Ej godkänd hingst?

Tja, registrering av avkomman blir väldigt mycket dyrare vad jag förstår. Vet inte om det ligger någon sanning i ryktet att man inte ska få regga dem öht fortsättningsvis, eftersom alla hästar ska ha papper och pass from nästa år. :eek:

Det ryktet stämmer inte! Jag tror det uppstått nåt missförstånd efter att jag meddelat vad ASVH berättade för mig för ett par, tre veckor sedan! De sa att inga hästar (födda från i år tror jag det var) får längre registreras med okänd härstamning!

Och det har nog blivit ihopblandat med de nya reglerna att man inte längre får betäcka med hingst, ÄVEN om man själv äger både hingst och sto. Såvida inte hingsten är avelsvärderad. ALLA hingstar som ska verka i avel, om så bara hemma på gården till egna ston, SKA avelsvärderas!

HUR ASVH sen ska göra med de som trots allt blir till genom olyckshändelser (både äkta o bluffar)...ja det har vi bollat lite fram o tillbaka. Jag föreslog att någon tar o ringer ASVH o frågar, men ingen har nappat, så jag tror jag gör det själv!

:)

Men hur fungerar det då om inga får reggas med okänd härstamning och man inte vet vem hingsten är? Blir det eller blir det inte någon registrering då? :confused:

Som jag sa, jag är ingen expert i ämnet! Och jag har inte fått tag på ASVH, hoppas på måndag i stället. Kan du vänta tills dess? Eller ringa själv?

:)

Jag väntar gärna på besked, även om det är andra hands information. ;) Jag vet att flera håller på och nystar i det här nu, men det kommer inga svar förrän tidigast måndag även på de frågorna.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 380
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar