Ej anmält ägarbyte, vad händer?

Puppan

Trådstartare
Om man köpt en häst och så har förra ägaren inte anmält ägarbyte till registraturen där hästen är registrerad - vad händer då?

Räcker det att jag skriver på registreringsbeviset och skickar in att hästen bytt ägare igen, eller måste man "backa" så att jag måste få tag på den ägaren som sist registrerats som ägare?

Sv: Ej anmält ägarbyte, vad händer?

Den som står som ägare måste skriva på, annars skulle ju vem som helst kunna skicka in papper och säga att man äger hästen.

Om det finns ett kontrakt på köpet så kan kopian på detta skickas med för att få igenom ett ägarbyte.

Det bästa är ju självklart att få underskrift ev tidigare ägare men om det inte går så finns alternativet att använda köpekontraktet som underlag för att bevisa vem som rår om hästen.

Där jag har gjort ägarbyte har det räckt med att skicka med en kopia på köpeavtalet, men de olika avelsföreningarna kanske är olika kinkiga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar