Sv: Ej SKK reggad, konsekvenser?
Jag måste bara skiva ett par rader.
Har själv längtat som en tok efter en vizsla och efter några år köpte jag mig en utomlands. Jag är inte jägare och tänkte inte jaga med min vizsla.
Har 10 bekanta med den här rasen.
3 av dom är otroligt skygga/nervösa.
2 har noll jaktinstinkt.
3 har jaktinstinkt, men jagar inte. (Min vizsla faller in här)
2 jagar aktivt.
Dom bästa vizslorna är dom som jagar, perfekta i skallen.
Dom värsta är dom med jakt instinkt, men inte får jaga. Försöker man göra något annat med en sådan vizsla blir det bara otroligt stressigt. När jag är ute med min så jobbar hon heeela tiden. Letar, letar, letar och när hon hittar är det 100% koncentration på bytet.
Min dröm var en vizsla, mjuk, men inte vek. Framåt, men inte aggressivt. Stor hund, men samtidigt smidig. Hon följer med mig överallt, båt, ridtur, city, landet...you name it
Som sagt perfekta hunden för mig och efter 4 år tillsammans vet jag att
jag brister i det enda hon verkligen vill och är ämnad för, och det är jakt.
Jag funderar nu på att låna ut min vizsla till en gubbe som också har en (hans är en av dom rädda/skygga och vill inte jaga). Känner att hon skulle vara i sitt rätta element. Har du sådan tur att du hittar en vizsla utan jakt instinkt så är det ju faktiskt lite som om det är vilken ras som helst, men inte en vizsla. Man blir kär i vad en ungersk vizsla representerar så då borde man se till att matcha rätt hund och människa.
Tänkte precis som du, inte fan måste hon vara jakt hund bara för att hon är avlad till det. Men slår generna och instinkten igenom är det inte mycket du kan göra. Skillnad mellan springa på agilitybanan och terrängen med en präglad jakthund är enorm.
Viktigast av allt är att alla dom här hundarna jag nämner är köpta utanför Sverige (från lovande uppfödare) och nästan alla brister fysiskt eller psykiskt.
Så nu avslutar jag med att säga att du förmodligen kommer vara nöjd med ditt val, men tänker du på hunden så borde du se till att jaga!
Så här ser en vanlig promenad ut.