Har några frågor angående att odla eget hö.
Hur stor är kostnaden för att odla eget hö?
-Du behöver mark att odla på, den kostar. Sen är kostnaden för att så in vallen (fröna är förvånansvärt dyra...) efter att den plöjts och harvats. Sen skall höet slås med traktor och slåmaskin, efter det vändas några gånger med "hösprätt" och efter det balas med balmaskin. Alla dessa grejer är traktordragna så traktor behövs också.
Vad är det som kostar?
-Utöver marken, maskinerna, fröna även ditt arbete och gödning och ev. ogräsbekämpning på vallen. Sen behövs också jättebra lagringsutrymme för allt hö man tar in. Och beroende på var man bor kan en fläkt vara livsnödvändigt med och den drar ju en del el.
Hur mycket hö kan det bli per hektar?
-Jätteberoende på odlingsförhållanden, när man slår höet, gödning mm. Ett RIKTVÄRDE är kring 5 ton per hektar.
Hur mycket arbete är det?
-Du skall planera och organisera ihop det hela och sen sitta och köra maskinerna i snigelfart. I somras slog vi höet en vecka senare än det optimala och fick samtidigt lite bråttomt med vädret - hotade regn. Så då sprättade jag igenom höet två gånger per dag för att få det att torka snabbare (tappade förstås näring i höet på köpet) vilket medförde extra timmar i traktorn för mig. Sen när höet är balat skall det ju lastas på någonting manuellt också och så staplas in i ladan manuellt.
Är det värt att odla sitt eget hö, med tanke på arbete och kostnad,
eller kan man lika gärna köpa?
-Ekonomiskt är det inte försvarbart för mig (beror ju på hästantal mm). En fördel med att köpa är ju också att man behöver inte köpa något förrstört hö utan bara det som lyckats. Men jag odlar ändå lite hö, vinsterna är att jag VET att jag har det höet åtminstone samt att jag har bete hela säsongen eftersom jag kan släppa hästarna på återuppväxten som då är jättefin.
En del frågor kanske låter lite dumma, men jag vill veta allt
Mvh Emma