Eggermanns "islandsfoder"

C

COQ

Haloj! Vad har ni för erfarenheter av Eggermanns "islandsfoder" Derma Vital Cubes???

Ska ev. ge av detta till min islandshäst med exem under sommaren eftersom jag behöver någonting att "blanda ut" probimin med.

Sv: Eggermanns "islandsfoder"

Hej, ursäkta att jag kapar tråden lite.

Kan du förklara vad Probimin är för ngt, för en exem nybörjare?
Kan man ge det till dräktigt sto?

Ingen fara! :D

Tyvärr har jag inte jätte mycket kunskaper om probimin. Har fått tips här på buke att det skall vara bra för exemhästar. Mer eller mindre beroende på häst. Vet tyvärr inte om det är lämpligt/olämpligt att ge probimin till dräktiga ston. Men ring till din disktriktveterinär och fråga! :idea: De kan säkerligen svara. De säljer även probimin.

Kika på länken nedan. Där står det lite hur probimin fungerar. Probimin säljs även via länken. Men är dyrare där än hos distriktveterinären.

http://www.top-speed.se/probimtxt.htm

Jag gav min eksemhäst Cubes under ett par år. Hon har succesivt blivit bättre, men jag kan inte säga att det har berott på detta fodret. Jag har under tiden gett linfröolja och kiselgur. Om det ska ge sådan verkan som de påstår så ska man ju ge ganska mycket. Det har inte min häst haft behov av. Hon fick bara ett par hg. I höstas bytte jag till ett annat kraftfoder som passade bättre till mitt grovfoder. Det hade bättre kvot på MJ/smrp och billigare. Jag har även börjat med probimin nu i vinter. Så denna sommar blir ett nytt projekt mot eksemet.

Det som jag tror är viktigt är att hästen får en balanserad foderstat med ett bra grovfoder som grund, få foderbyten/sorter och en god miljö för övrigt. Täcke, insektsspray, någon klåddämpande salva, installning vid behov och en noggrann hygien.

Ok. Insåg även idag när jag köpt probimin (som tydligen bytt namn till probade), att det kanske inte behöver blandas ut. Trodde probimin var i pulverform, men det var snarare pelletsform. Om än väldigt små "korn". Är det även det du ger din häst? Probimin=probade i "pelletsform. Vet du om det över huvud taget är nödvändigt att blanda ut probimin med kraftfoder?

För övrigt så kör jag med hela kittet.

Vegebom, prob-olja, avs14, "superbra hästsalva grön", nylanders hästkräm, 4ess, switsh och exemtäcke... :)
ack så dyrt... :crazy: ;)

Kör inte med alla salvor samtidigt.

Probiminet jag köpte såg ut som fint salt ungefär. Jag blandar ut det med ett par nävar Hestekraft. Jag ger ju även linfröolja och kiselgur, så jag måste ha något att blanda med.

Probiminet jag köpte såg ut som fint salt ungefär. Jag blandar ut det med ett par nävar Hestekraft. Jag ger ju även linfröolja och kiselgur, så jag måste ha något att blanda med.

Jaha...? ojdå. Då har inte jag samma! Eller, det kan ju vara samma, men enl. distrikt.vet så har det bytt namn nu... :confused:

När òch varifrån köpte du din burk?

Jag köper mitt foder i Brunnsbo i Göteborg. De har även ett mindre sortiment naturprodukter till djur, bl a Probimin. Jag köpte det för ett par månader sedan. Jag ska dit på fredag igen. Kanske har de bytt innehållstruktur och namn.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 248
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
11
· Visningar
1 059
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lars L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30