snigelfarmor

Trådstartare
har slut på mitt foder, musli, och enligt försäljaren behöver man inga mineraler utöver det fodret. nu funderar jag på om jag ska köpa en ny säck, och om inte, måste jag börja komplettera med alger o dylikt nu?
vad säger ni?

har ett bra ekologiskt ängshö dessutom.
idag ger jag förutom muslin, foderjäst, vitlök, salt.

/j*
 
Sv: eggerm*s

Hur mycket av foderstatens mineraler fanns i müslin?
Det är ju de värdena du behöver ersätta, helt enkelt.
 
Sv: eggerm*s

har du inte nån hemsida där deras värden står?
eller be försäljaren om att få värdena på müslin
 
Sv: eggerm*s

det är ju bara att kolla den muslin du använder på innehållsförteckningen på deras hemsida....sen beror det ju på hur mycket du ger och vad ditt hö innehåller....

http://www.bokebacken.com/

man kan inte bara läsa att det skall vara ok...det krävs lite från din egen sida också.
 
Sv: eggerm*s

så kontentan blir att ni aldrig hört något om att den muslin skall uppfylla alla hästens mineralbehov, om jag förstått svaren rätt? Och att jag själv måste sitta o räkna samman fodrets innehåll och jämföra det med en bra hemsida ex. Har alla hästar samma mineralbehov?
jag fick upp en dansk egger*s sida och det var mååånga mineraler i påsen.
Just nu går hästen ändå på korn, betfor och tillskott. Men jag måste stilla min nyfikenhet :)
 
Sv: eggerm*s

Läste för ett tag sedan...minnet är kort så jag minns inte exakt var...kan ha varit nåt med SLU-rapport...att ingen foderfabrikant kan garantera innehållet. Kontentan av detta är alltså att fodret inte uppfyller det som står på säcken. Därför är grovfodret, analyserat, det bästa och sen väljer jag att blanda själv spannmål och ev. vitamin och mineraltillskott.
 
Sv: eggerm*s

När de står på säcken att de uppfyller hästens dagliga behov av vitaminer och mineraler så brukar det vara uträknat från ett idealhö samt att man fodrar rekomendera mängd av de fodret vilket brukar vara MYCKET av fabrikatets foder och en tuss hö ungefär :o Säger inte att de är så hos detta fabrikatet men om man tittar på många andra så brukar de stå så ungefär..... :smirk:
 
Sv: eggerm*s

stämmer säkert, rekomenderad dos är 1-2 kilo..ganska mycket då fodret inte väger alls mycket. ...
jag själv blir skrämd när folk häller flera liter krafft ex till hästarna, iiisch stackars magar!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 053
Senast: saltopeppar
·
Foder & Strö Tänkte be om lite tips här. Min häst är opererad för tre veckor sedan och fick i fredags förstoppning, ganska allvarlig sådan, till...
Svar
5
· Visningar
1 566
Senast: Boerperd
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 485
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp