Ehh.. buskavel??

movi

Trådstartare
Mötte idag en dam på min skogspromenad, i snöret hade hon en schäfertik, vi började prata lite allmänt, hon sa att den var reggad och det råder det nog inga tvivel om, det såg ut som en schäfer.

Mitt i allt ihop så kläcker hon ur sig att hon tyckte min hund var otroligt vacker och verkade mycket trevlig, och frågade sen om jag kunde tänka mig att låta han para sig med hennes tik vid nästa löp!

"Nej sa jag, dels är han bara 9 mån, inte röntgad, inga utställningar/tävlingar/MH gjorda, det finns inget på honom!"

Men det gjorde inget, jag kunde få ca ett valppris för jobbet.

Så, man går alltså ut, i närmsta buske möter man en snygg hund, den raggar man upp... buskavel :D och vips så är jag som hanhundsägare ca 9-10 000kr rikare.. :idea:

Sv: Ehh.. buskavel??

Liknande har hänt mig med. Har en fin hanhund vars mamma dog av en njursjukdom, inte omöjligt att det är ärftligt även fast han är frisk, så måste man ta noggranna prover om jag skulle överväga att avla på honom. Denna personen jag blev tillfrågad av tyckte dock inte att det var så viktigt. Skulle aldrig vilja ha på samvetet att ha avlat på en hund som kanske för med sig något oönskat genetiskt. Allt kan man ju inte förutse, men att låta hunden komma upp lite i ålder och erfarenhet känns mycket sundare :)

Hehe.
Lustigt nog var jag med om en liknande händelse igår, kommer till hundrastgården och frågar ifall det är ok om jag släpper in min hund med deras två rottis hanar, -"inte om det är en hane" svarar de, jag förklarar att det är en tik och går och hämtar henne.

När jag går tillbaka med henne i koppel så utbrister kvinnan spontant: -" nä men så vacker hon är " och i nästa andetag -"löper hon?" ...nej svarar jag, var på jag får -"vad tråkigt, det hade blivit så fina valpar"! till svar.

Grejen är att min tik är en Dogo Argentino och inte en rottis så jag hade nog inte gått med på den aveln ialla fall, men det är kul att folk gillar ens hund=)

Fick också förfrågningar på vår dvärgschanuzer s/s. En ds s/p (då var inte det tillåtet att blanda färgerna), en foxterrier och en jack russel.
Jag tackade nej.
Till ägarnas "försvar" så ville de para med min hane då de kände (till) honom och det var hans fina lynne som främst gjorde honom intressant. JRägaren hade letat hane JRhane ett tag men inte hittat någon godtagbar. (Numera finns de väl i överflöd överallt, men inte då)

Inte nu bara första bästa jycke man möter på promenaden, men dock - blandras hade det blivit (kanske nu inte med s/ptiken)

Ibland undrar man vad folk tänker med... Småhundar har ju snabbproducerats på liknande sätt ett tag - vilka korsningar som helst, så länge den är pytteliten.

Det är kanske en fördel med hundar med ilsket utseende - gullighetsstämpeln slipper man. Å andra sidan kanske det kommer någon IQ-fiskmås individ som ha korsningar a la rottis/schäfer/staffe/grandis/dobbis. Tokiga människor.

Möter dock rätt ofta en snäll gammal alkis som är totalförälskad i Lillfjollan, får hon någonsin valpar så har jag lovat att han ska få en gratis. Förklarade de tre första gångerna att hon är kastrerad, men det har inte riktigt gått fram. De är bästisar iaf, alla de 24 kilona får plats i hans knä. ;)

När jag går med min äldsta hane i Stockholm så får jag 2-3 st parningsförfrågningar per promenad :crazy:

Dom flesta vill använda honom för att få in mer storlek i sina fula bastarder (Deras shitbulls är små allihop), men några blir imponerade av hans - tydligen - otroligt tuffa och hårda utseende. Suck.
Min ena import vill dom alla köpa valpar ifrån också, för hon måste ju lämna riiiiiktigt grymma hundar som är så jävla vältränad och biffig.
Ja, att jag tränar henne för att underhålla alla dom där musklerna verkar ingen förstå liksom.

Märkligt det här...

När vi hade vår schäferhane, en stor,präktig o fin hanne så mötte ja två utlänningar på bussen som hade nån korsning med schäfer av ngt slag o dom tyckte min hanne va så vacker så dom ville gärna para med honom för här i sverige behövde man ha rediga hundar att försvara sej med. Ja stod mest sån här: :eek:

För inte så länge sen heller blev jag erbjuden att släppa min fina Landseerhanne över stenmuren o låta para "grannens" berner. Jag skulle få 5000kr för hans "smitning" det kunde ja ju inte förlora ngt på.... ööö nä tack!!!

Möter dock rätt ofta en snäll gammal alkis som är totalförälskad i Lillfjollan, får hon någonsin valpar så har jag lovat att han ska få en gratis. Förklarade de tre första gångerna att hon är kastrerad, men det har inte riktigt gått fram. De är bästisar iaf, alla de 24 kilona får plats i hans knä. ;)

haha nä va sött ^^

kl

Jag får ofta förfrågningar om min dsg hane ( dock bara från dsgtikägare) om jag inte vill ha honom till förfogande till avel..men jag är så ointresserad av utställningar och han måste tydigen ha minst en tvåa för att bli gdk i avel.

"Nej sa jag, dels är han bara 9 mån, inte röntgad, inga utställningar/tävlingar/MH gjorda, det finns inget på honom!"

buskavel :D och vips så är jag som hanhundsägare ca 9-10 000kr rikare.. :idea:

Och då måste jag "märka ord" och påpeka att man inte får regga valpar efter oröntgade föräldrar när det gäller schäfer. Så du hade faktiskt bara fått ut kanske 4.500 - 5.000kr :D

(Naturligtvis förstår jag att du skojar, men du kan ju förklara det för tantan ;))

Blev stoppad av en dam för nåt år sedan som ville hälsa på min hund - hon hade en jack russel med sig. Damen frågade om hon löpte...Jag sa min tik va kastrerad och oj så synd det var. Hon hade gärna velat para sin russelhane med min tik. Min tik är en shar-pei....:eek:

Ja, ibland undrar man...

För inte så länge sen så fick jag höra något liknande men om mina egna hundar.. En person började prata med mig om mina hundar. Först undrade hon vad det mer lurviga var för något och jag svarade att det är en finsk lapphund. Därefter så började vi prata om min alaskan malamute och efter en stund så utspelar sig plötsligt följande dialog:
Kvinnan: "Ska du ha valpar på dem?"
Jag: :eek: "Nej. Hanen är kastrerad och om malamuten mot all förmodan ska ha valpar nångång så ska det vara renrasiga".
Kvinnan: "Det var ju synd att han var kastrerad, det hade ju blivit otroligt söta valpar"
Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga, jag vill ju inte vara oförskämd mot andra människor. Först såg jag nog bara småchockad ut men därefter så sa jag bara lite lamt:
"Ja, de hade säkert blivit söta och kanske hade det lyckats gå att göra draghundar av dem" :grin:

Det värsta är att jag fått frågan av andra människor flera ggr sen dess. Om inte annat så undrar många om jag inte ska ta valpar på min Alaskan malamute för hon är ju så vacker. Jag brukar hålla med om att hon är vacker men tillägga att valpar innebär en hel del jobb att föda upp, att hon varken är utställd eller har godkänt dragprov och att jag först vill se att hon faktiskt har både och innan jag eventuellt skulle kunna tänka mig att ta valpar på henne. Då brukar den jag pratar med ofta utbrista "Så synd! För jag skulle gärna vilja ha en sån hund". Varpå jag, vilket säkert uppfattas som både otrevligt och konstigt, brukar säga att "Visst är det vackra hundar men de kräver en hel del av sin ägare".

Senast ändrad:

Och då måste jag "märka ord" och påpeka att man inte får regga valpar efter oröntgade föräldrar när det gäller schäfer. Så du hade faktiskt bara fått ut kanske 4.500 - 5.000kr :D

(Naturligtvis förstår jag att du skojar, men du kan ju förklara det för tantan ;))

Du missförtog nog, jag menade att det fanns inga "meriter" på honom, jag vet alltså inget om hans höfter, jag skulle absolut inte avla på en oröntgad hund.

Därav skrev jag "oröntgade föräldrar" (eftersom han inte är det).

Du får regga valpar utan meriter på föräldrarna, men inte utan höftledsstatus eller med sämre än A-B. Jag pratade alltså inte om du skulle göra parningen eller ej, utan vad schäferklubben har för regler vad gäller registrering. Det var det jag menade. Jag trodde aldrig att du skulle gå med på damens förslag ;)

(Nu när jag läser mitt tidigare inlägg igen så ser jag att jag var otydlig, ursäkta)

Flest avelsförfrågningar fick jag på min mentalt urusla dobermanhane. Det skrämmande var att det inte enbart var blandrasavelstyper utan en och annan med en renrasiga reggade tikar... Jag hade aldrig med gott samvetet kunnat avla på honom, trots att jag varit fattig som en kyrkråtta.

Rottisen har fått ett par erbjudanden både från blandraser och några reggade. Det är mer förståeligt, han uppfyller alla de formella kraven och är en trevlig hund utan några större fel. Han är bara "inte tilllräckligt bra" för den slags avel jag vill ägna mig åt. Det kryllar ju av rottisar så ska man avla så måste man ju göra det på de bästa.

Tibben, som har en bra stamtavla och syskon med mycket meriter, har däremot inte vad jag kan minnas fått något erbjudande. Däremot så har en och annan velat kidnappa honom *s*

Senast ändrad:

Jag har oxå fått förfrågan om att använda min hane till avel..

Det var en gammal klasskompis som mailade mig och frågade om jag ville para min fina hane med hennes jättefina tik. Tiken var BC/Labbe och min är ju BC, men oreggad och hon tyckte att dom var så lika (utseendemässigt, hon har aldrig träffat min hund) och dom skulle få så fina valpar osv. Självklart skulle jag få betalt.

Jag svarade med ett nej tack, min hund är varken reggad, röntgad, ögonlyst, GK vallhund, har inget som jag känner skulle föra aveln framåt, inga meriter och skall kastreas nästa vecka. Desstutom så stödjer jag inte blandrasavel..

Fick svaret att hennes tik löpte nu så vi skulle hinna para innan min skulle kastreras. Men ville jag absolut inte så skulle hon minnsann hitta en mycket finare och mycket bättre hane. Och JA, hon hade minnsann råd att föda upp en kull och tyckte att det var väldigt planerad avel..... :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka