Ej godkänd hingst

Sv: Ej godkänd hingst

Man mäter ett antal genetiska markörer, på människor som är det jag ser i mitt jobb, är det omkring 20. Om man inte fått dem från sin mamma måste man fått dem från sin pappa. Har inte den uppgivna pappan dem så är han inte pappa.

Har en till fråga angående detta, om man betäcker nu med en icke
godkänd hingst som sedan blir avelsvärderad samma år på hösten, då e ju fölisen i magen, kan fölet få papper då eller reggas? så den inet får okänd stam?

Det får inte okändstam men det får inte heller grönapapper. Hingsten ska vara godkänd när fölet tillverkas för att allt ska vara helt korrekt vid registeringen av fölet.

Har en till fråga angående detta, om man betäcker nu med en icke
godkänd hingst som sedan blir avelsvärderad samma år på hösten, då e ju fölisen i magen, kan fölet få papper då eller reggas? så den inet får okänd stam?

Är det ett halvblod så finns ingen "godkänd" avelsvärdering på hösten utan endast bruksprov i februari. (Du skrev ju i startinlägget att det gällde halvblod)

Många reggar med okänd stam för att föräldrarna måste dna-testas och det blir dyrt.

Det beror på ras/raser var man reggar avkomman. Väljer man okänd stam reggar man den i SH.

Om man väljer okänd stam, måste det reggas i SH eller går det i ASVH? (Gäller korsning halvblod/travare) Och vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Har fått för mig att SH är endast ett slaktpass? :/

Och om inte hingstägaren löst licens eller fört språngrulle, kan man inte få med hingstens stam i passet då?

//Diana

Hm...lät snyggt..."slaktpass". Då Paint är knutna till SH var det som som stod för passet på min korsning. Jag funderade aldrig på att regga utan stam utan det var självklart att ha den kända delen av stammen angiven.

Hm...lät snyggt..."slaktpass". Då Paint är knutna till SH var det som som stod för passet på min korsning. Jag funderade aldrig på att regga utan stam utan det var självklart att ha den kända delen av stammen angiven.

Det är skillnad på "slaktpassen" och de pass som SH:s raser får. Inte minst i priset.
Slaktpassen är de billigaste som har till hästar som inte ska tävla eller göra något annat i sitt liv än leva och dö i slutet. Dessa hästar som förr var helt papperslösa.

Om man väljer okänd stam, måste det reggas i SH eller går det i ASVH? (Gäller korsning halvblod/travare) Och vad är egentligen skillnaden mellan dessa? Har fått för mig att SH är endast ett slaktpass? :/

Och om inte hingstägaren löst licens eller fört språngrulle, kan man inte få med hingstens stam i passet då?

//Diana

Inte för att jag egentligen har med det att göra, men jag tror avkomman blir mer värd av att ha en icke godkänd stam än en okänd. Jag tror aldrig kan kommer att köpa fler okända hästar (man ska ju aldrig säga aldrig, har den fina meriter så ;)) men kanske en med icke godkänd stam. Jag tycker man får ta smällen av den dyrare registreringen om man väljer att betäcka med icke godkänt (som gissningsvis är billigare).
Det finns ju massor okända hästar till salu för nästan inga pengar alls..
/U

Det är skillnad på "slaktpassen" och de pass som SH:s raser får. Inte minst i priset.
Slaktpassen är de billigaste som har till hästar som inte ska tävla eller göra något annat i sitt liv än leva och dö i slutet. Dessa hästar som förr var helt papperslösa.

Ok...

Ja, för min del var det aldrig en tanke då jag valt en godkänd hingst och har tävling som mål för avkomman. Han ska visserligen inte gå i avel utan kastreras i höst men ville ha den kända delen av stammen med i passet. Jag har aldrig förstått varför man inte tar med den om den är känd...men det är mina tankar:cool:

Många gånger tar man inte med den för att man inte vill att den synas. T ex om det är varmblodig travare i hästen så kommer den troligen att bli lättare att sälja med okänd härstaming som ridhäst.
Plus att för att regga med känd fast icke godkänd härstaming så krävs DNA som kostar en . Så många väljer att regga med okänd av ren snålhet.

Vilket är väldigt synd... :cool:...skäms man för hästarna man använder i avel??? Varför då avla?

Den frågan har jag ställt mig många gånger.
Titta bara nu i höst när det dyker upp annonser på föl som inte är mer än par månader gamla med helt okänd härstamning. Verkar vara väldigt många som bara "hittar" ett föl promenerade omkring utan mamma. Det händer aldrig här för alla mina föl har en mamma i allafall från början.

Vet du, eller någon annan vad ett DNA kostar? vet att det är olika men i runda slängar? Jag vill ju så klart ha med både fölets mamma & pappa i passet, trots att mamman är travare :P

//Diana

//Diana

Någon som vet något om det? För vad jag vet så har inte hingstägaren fört varken språngrulle eller löst licens. :/

/Diana

I allafall för de som reggas i ASVH går det att betala avgiften för licensen i efterhand, den är 5000:-. Så det man sparade på att ta en billig icke godkänd hingst kommer tillbaka i kostnader för att registrera föl sedan.

DNA för själva analysen har gett mellan 500 - 700:- per häst men som du skriver så varierar det får fall till fall. Vissa rasföreningar har andra priser. Men till kostnaden för själva analysen kommer också kostnaden för den som tar provet på hästarna.

I allafall för de som reggas i ASVH går det att betala avgiften för licensen i efterhand, den är 5000:-. Så det man sparade på att ta en billig icke godkänd hingst kommer tillbaka i kostnader för att registrera föl sedan.

DNA för själva analysen har gett mellan 500 - 700:- per häst men som du skriver så varierar det får fall till fall. Vissa rasföreningar har andra priser. Men till kostnaden för själva analysen kommer också kostnaden för den som tar provet på hästarna.

Okej, men den betalar man alltså endast om man vill ha med hingstens stam i passet? Man behöver inte betala den avgiten om man reggar fölet med okänd stam, eller?

//Diana

Okänd stam är ju okänd så då kan man ju inte heller göra DNA och betala avgiften för hingsten.

Många gånger tar man inte med den för att man inte vill att den synas. T ex om det är varmblodig travare i hästen så kommer den troligen att bli lättare att sälja med okänd härstaming som ridhäst.
Plus att för att regga med känd fast icke godkänd härstaming så krävs DNA som kostar en . Så många väljer att regga med okänd av ren snålhet.

Hej! blev nyfiken när jag läste det här inlägget.... Jag har ett sto (travare) som är dräktigt med en arabhingst. Fölet (om det nu blir ett föl) kommer att registreras som Partbread på SAHF....innebär detta att stoet måste DNA-kollas för att fölet ska få med sin stam i passet?

Vet inte hur det är nu med pass och allt. Men förr behövdes det inte, bara hingstägaren löst licens och betalat SH-avgift så behövdes inte mer.

Ok, hoppas på det då, hingsten har ju löst licens så då borde det bara vara att registrera fölet sedan då? Självklart vill jag ha med stammen i passet, BÅDE hingsten och stoet....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 636
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka