Ej premierad hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare esa
  • Startdatum Startdatum
E

esa

Undrar hur avkomman (welsh) efter en "icke godkänd" hingst registeras om man själv är ägare till både hingsten och stoet? Måste alla DNA-testas för att det inte ska bli okänd härstamning?

Det är tänkt att hingsten ska visas till hösten eller nästa vår, men det är ju inte säkert att han går igenom (han är 3 år nu). Måste han vara godkänd vid betäckningstillfället, födseln eller registeringen?

Jag vet inte hur det fungerar när det gäller welshar, men i halvblodsaveln fungerar det så att för att få gröna papper (dvs helt godkända) så måste hingsten vara godkänd vid betäckningen och ha löst betäckningslicens. Annars blir pappren grå. Ett exempel på det är den kända hingsten Cortez första fölomgång, de har grå papper trots att han godkändes senare.

För att slippa okänd härstamning så krävs nog att du blodtypar/DNA-testar alla tre.

Vad welshföreningen har för sido-register har jag ingen aning om. Men den går ju alltid att regga hos ASRP som korsningsponny...

Tack för svaret...

Efter att ha läst Hingstreglementet för 75:e gången, har jag nog blivit lite klokare. Om jag har fattat det hela rätt kan man lösa betäckningsbevis om man ska betäcka eget sto - förutsatt att hingsten är registrerad. Men det står inget om att avkomman då får "godkända" föräldrar..?

Vill ju inte registrera som korsningsponny...

Fölungen blir welsh (och ska registreras som sådan), men inte premieringsberättigad om pappan inte är avelsvärderad vid betäckningstillfället.

Även om hinsgten inte blir godkänd är han avelsvärderad & du kan lösa betäckningslicens.

Welsharnas regler är under omarbetning, så det kan bli förändringar.

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 117
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar