Eget stall

Q

Queen

Jag undrar hur ni med eget stall sköter mockningen :confused:
Var slänger ni allt skit och vad gör ni med det sen när ni inte har plats för nå mer :rofl:
Om man inte har egna åkrar som man använder gödslet till så vad gör man då med det :(
För om man har ett eget stall med 10 hästar så blir det ju en del skit :D

Exakt det undrar jag med :eek:!
Däremot har en kompis till mig ett stall med 2 (lite skillnad mot 10 ;)) hästar. Hon har en gödselstack bakom stallet vid skogen. Däremot har jag ingen aning om vad hon gör när det är fullt där :crazy:

Den jag känner med eget stall har en av grannbönderna som kommer dit ibland och tar lite från gödselhögen. För att göra gödseln mer attraktiv kan det vara bra att ha två högar. Då hinner gödseln i den som man inte använder för tillfället brinna och bli bra att gödsla marken med, utan att det kommer en massa ny obrunnen gödsel ovanpå.

Tänk på att ha en betongplatta under.

I vår trakt finns en containeruthyrare. Han kör dit en kontainer och sen när den är full så ringer man och ber honom tömma den. Funkar kanonbra. Man betalar ett pris för hyran och ett pris för tömningen.

Vi kör ut den på gödselplatta.
Sedan på våren när där är fullt, kör dom iväg den med traktor, vet ej vart.

Vi mockar i plastsäckar som folk i omgivningen gärna hämtar av oss och använder som gödsel. Fördelen är ju att vi får "skiten" borttransporterad gratis, nackdelen är att vi måste ha hästarna på torv(dyrt), för annars vill ingen ha...

Kör ut det på gödselplatta och sen kör vi ut det på åkrarna. ett annat alternativ är att ringa företag som har lastmaskiner och containar att forsla bort det me.

Har bara två hästar hemma, plats för tre och en till på ingång. Strör med spån, mockar i säck och kör dem till tippen varannan vecka ungefär. Vår soptipp har speciellt tippställe för sånt, och det kommer att fortsätta även nästa år då det träder i kraft nya restriktioner.

Hagen mockas i hög utanför, och ur den ger vi bort som gödsel och använder själva till rabatter etc.

Vi kör ut det på gödselhögen och när våren kommer så dyker gubbarna från Lions och skyfflar skiten i säckar och de betalar dem oss för. :D

Jag ska flytta mina hästar om 2 veckor till vårt nybyggda stall...Har funderat mycket på detta också.
Tydligen så ska det finnas någon form av maskar som förvandlar skiten till kompostjord. Maskarna köper man i burk någonstans, vet ej vart, och kostar tydligen 5-600kr. De förökar sig sedan själva och sprider sig inte utanför stacken för de tål inte dagsljus...

Har funderat på att prova...kanske kunde vara något!!

Jag har två hästar och därmed oxå en gödselhög. Den hämtar min granne med traktor på våren när jag ringer honom. Sedan blandar han den med matjord som han säljer. Vet inte riktigt ifa han låter den ligga ett år innan han använder den.

Jag får betala nån hundring för att han kör bort den men det är det värt.

Gjuten gödselplatta behöver man bara ha när man har ett visst antal hästar, tror det är 10 men jag är inte säker. Det står i jordbruksverkets broschyr om bestämmelser för häst.

Gällande gjuten gödselplatta rekommenderar jag en koll med er kommun - för lokala förordningar kan faktiskt kräva detta långt tidigare. Vet inte vad den "generella" regeln säger.

FairLady! Det brukar vara "mask-annonser" i de flesta nummer av tidningen Ridsport. Tror det finns gamla trådar att söka på också.

Grannen har tömt gödselstacken med traktor o sprider ut på sina åkrar

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 021
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 040
Senast: Lavinia
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama