Eget stall och egen häst

C

CoraO

Det har en lång tid varit så att vi har haft möjligthet att köpa en häst, men det har aldrig funnits plats på något stall. Men nu är det så att min kompis som bor på en gammal lantgård inte långt ifrån mig, ska ha ett lösdrifts stall. Tycker ni att det är smart att ha min första häst där? Hon kmr alltså ha hästarna hemma hos sig, hon är lika gammal som jag, alltså fjorton. Jag vill köpa en ponny som jag kan tävla med, och då frågade jag om hon hade tänkt bygga några boxar. Men det hade hon inte, men hon sa att alla hästar kan gå ute med täcke, dygnet runt. Är det så?

Jag gjorde en uträkning på hur mkt det skulle kosta i månaden ungefär:
Stallhyra 500 :-/mån
Hovslagare 500:-/mån
Hö och foder ca 600:-/mån
Försäkring ca 500:-/mån (har dock ingen aning om hur mkt försäkringar går på)

Totalt 2100 :- i månaden. Är det något jag glömt? :bow:

Sv: Eget stall och egen häst

Varför skulle inte en häst som tävlas kunna gå ute dygnet runt? Alla hästar kan ju gå ute, det är det dom är född till. Vad jag vet så när dom lever vilda så finns det inga stall där det serveras mat mm.

Vad säger dina föräldrar om detta? Har ni någon kunnig i stallet som kan hjälpa er?
Hur mycket kan du själv om skötsel av en häst? Ved du vad du ska göra om hästen blir sjuk eller skadar sig? Är dina föräldrar beredda att lägga ut mycket pengar på hästen, att ha häst är DYRT.

Har du räknat in träningar och tävlingar i månadskostnaden?

Har du verkligen räknat rätt på fodret? Här uppe kostar hö mellan 1,50-3 kr/kg. Säg att hästen äter runt 7kg hö per dag ( beroende på storlek och kvalité), bara det är runt 400 kr. Sen får du räkna med 2-500 kr för bädd i lösdriften beroende på om det ingår i stallhyran eller ej och hur ni delar mm.

Sen ska du ha kraft mm, så fodret kommer kosta över 600 kr mån. Sen tillkommer avmaskning.

Det är juh egentligen lättare om den som har stallet räknar ut vad kostnaden för hö+strö kommer gå på varje månad och ökar stallhyran. För jag antar att ni inte kommer springa dit och fodra i högar med hö, utan med stora balar?
Hästen behöver mat dygnet runt för att hålla värmen under vintern om ni ska ha dom på lösdrift, så därför är det att rekommendera att köra ut balar istället för lägga massa löst hö på backen.

Det skulle säkert fungera bra att ha din häst uppstallad hos din vän, men det är nog viktigt att du pratar igenom det hela väldigt noga med dina föräldrar (som i sin tur kan prata med din väns föräldrar) och ser till att det finns hästkunniga, vuxna människor (om inte era föräldrar är hästkunniga) som kan finnas till hands om du och din vän skulle behöva hjälp av en eller annan anledning. Att ha häst är ett enormt stort ansvar och som ung förstagångshästägare dyker det nog alltid upp tillfällen där man behöver kunna rådfråga andra, vuxna hästkunniga personer. Din vän bör ju också vara en person du kommer bra överens med, så det inte uppstår bråk er emellan för att ni tycker att hästarna ska skötas på olika sätt eller liknande.

Ang. lösdriften så har jag förresten fått för mig att man enligt lag måste ha tillgång till box om det skulle bli nödvändigt av en eller annan anledning, även om man har lösdrift. Jag kan inte säga helt säkert att det är så, men jag har fått för mig det. Men säkert finns det någon annan här som vet besämt hur det ligger till?

Och vad gäller utgifterna så måste du lägga till kostnader för strö, utrustning, ev. tävlingar och träningar, avmaskning, vaccinering o.s.v. också. Saker som vaccinering och avmaskning är visserligen inga fasta månadsavgifter men är ändå sådant som det måste finnas pengar till. Dessutom tycker jag också att foder för 500 kr/månad låter lite väl billigt för en tävlingsponny, om man måste ge kraftfoder utöver grovfodret. Även utgiften för hovslagare tycker jag låter låg, men sådant kan ju skilja en del förstås. Dessutom måste man som hästägare alltid ha en bra buffert för oförutsedda avgifter (veterinär m.m.). Att ha häst är tyvärr många gånger dyrare än vad man kanske tror/räknar med.

Det bästa är nog helt enkelt att du och dina föräldrar tar kontakt med någon hästkunnig vuxen (om inte dina föräldrar själva är hästkunniga som sagt) som kan hjälpa er lite så att både du och dina föräldrar vet redan från början vad det är ni ger er in på, så det inte kommer några otrevliga överraskningar senare. Att ha egen häst ska vara roligt, och bäst och roligast blir det just om man redan från början är bra förberedd för hur det är att vara hästägare och olika saker som kan inträffa. :)

Senast ändrad:

Ang. lösdriften så har jag förresten fått för mig att man enligt lag måste ha tillgång till box om det skulle bli nödvändigt av en eller annan anledning, även om man har lösdrift. Jag kan inte säga helt säkert att det är så, men jag har fått för mig det. Men säkert finns det någon annan här som vet besämt hur det ligger till?

Har man lösdrift så ska man enligt djurskyddslagen ha tillgång till boxar, så det finns möjlighet att stalla upp skadade hästar. Dessutom ska detta utrymme kunna varmhållas.

/Lizzie

Tänk på att bara för att du kommer undan billigt nu med stallplats o allt så betyder det inte att du kan köpa en häst. Allt kan hända och du måste ha möjlighet att klara en normal hyra om det skulle bli så. I år höjdes vårat hö-pris med 200%. Dvs dubbla priset. De tidigare 500:- i månaden blir i år 1000:-/mån. Och jag har då ganska bra kontakter, rabatt hos bonden och ringt runt till alla bönder jag kunnat nå.

Lösdrift är det enda rätta sättet att ha häst på anser jag. Det är inga problem att tävla en häst som går ute, tvärt om borde det kunna öka dess prestationer. Hästar ska adrig stallas upp på box om man inte måste göra det av olika anledningar.

Förutom stallplats och foder får du räkna med minst 1000:- till övriga utgifter. Hästen ska årligen undersökas av kiropraktor eller liknande om den rids regelbundet, och av leg. hästtandläkare. Utrustning kostar en hel del, räkna med 5000:- för en beg bra sadel och sen tillkommer kostnaden att någon utbildad sadelmakare provar ut sadeln på hästen.

Man ska köpa nya täcke, och täcken ska lagas och tvättas. Har du häst på lösdrift måste du ha minst 3 ombyten av alla varianter du tänker använda dig av efter som att hästen kan bli blöt och täcken går sönder ibland. Då måste du ha ett ombyte i stallet direkt när du tar in hästen. Jag använder regntäcke vintertid och varierar sen undertäckena mellan fleece, ull och thermo. Då behöver du kanske 3-4 regn, 1-2 thermo och 2-3 fleece/ull.

På vintern kostar småsaker som broddar, snösulor och liknande. På sommaren är det flughuvor, insektsmedel och salvor.

En försäkring täcker inte heller alla typer av skador och problem så du bör ha ett sparande och en buffert. Men efter som att du är minderårig kanske dina föräldrar sköter den biten. Se bara till att de är medvetna om det innan ni skaffar ngn häst.

Med en hyra på 1500 med foder kostar min häst ca 2500:-/år. Oftast lite mer men det beror på. Och då är jag ändå en ganska billig hästägare som varken använder sadel eller rider på ngn hög nivå. Min häst kostar mig runt 32000 om året, de flesta häromrking har en kostnad på minst det dubbla.

Alla hästar klara inte att gå på lösdrift, tänk på det när du köper! Välj gärna en häst som gått på lösdrift tidigare.

Du har inte räknat med kostnade för träningar och tävlingar, det blir ytterligare några tusen i månaden.

Utrustningen behöver bytas ut ibland, har du räknat med det?

Man bör ha en ordentlig buffert för veterinärkostnader och dyligt, finns det?

För att tävla behöver man dragbil + transport, kostar i inköp och underhåll.

Tack för alla svar! Ni har verkligen gett mej en ordentlig blick på vad det innebär att ha häst. Jo jag har alldelles glömt bort träningsavgift, vaccination och så :o jag frågade en tjej jag känner som har häst, och hennes kostar 3000 i månaden.

"Ang. lösdriften så har jag förresten fått för mig att man enligt lag måste ha tillgång till box om det skulle bli nödvändigt av en eller annan anledning, även om man har lösdrift. Jag kan inte säga helt säkert att det är så, men jag har fått för mig det. Men säkert finns det någon annan här som vet besämt hur det ligger till?"

Jag TROR inte man behöver ha box... men däremot MÅSTE man ha tillgång till att kunna ställa in hästen om den blir sjuk/ skadad....

Min lösdrift, har ingen box... dock så har jag möjlighet att "snabbt" kunna stänga av halva, så det blir en "box".... Lösdriften måste då "klassas" som stall... DVS inget drag, isolerad och 4 väggar;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 276
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat