Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ett ex. på min egna ponny, (hoppas det är ok)
Vad skulle ni tänka när ni läste detta ;
D-ponny sto, 10 år Sv.ridponny
Snäll & lätthanterlig i stallet.
vaken & vill ha koll på allt, mycket pigg och frammåt.
funkar bra i dressyr/hoppning, Har bra steg & fin hoppteknik, lite oruttinerad p.gr av mitt ointresse.
Kräver dock ganska mycket ridning för att gå bra/fungera.
Ute är hon tuffare, lite tittig & hetare. Dock trafiksäker & van vid
mopeder,cycklister, tåg m.m. Men får hon chansen så tar hon gärna tillfället i akt & brallar iväg. hetsar också gärna upp sig & fjompar.
Annars en mycket trevlig & ärlig häst.
Jag skulle tänka en J*vligt jobbig häst, som håller på så konstant utomhus och ägaren törrs knappt själv rida ut på h*n. Detta för att jag tolkar annonser som 5 snäpp värre än säljaren beskriver. Står det "tittig" eller "fjantig" så tänker jag en häst som flyger i luften om det ligger en pinne på vägen eller någon kommer gående upp på läktaren. Säljare brukar enligt min erfarenhet underdriva rejält, en häst jag provred stod "lite het på hinder", jo fan den tog konstant sikte på ridplanens staket när jag provred
Om man tar mig som exempel, jag är 21 år o ridit i 14 år både privat och ridskola. Jag rider just nu 4-7 ggr/v både privat och ridskola. Har 3 hästar som mina egna, jag mockar o donar. Är de vet vård dom behöver så ringer jag om inte ägaren är där, hovis ringer hon, men säger jag att hästarna behövs skos m då ringer hon. Skillnaden är att jag betalar nada för dessa hästar.
Det mesta i annonser måste läsas på ett annat sätt, vilket är synd för de som faktiskt är ärliga
De jag syftade på var att några tycker att ej nybörjarhäst= ej förstahäst.
Jag vet att jag kan se mig som en duktig ryttare. Men bara för att jag inte haft egen häst förut så betyder de ju inte att jag inte vet hur den hästen ska skötas. Det blir ju ingen skillnad om jag köper en läromästare än den som är ej förstahäst. :smirk:
Så mitt inlägg hade inget o göra med om jag är nybörjare lr. ej utan om tolkning att "ej nybörjar häst" betyder "ej förstahäst".
äh, orkar inte disskutera detta. Överlämnar det till några andra.
När det står: "Ej Nybörjarhäst" i en annons... vad menar dom då egentligen? är set att den inte passar till en som aldrig har ridit eller vart går gränsen? passar den som första häst till en som ridit ett par år?.. se det generellt..
"Ej nybörjarhäst" Hade jag nog tolkat som "ej lämplig förstahäst"
Att hästen kan vara busig eller egensinnig och behöver en säker och stadig ryttare för att inte ta över.
Det är ju en himla skillnad att rida en lektion i veckan på ridskolan i några år och att ha en egen häst hemma.
Jag lärde mig mer om hästar på ett år med egen häst än fem år på ridskolan.
Fast den var kanske snäll och lättriden för ägaren? Jag har en häst som sätter full fart och springer sig blå om någon håller henne i munnen - hon försöker helt enkelt springa ifrån obehaget i munnen. Men det visste inte jag som ägare innan en annan ryttare än jag eller syster satt upp på henne, eftersom hon aldrig satts i en sådan situation innan dess...