Egna Kissar och andras Kattkräk?

Lena Furberg

Trådstartare
Vi har 4 katter hemma, och hunden har vuxit upp tillsammans med dem. Dom busar och gosar om vartannat och katterna är inte det minsta rädda för honom! Ibland blir dom jagade genom trädgården men det är bara på skoj, och åtminstone den ena katten tycks göra allt för att få igång en jaktlek!
Men så idag fick han syn på grannens katt, som satt uppe på planket mellan våra trädgårdar. Han blev fullständigt rabiat och hade inte planket varit så högt, är jag ganska övertygad om att han bitit ihjäl katten!
Jag kallade genast in honom, givetvis, men är lite osäker på hur jag ska hantera det hela.
Vi har, innan vi köpte hunden, haft en massa elände med grannskapets alla katter som stryker runt vårt hus och in i vårt uterum, där katterna sover när det är varmt ute. De flesta är okastrerade strykarkatter som sprayar hämningslöst i uterummet så att möblerna därute stinker och lukten känns tydligt inne i huset. Det slipper vi nu när vi har Stor Svart Hund! ;) Därför vill jag inte stoppa honom från att jaga iväg dem. Men samtidigt vill jag ju inte att han ska bita ihjäl grannens katt... Hur ska jag hantera detta? Förbjuder jag honom att jaga bort främmande katter, får vi kanske tillbaka pisseländet... Biter han ihjäl grannkatten vete gudarna vad som händer! :eek:

Sv: Egna Kissar och andras Kattkräk?

Vi har precis samma "bekymmer" (om man nu vil kalla det för det) med vår stora hund och jag har funderat på precis samma sak. Har aldrig en skata i trädgården längre, vilket är så skönt.
Men som du säger, grannarnas katter vill man inte ha där, samtidigt vill man inte att hunden har ihjäl en av dem.
Vi har aldrig fyat honom när han jagar iväg dem, de är så mycket snabbare än honom och han kommer tillbaks så fort de är utanför staketet och försvinner ur synhåll. Han springer aldrig utanför trädgården och efter dem längre än tomtgränsen, vilket är bra.

Men jag vet inte, kan nog inte hjälpa dig med råd.
Själv kommer jag nog aldrig fya mina hundar om/när de jagar iväg andras katter, däremot kommer jag aldrig uppmuntra dem till att göra det, det gör jag bara till att jaga skater och andra stora fåglar :D

Grannens katter kommer fly fältet.

Exakt samma sak här, och dessutom en greyhound, dvs med kapacitet att hinna upp en katt med.

Grannens katter slutade gå in på tomten, de kunde gå längs stängslet ibland, men insåg att Döden flyttat in...

Dock, så här är det ju något enklare, då grannarna är tillräckligt realistiska för att inse att jag inte kan stängsla in gården som fort knox för att hålla deras katter ute, och anser att OM deras katter skulle gå in på VÅR tomt och där bli ihjälbitna så kan inte hunden lastas för det. Eller kunde kanske, nu har jag ju inte greyhounden kvar, och mina exemplar av 'stor svart hund' skulle säkert vilja äta främmande katt till middag, men de har inte mycket till chans, är såpass mycket träd etc så katterna hinner undan om de är friska och vid sina sinnens fulla bruk.

Är grannarna hyfsat talbara, så du kan ta upp själva diskussionen om att deras katter på er tomt (jag förutsätter nu den är inhägnad?) är ganska riskabelt, och hur de ser på saken?

Dock tog jag en tilläggsförsäkring på greyhounden, som täcker skador hon orsakar andra djur, typ grannens katt. Behövde inte använda den, men kändes väldigt tryggt att ha, iom det strikta hundägaransvaret.

(och för minnegoda läsare, JA skrället dödade en kattunge för grannen, dock inte på vår tomt utan grannens, det var dock helt mitt fel och jag brast i ansvar)

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag tycker inte att det är ok att han jagar katterna, det mest för att du inte vill ha den typen av jakt i hunden.
För hunden vet ju inte skillnad från grannens kisse och ett råddjur om det skulle vara ok att jaga.

Däremot tror jag att din hunds blotta uppenbarelse borde hålla katterna borta.

Ang jaga, så många hundar (INTE alla dock) gör skillnad på 'inkräktare på MIN gård' och jagar då ut vad det nu är som kommit in, och på 'utanför gården', och jagar inte då. Någon säkerhet är det dock inte.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag vet inte om detta är rätt forumavdelning, men vill helst inte lägga in det på "Katt" eftersom jag tycker det är mer allmänt... 2
Svar
32
· Visningar
8 607
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V