ligger själv i ungefär samma viktklass (dock betydligt längre) och jag har aldrig upplevt mig som "tung" även på smäckra hästar. Sedan spelar ryttarens vana och balans en roll i det hela. En obalanserad/ostadig ryttare upplevs tyngre än en som är välbalanserad och har koll på sin kropp.

Lycka till med hästletandet! :)

(... Och du... Räds inte för att svara även på annonser om "ej viktbärande" hästar) ;)
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Självklart är du inte för tung för mindre storhästar, du är inte ens för tung för en ponny. "Ej viktbärande" för storhästar, även mindre, nättare modell, brukar oftast innebära någonstans mellan max 60-75 kg. Kolla in den nålade vikt - och längdtråden högst upp i "ridning"-forumet.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Oroa dej inte, du kan rida vilken häst eller ponny du vill.
Du väger ju ingenting! :p

Jag är av samma längd, men mer än tio kilo tyngre. Har två ponnyer (mina egna), en grov som ett hus (c-ponny) och en ädlare variant (d-ponny). Ingen av dem lider av att jag rider dagligen. Tvärtom, har fått massor av beröm från veterinärer, kiropraktorer och massörer för hur välmusklade och snygga mina hästar är.

För att öka på vikten lite extra mycket, lägg till 15 kg för sadeln.
Så, mina hästar, 138 och 147 cm, kånkar runt på minst 80 kg. Och de mår utmärkt.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Min häst är en connemara på 155 cm. Han är inte viktbärande alls och väldigt ryttarpåverkad. I hans fall handlar det mer om att ryttaren inte ska trycka undan ryggen, det är skitlätt på honom och inget man önskar ju. Jag väger själv runt 60 och vill jag ha någon annan ryttare till honom så ska denne helst väga mindre än mig om det inte är någon jag vet rider riktigt mjukt. Gör man det så spelar vikten mindre roll men ska jag helt utan uppsyn ha någon att rida min häst väljer jag ju självklart hellre en lättare och mjuk person än en tyngre. Min häst behöver inte ridas på kraft och funkar mycket bättre med lägre krav än fel krav. Annars är det bara massa jobb för mig efteråt att få honom fram till handen och över ryggen, det räcker med svårigheterna i nuläget :-P

Du hade absolut kunnat rida min vikt o längdmässigt!

Edit: jag har alltså känt tydlig skillnad med olika ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: "Ej viktbärande"?

15kg sadel!? Helgjuten i betong eller :-)

Liksom sthu svarade så handlar det om westernsadel och jag kan lägga till att min Dakota hard seat roper är ännu tyngre, stålförstärkt träbom. Hästen som bär den är en paintkorsning, 155 cm, och jag väger 75 kg. Welsh coben har en 16 kg tung sadel och hon är 148 cm.

TS: personligen, när jag ser såna annonser ställer jag mig frågan: Vad är det för fel på den hästen då? Jag ägnar inte en blick åt hästar som inte bedöms som viktbärande. Alltså, jag kopplar det till fysiska fel som t.ex kissing spine...
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Håller med Pirajan..

Förra märren en travare 165 red jag i 7 år 2-3 timmar nästan varje dag.
Fungerade hur bra som helst. Inte ett fel på hästen under alla åren.

Idag har ja en 175 cm travare .

Skulle man gå efter de de där viktgränserna blev de väl inget annat än Ardenner kvar.:p

är 185 lång o 92 kg .
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Får väl lägga till att jag aktivt letar lätt sadel till min och tycker nya tömkörningsdäckeln är tung :-P måste kontrollväga! Har svårt att tro att sadel med tillbehör väger mer än5 kg dock, liten nätt Bates med luftstoppning.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Ja det där med vikten har blivit lite av en hype tycker jag. Själv väger jag 75kg och är 176cm lång. Jag har en vän som är tio cm kortare som väger 70kg. Hon är grymt vältränad, alltså är hon smal men krallig.
Hon rider ponny ibland i och med att hon är så kort. Ingen reflekterar någonsin över hennes vikt. Hon är dessutom en väldigt duktig ryttare.

Skulle jag ha en annons ute (och en häst:p) skulle önskan vara att man kan rida hästen i balans i alla gångarter.
Självklart finns det gränser på vikt men ärligt talat så är det inte många karlar som skulle kunna rida om 75kg räknades som tungt.
Är man stor får man växla mellan ridning och ex tömkörning eller rida kortare pass. Sedan är det så klart inte upp till mig att bedöma vad andra tycker att deras hästar klarar för vikt;)
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Ej viktbärande tänker jag mig att gränsen ligger mellan 50-60 kg. Till en häst över ponny måttet kan det nog vara svårt att hitta ryttare i den viktklassen så de skulle säkert bli jätteglada om någon som är så nätt som du hörde av dig.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Jag benämner min ena häst som inte viktbärande faktiskt. Det är inget fel på henne, men däremot har hon exteriören emot sig. Hon har nämligen väldigt lång länd och är dessutom överbyggd bak. Så på henne skulle jag inte vilja sätta upp en ryttare på 90 kg om inte denne var väldigt duktig.

Mina andra häst är inte viktbärande heller, än. Han är 4,5 och väldigt omusklad i ryggen, han kommer dock bli väldigt viktbärande när han har mer muskler, för han har en väldigt bra exteriör för att bära vikt.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Jag väger själv 50 kilo och är 165 och anser att jag kan rida de (nästan) allra minsta ponnysarna. Hade lätt kunnat sitta upp på en b ponny en kortare stund.

Har aldrig suttit på en häst som påverkas negativt över min vikt. Stor/liten, tunn/grov, lång/kort rygg.

Men alla tänker olika. Förhoppningsvis har de en maxgräns eftersom de har SETT att hästen orkar ett visst antal kilon och inte mer.

Jag tex har sett att min grova arabkorsning med kort rygg på 155 lätt bär upp 70 balanserade kilon, men inte 70 obalanserade. Hade någon på 80-90 kilo som har balansen velat prova, så visst! Inte garanterat att hon orkar men man vet inte förens man provat.
 
Sv: "Ej viktbärande"?

KL

En undring bara , längre tillbaka var de ju nästan bara karlar som red. Numera är de ju tvärtom:)

På kavalleriets tid var väl inte halvblodet så stort som idag kanske de däremot var kraftigare.

Ser man på tex mongoler så är deras hästar väldigt små , okey mongoler är kanske inte så stora som vi men ändå.

Dagens hästar tex halvblod har ju inte blivit mindre precis .Så varifrån har de här med så låga viktgränser kommit ???
 
Sv: "Ej viktbärande"?

KL

En undring bara , längre tillbaka var de ju nästan bara karlar som red. Numera är de ju tvärtom:)

På kavalleriets tid var väl inte halvblodet så stort som idag kanske de däremot var kraftigare.

Ser man på tex mongoler så är deras hästar väldigt små , okey mongoler är kanske inte så stora som vi men ändå.

Dagens hästar tex halvblod har ju inte blivit mindre precis .Så varifrån har de här med så låga viktgränser kommit ???


exakt det undrar jag också..
Och hur gör man i andra länder? I många andra länder är ju ridning inte lika könsbetonat som i Sverige..Dvs i många andra länder är det ju fler män som rider.. Hur funkar det då?
Jag har också funderat över islandshästar....där ser jag ofta relativt stora män som rider. Hur funkar det- är de mer viktbärande än andra?
 
Sv: "Ej viktbärande"?

Dagens hästar tex halvblod har ju inte blivit mindre precis .Så varifrån har de här med så låga viktgränser kommit ???

Har väl kommit tack vare två undersökningar en i usa eller var det kanada? Ganska många årsedan nu och den andra i danmark om hur vikten påverkar hästen.
 

Liknande trådar

Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 756
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 944
M
Hästmänniskan Jag har funderat lite smått med det här om vikten. När jag har sökt medryttarhäst har jag alltid satt ut en egen annons där det står att...
Svar
16
· Visningar
2 717
Senast: Ilandra
·
P
Hästvård Hejsan. Jag vet inte ifall detta är rätt tråd, men jag undrar hur mycket en viktbärande welshponny kan bära? Det är nämligen så att...
Svar
8
· Visningar
5 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp