• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 16 186
Sv: eggbett

Jag har ett Sprenger KK-Conrad-Ultra tredelad bridong med fasta ringar (eggbett). Små ringar som är ganska snygga. Har det som vanligt bett (ej ihop med stång till ett kandar). Min häst gick på ett likadant bett, men med löpande ringar tidigare, och med detta bett upplevde jag det som om att han blev lugnare i munnen. Han blev stadigare och mer tillfreds att rida. Mer skärpa i det har jag dock inte märkt av.

Så här ser det ut:
http://i3.photobucket.com/albums/y59/Jempa/Diverse/Eggbridong.jpg

tycker ni det är snyggare med dom stora ringarna?? hmmm, får kolla lite till då:)
någon som vet skillnaden på dom tredelade med platt mittdel och med rundad mittdel:confused:

ok. fast är inte alla platta mittdelar vinklade likadant?

Hm, dom kanske tänker på D-ringarna som också är fasta. D-ringar blir ju liiite hävstångseffekt.

hm, har jag inte ens tänkt på att dom kan vara vinklade åt olika håll....
varför är vissa mittdelar i mässing då, vad är vitsen med att bara mittdelen är i mässing och varför inte hela bettet?

det vanligaste är att mittendelen är i koppar. för att främja salivutsöndringen. men är inte tillåtet att tävla dressyr på.

jaha, där ser man:)
alltid ridit med vanligt tvådelat eller tredelat, och inte funderat så mycket över alla andra bett:)

jag är nog inte rätt person att fråga:) men det tror jag inte, eggbetten har väl inte fasta ringar, dom är väl ledade åt åtminstone ett håll, eller??
men någon som vet vad det är för skillnad på eggbett och d-bett, är det bara formen på ringen, eller??

Fel, det är inte skarpare. Det är mildare! Och det ligger mkt stadigare i munnen.

Man lär sig något nytt varje dag. Jag har alltid trott att det varit aningens skarpare (inte jättemycket men lite) Fast har haft det just för att det ligger stadigare och inte nyper. :)

Undrar varför jag har fått för mig att det är lite skarpare?

eggbett är väldigt mild mot hästen då de är lite grövre och har fasta ringar. Ju smlare bett dessto skarpare...

vad är egentligen ett eggbett då? kan det ha rörliga ringar?
jag har fått för mig att ett eggbett är när mundelen är mal spå mitten och blir tjockare ju närmre ringarna man kommer..

Ett eggbett (eller muffbett som det också kallas) är ett bett med fasta ringar oavsett hur mundelen ser ut.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 194
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 210
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar