Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har en till fråga angående detta, om man betäcker nu med en icke
godkänd hingst som sedan blir avelsvärderad samma år på hösten, då e ju fölisen i magen, kan fölet få papper då eller reggas? så den inet får okänd stam?
Många reggar med okänd stam för att föräldrarna måste dna-testas och det blir dyrt.
Det beror på ras/raser var man reggar avkomman. Väljer man okänd stam reggar man den i SH.
Hm...lät snyggt..."slaktpass". Då Paint är knutna till SH var det som som stod för passet på min korsning. Jag funderade aldrig på att regga utan stam utan det var självklart att ha den kända delen av stammen angiven.
Om man väljer okänd stam, måste det reggas i SH eller går det i ASVH? (Gäller korsning halvblod/travare) Och vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Har fått för mig att SH är endast ett slaktpass? :/
Och om inte hingstägaren löst licens eller fört språngrulle, kan man inte få med hingstens stam i passet då?
//Diana
Det är skillnad på "slaktpassen" och de pass som SH:s raser får. Inte minst i priset.
Slaktpassen är de billigaste som har till hästar som inte ska tävla eller göra något annat i sitt liv än leva och dö i slutet. Dessa hästar som förr var helt papperslösa.
Om man väljer okänd stam, måste det reggas i SH eller går det i ASVH? (Gäller korsning halvblod/travare) Och vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Har fått för mig att SH är endast ett slaktpass? :/
Och om inte hingstägaren löst licens eller fört språngrulle, kan man inte få med hingstens stam i passet då?
//Diana
I allafall för de som reggas i ASVH går det att betala avgiften för licensen i efterhand, den är 5000:-. Så det man sparade på att ta en billig icke godkänd hingst kommer tillbaka i kostnader för att registrera föl sedan.
DNA för själva analysen har gett mellan 500 - 700:- per häst men som du skriver så varierar det får fall till fall. Vissa rasföreningar har andra priser. Men till kostnaden för själva analysen kommer också kostnaden för den som tar provet på hästarna.
Många gånger tar man inte med den för att man inte vill att den synas. T ex om det är varmblodig travare i hästen så kommer den troligen att bli lättare att sälja med okänd härstaming som ridhäst.
Plus att för att regga med känd fast icke godkänd härstaming så krävs DNA som kostar en . Så många väljer att regga med okänd av ren snålhet.