Ej godkänd hingst?

Antingen ska hingsten vara avelsvärderad och löst licens för betäckningsåret, eller att samma person äger både hingst och sto.

Okej. Jag har fått en förfrågan från en stoägare som vill betäcka sitt sto med min hingst (ej godkänd). Stoet är en travare som används som ridhäst, och ägaren ska behålla avkomman själv. Men då kan jag alltså "åka dit" på detta?

Kom på en fråga till.........vad krävs för att få hingsten avelsvärderad? Hur går det till?

Okej. Jag har fått en förfrågan från en stoägare som vill betäcka sitt sto med min hingst (ej godkänd). Stoet är en travare som används som ridhäst, och ägaren ska behålla avkomman själv. Men då kan jag alltså "åka dit" på detta?

Japp du åker ditt på det, för att det är olagligt.
Om den nu inte är avelsvärderad och har avelslicens

Man visar hingsten på avelsvärdering! Eller bruksprov om den är i rätt ålder för hbl.

Det är olagligt, och det är DITT ansvar som hingstägare.

Jo, jag förstog att den skulle visas på avelsvärdering, men vad är det för typ av visning? Jag menar, t ex treårstestet är ju avelsvärderande, men räcker det att visa på den + lösa licens?
Naturligtvis tänker jag inte göra någonting olagligt, jag frågade för att jag inte var säker på vad som gällde.

Nej, treårstestet är INTE avelsvärderande! En avelsvärdering är en premiering, och speciell visning. Antingen för rasen ifråga, eller för "specialraser".

Treårstestet (och andra årgångstävlingar/visningar) är avelsbedömande för föräldrarna till den tävlande hästen.

På ASVHs sida kan du läsa om bruksprovet för halvblod. På SHs sida borde det finnas något om när det är "allmän" hingstbedömning.

Aha. Fast det står "avelsvärderande" när man läser om treårstestet på asvh:s hemsida? :confused:

Aha. Fast det står "avelsvärderande" när man läser om treårstestet på asvh:s hemsida?

Sanning med modifikation. Hästens lämplighet som avelsindivid bedöms ju på treårstestet (och unghstpremieringarna) men det är mer en generell rekommendation och inget som säger att man får/inte får avla etc.

T ex så ett sto som blivit Klass 1 eller II rekommenderas för avel, men inte klasserna därunder. Men man FÅR ju avla på sitt klass IV sto om man vill (och vissa gör det).

Men man bedömer alltså hästens lämplighet som avelsindivid och sportindivid, men det är inget som får något 'värde' i något annat sammanhnag än att det är kul för hästägaren och uppfödaren att veta och att det säger en hel del om hur och vad FÖRÄLDRARNA nedärvt och är avelsvärderande eller snarare MERITERANDE för dem.

OK, jag förstår. Men om man nu skulle vilja ha hingsten avelsvärderad för att kunna betäcka, vart ska man visa den då? Jag har kontaktat SH, som hänvisar mig till ASVH, och det enda jag kan hitta där är bruksprovet, men det är ju så dyrt!! Samt att det går av stapeln i andra änden av landet.......Men de hingstar som inte är godkända men som får användas i avel, är det såna som har gjort bruksprov men inte blivit godkända där, eller? Det här med avel är en djungel.............. :o

Man måste fullgjort bruksprovet, även om man inte blir godkänd, för att räknas som fullt avelsvärderad. Och ja, det ÄR dyrt att ta fram en avelshingst.

en liten fråga bara.. om man då köper stoet, betäcker det och säljer det när hon är betäckt, hur blir det då? eller om man behåller stoet men lånar ut det på foder till den som ville ha fölet och säljer tillbaka hästarna när fölet är fött?

dvs finns det sånna kryphål? *bara nyfiken* :)

Jadå, såna kryphål finns det. Inom galoppaveln måste man dock varit ägare till båda hästarna under en viss tid för att det ska gälla dock.

okai.. men då är det med andra ord ganska lätt om man skriver kontrakt på att hästen ska säljas tillbaka..
men isf skulle det va bra med en lag om att endast avelsvärderade hingstar får betäcka.. då försvinner det kryphålet..
men vill juh inte ha alltför mycket okänt i stamtavlorna..

Har inte läst tidigare svar men här äe mitt.
Du får bara betäcka med en icke gk hingst på dina egna ston inte på någon annans. :bump:

Har precis kommit hem från utlandet (thailand 2 veckor) så jag slängde ned baken framför datan när jag kom innanför dörren. :crazy: Läste trådarna (det är ju några sidor att ta igen) och skrev några snabba svar på de jag något att säga. Nu är det gonatt. :bump:

vad händer om det sker en "olycka", jag har ett sto och i samma stall står en liten hingst, vad skulle hända om någon av dom rymmer eller kommer i hop av någon anledning och bestämer sig för att ha roligt?

vi ska ju naturligt vis göra vårat bästa för att det inte ska kunna hända men sen har vi ju det här tale sätet om goda förutsatser.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 380
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar