Ej godkänd hingst..

cress

Trådstartare
En liten fråga bara, Har hittat en häst på WF.. På anteckningarna står det efter ej godkänd hingst..

Men eftersom denna svensk födda häst finns med på WF, då borde den ju iaf vara reggad i sif och ha pass därefter?? Eller?.. (Tänkte på ev tävlingar osv)..

Hur får man igenom en fölunge med icke godkänd far? Hur funkar det? .. Är det då man får betala en rejäl summa till SIF för att få Fölis godkänd eller??..

Jag är ganska dåligt insatt i avel, men det skulle vara kul om någon har lust att svara :)..

Sv: Ej godkänd hingst..

Det kanske är drömhästen man vill ha några föl efter just för de egenskaper den har - man har ett mål med sin avel som inte går i linje med det officiellla, ej godkänd betyder inte dålig häst pe automatik.

Billigare kanske. Vaför använder man skräpston i aveln? Lika illa tycker jag.

Jag håller med dig fullt ut. Folk avlar generellt på alldeles för dåliga hästar i mitt tycke...
Jag hade gärna sett att även stona ska vara godkända i avel för att det ens ska gå att registrera...

Det kanske är drömhästen man vill ha några föl efter just för de egenskaper den har - man har ett mål med sin avel som inte går i linje med det officiellla, ej godkänd betyder inte dålig häst pe automatik.

Fast nu för tiden spelar det ju ingen roll, bara hingsten genomgått en full avelsbedömning, veterinärbesiktad utan fel och gjort en fri spattröntgen (beroende på ålder) och är DNA-testad så får man ju lösa licens. Så nej, om det inte finns något fel på hingsten finns det ingen som helst anledning till att avla på en hingst som inte är godkänd för avel.

För att lösa betäckningsbevis behöver inte ens hingsten ha visats på avelsbedömning, resten räcker. Dvs det enda du gör genom att avla på en icke godkänd hingst är att smita undan att kontrollera om hingsten är frisk. Och jag kan inte se något som helst seriöst i det, hur fin och trevlig man än tycker hästen är.

Lyckligtvis gäller samma regler som i moderlandet för hästarna och folk kan avla enligt eget tycke. Så värst mycket billigare att avla på icke godkänd hingst är det inte direkt dock.

Ja det avlas på allt möjligt skräp, värst är det att många hästar vi avlar på inte är friska. Det finns gott om eksem och spatthästar bland avelsmaterialet och det är inte helt ovanligt att sätta hästar som är obrukbara av ett eller annat skäl i avel. Givetvis kan en del skador vara helt fria från ärftlig grund, men nog finns det grund att tro att hållbarhet och sundhet inte är det genomgående attributet på dessa hästar.

Vill någon ta föl på sitt friska trevliga sto att ha för eget bruk för att de vill ha en liknande häst kan jag inte se något som helst problem, alla söker inte topröresler och mycket "spirit". Det första steget om man vill begränsa aveln är rimligen att i första hand ta bort de sjuka hästarna, därefter kan man diskutera att göra någon form av bedömning till obligatorisk.

Och utan licens eller betäckninsbevis kommer svenskfödda hästar inte in i stamboken vad jag vet. Oavsett vilket så gör knappast varken en icke godkänd avelsbedömning eller ett betäckningsbevis en hingst godkänd.

Håller verkligen med om att prio ett är frisk häst utan defekter (sjukdom, exteriört, lynne) som nedärvs. En häst som genom olycka blir skadad är en sak men alla ston som sätts i avel för de inte håller att rida, exem, spatt osv kommer jag aldrig fatta. Man ser de allt för ofta

Jag är nog extra hård på de då jag själv har en sjukdom som enda sättet att få bort den är att inte föra den vidare

TS
Kanske en tjuvbetäckning som de löst betäckningsbevis mm?

Om det är den hästen jag tror det är så användes den hingsten för den stod hemma på gården...

KL

jag tycker det är lika hemskt att använda ston som ej är visade som att använda en hingst som ej är visad och godkänd.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 493
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 898
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 637
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama