Ej godkänd hingst

sara_18

Trådstartare
Om man har ett hbl hingst som ej är godkänt "för eget bruk" vad kostar det att regga fölen osv? Kan fölen få gröna papper?
tacksam för svar

Sv: Ej godkänd hingst

Som skrivet innan gröna papper kan avkomman aldrig få inte ens om hingsten blir godkänd senare.

Men för att kunna registera avkomman hos ASVH så måste man har en språngrulla.
"Observera! För att föl skall registreras i ASVH skall språngrulla i ASVH vara förd för hingsten (kostnad 5000 kr)! " (hämtat från ASVH:s sida)

Även detta måste uppfyllas (även detta från ASVH:s sida)

"HÄSTAR UTAN PAPPER/HÄSTAR MED ICKE GODKÄND HÄRSTAMNING
Hästar som saknar ursprung registreras med hjälp av ett ifyllt betäckningsbevis (se länk till höger), signalementsbeskrivning och ett veterinärintyg som styrker åldern. Dessutom skall den chipmärkas. För att få härstamningen utskriven i passet måste ett DNA-test göras. Prov måste tas på både modern, fadern och avkomman. Om inget DNA-test görs kommer härstamningen att skrivas som okänd. Kopia av köpekontrakt, kvitto eller liknande måste bifogas för att styrka ägandeförhållandet till hästen. Är du uppfödare till hästen måste du även kunna styrka att du är ägare till både modern och fadern."
Vilket medför att om inte föräldrarna är DNA-testade måste man göra det.

Passet och registeringen är sedan dyrare för en häst utan godkänd stam.

"AVGIFTER FÖR HÄSTPASS

För nyregistreringar tillkommer kostnaden för DNA-analysen med 538 kr inklusive moms.
Typ av registrering
Kostnad inkl. moms

Avkomma efter hingst med licens/betäckningsbevis

Årsföl (ASVH tillhanda senast siste dec. födelseåret)
1000 kr

1-åring
1250 kr

Äldre häst (2 år och äldre)
1700 kr

Avkomma efter icke godkänd hingst/okänd hingst

Årsföl (ASVH tillhanda senast siste dec. födelseåret)
1500 kr

1-åring
1750 kr

Äldre häst (2 år och äldre)
2500 kr"
(från ASVH:s hemsida)

Jo de va dyrt, i längden tjänar man nog på Godkänd hingst. Men hur svårt är det att få en hingst godkänd. många som blir det eller bara vissa utvalda varje år?

Man visar den på bruksprov som 3-, 4- eller 5-åring.
Är hingsten 6 år eller äldre måste den ha meriter för att få visas.

Är det inte en godkänd hingst med licens för året som tjuvbetäckt blir det grå papper som för alla andra icke godkända hingstar.

okej, men var reggar man det? tycker synd om alla som får en tjuvbetäckning och upptäcker det för sent.
Fölet får ju precis som du säger gråa papper, men jag ahr hört att både fadern OCH modern blir okänd, stämmer det?

Många reggar med okänd stam för att föräldrarna måste dna-testas och det blir dyrt.

Det beror på ras/raser var man reggar avkomman. Väljer man okänd stam reggar man den i SH.

Fy vad dyrt med 1000 för hästpass för "gröna" fölungar!!! :eek:

Då tillkommer dessutom avgiften för ID-beskrivning och chipmärkning.
Så då är kanske det inte blir så svårt att förstå att det numera kostar en del att köpa svenska halvblod.:angel:

Syrrans sto som är okänd åt alla håll och ingen historia om var hon kommer ifrån (inte ras heller) är reggad i ASVH, grå papper (häst av halvblodstyp). Däremot hennes son (paint som pappa) är reggad med stam i SH (endast modern samt hingstens hela stam). Så vi gjorde tvärtom...

Senast ändrad:

okej så reggar man fölet med okänd stam så behövs inget DNA, varför måste man egentligen DNA-testa modern?

Jag sitter här med en faktura för *bara* Passet på 1913 kr :devil:

Då är det passet . DNA :devil:.samt Breeders avgiften .

Innan dessa så har jag lagt ner 1500kr på chip och teckenbeskrivning..

så ca 3500 kr för att få detta :devil: Pass

Mia

Man måste DNA-testa modern för att veta vad avkomman har fått från fadern. Fölets DNA måste jämföras med båda uppgivna föräldrarna.

Med hjälp av moderns DNA kan man se vilka markörer avkomman måste fått från fadern.

Även om fadern är helt okänd finns har förstås och har DNA som alla andra.

Kanske svårt att förklara om man aldrig sett ett DNA-test i verkligheten, jag ser såna i mitt jobb så för mig har det blivit vant.

aha, nej ja har ju aldrig sdett det, men ja menar man kan ju inte hitta faderna för det:S?

aja lättast för dem är i alla fall att bara ha okänd stam..

Jo det är just det man kan om han redan finns i registret så kan genom att testa föl och sto också få fram vem som är pappa.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka