Sv: "Ej Nybörjarhäst"
"Ej nybörjarhäst" Hade jag nog tolkat som "ej lämplig förstahäst"
Hmm..
Jag har själv formulerat mig så hyfsat nyligen, och det kan nog vara rätt olika anledningar.
I mitt fall när jag senast skrev "ej nybörjarhäst" var det ffa för fysikens skull. Jag vill inte att kusen ska få ytterligare en person som måste lära sig av sina misstag pga att den varit sned/spänd och bl a haft dammhosta - kroppen lite i obalans. Och som sitter och sliter och har sig på hästen i en stjärnkikarform som skulle främja att spänningarna kommer tillbaka. Men iofs - hellre då en riktigt nybörjare som skrittar ut i skogen på långa tyglar än en "halvdan" som försöker men inte lyckas på en inte superlätt häst, hellre en ödmjuk person än nybörjare än en hästvan person som ändå slarvar med skötseln eller tar för lätt på den biten osv.
Svårt bara att precisera sånt på ett vettigt sätt i en annons.
"Antingen BARA för snäll skogsmulleridning eller BARA till hyfsat duktig dressyrryttare!"
Den egna hästen (som inte finns några planer som helst på att säljas kanske ska tilläggas, men brukar fundera i såna banor ang. t ex medryttare..) är ingen nybörjarhäst pga att hästen inte är trygg i sig själv och behöver en trygg ryttare. Vete sjutton om JAG är det iofs. I ridningen är den både känslig (för sits och tyngdpunkt) och okänslig på så vis att den snabbt ignorerar skänkel- och tygelhjälper om man är inkonsekvent. Skulle en obalanserad ryttare sitta upp skulle den i princip trava iväg spänt, ihoptryckt i övertempo och sen inte gå att få stopp på!
(har testat den varianten, men han har även varit så för lite mer rutinerade ryttare beroende på ridstil/personlighet).
En häst som behöver så mycket hjälp från ryttaren anser inte jag är någon nybörjarhäst.
Som sagt, kan finnas många anledningar till att man väljer att klassa en häst som "ej nybörjarhäst" och förmodligen många fall där det faktiskt skulle fungera ändå om ryttaren har lite sunt förnuft.
Skulle nog låta kaxigt om man börjar rabbla upp personliga egenskaper som krav istället för minimi-utbildningsnivå på ryttare utefter hur hästen är som individ!