E

Eem

Har några frågor angående att odla eget hö.

Hur stor är kostnaden för att odla eget hö?
Vad är det som kostar?
Hur mycket hö kan det bli per hektar?
Hur mycket arbete är det?
Är det värt att odla sitt eget hö, med tanke på arbete och kostnad, eller kan man lika gärna köpa?

En del frågor kanske låter lite dumma, men jag vill veta allt :D

Mvh Emma

Sv: Eget hö

Oj det var svåra frågor. Ska se om jag kan vara till hjälp.
Det som kostar för oss är disel och balsnören.Och sten salt.
Och ev. gödsel. Vi gödslar ju inte varje år.
Vi kör in löspressat hö. Då har det legat ute i 3-4dagar. Sedan så står det en i balvagnen som tar ca. 20-30 min att fylla. Därefter så skall den handlossas och balarna skall lastas på baltransportören. Vi brukar väl få ca.4- 6ton hö på en hektar.Om det är värt att ta själv det vet bara du. Har du traktor? Slåtter skära? Balvagn?Hövändare? Strängläggare? Press? Det bästa är om man har 2 st traktorer så den ena kan dra hem balvagnen och den andra kan fortsätta att pressa. I år så lejde vi in en granne när vi hade tagit in så mycket småbalar att det räckte. Och han pressade då rundbalar på det som blev kvar. Det kostade 50kr st.Och då väger dom 200kg. Så om du tyker att det är värt att offra en vecka på sommaren så slå till vetja.

Eem skrev:
Har några frågor angående att odla eget hö.

Hur stor är kostnaden för att odla eget hö?
-Du behöver mark att odla på, den kostar. Sen är kostnaden för att så in vallen (fröna är förvånansvärt dyra...) efter att den plöjts och harvats. Sen skall höet slås med traktor och slåmaskin, efter det vändas några gånger med "hösprätt" och efter det balas med balmaskin. Alla dessa grejer är traktordragna så traktor behövs också.

Vad är det som kostar?
-Utöver marken, maskinerna, fröna även ditt arbete och gödning och ev. ogräsbekämpning på vallen. Sen behövs också jättebra lagringsutrymme för allt hö man tar in. Och beroende på var man bor kan en fläkt vara livsnödvändigt med och den drar ju en del el.

Hur mycket hö kan det bli per hektar?
-Jätteberoende på odlingsförhållanden, när man slår höet, gödning mm. Ett RIKTVÄRDE är kring 5 ton per hektar.

Hur mycket arbete är det?
-Du skall planera och organisera ihop det hela och sen sitta och köra maskinerna i snigelfart. I somras slog vi höet en vecka senare än det optimala och fick samtidigt lite bråttomt med vädret - hotade regn. Så då sprättade jag igenom höet två gånger per dag för att få det att torka snabbare (tappade förstås näring i höet på köpet) vilket medförde extra timmar i traktorn för mig. Sen när höet är balat skall det ju lastas på någonting manuellt också och så staplas in i ladan manuellt.

Är det värt att odla sitt eget hö, med tanke på arbete och kostnad,
eller kan man lika gärna köpa?
-Ekonomiskt är det inte försvarbart för mig (beror ju på hästantal mm). En fördel med att köpa är ju också att man behöver inte köpa något förrstört hö utan bara det som lyckats. Men jag odlar ändå lite hö, vinsterna är att jag VET att jag har det höet åtminstone samt att jag har bete hela säsongen eftersom jag kan släppa hästarna på återuppväxten som då är jättefin.

En del frågor kanske låter lite dumma, men jag vill veta allt :D

Mvh Emma

1010101010101010101

Beror som sagt på många faktorer. Dels på i vilken form du vill ha på höet.
Småbalar hårdpressat eller löst:
Det ska huggas, det ska sprättas en eller flera gånger, torka på stycket 3-5 dagar, pressas, resas/vändas, lastas på vagn, lastas upp på gellen, tas ner, bäras ut till pållarna. Fördelar, bra möjligheter att reglera så man får bra hygien i höet men mycket jobb.

Stora rundbalar:
Hugga, sprätta ofta fler gånger än vid småbalar eftersom de är känsligare om det inte är riktigt torrt, torka 5-7 dagar på stycket, pressas torka ett par dagar på stycket där man rullar balen varje dag, köras in i skydd eller på pall med pressenning, rulla ut eller lasta och ut till pållarna alternativt fri tillgång alltså ut med hela balen i hagen. Fördelar, inte så mycket handhavande till färdig produkt men känsligt om inte riktigt torkat innan pressning.

Hösilage som vi har numera har efter att provat ovanstående i flera år:
Hugga, sprätta 1 gång eller ingen beroende på väder, torkar c:a 3 dagar, pressas och plastas, lätt att lagra bara ställa där de inte är i vägen. Ta traktorn köra ut i hagen, skära upp fyra hål i plasten på sidorna, klart.

Av ovanstående är hösilaget både billigare och smidigare än annat vi provat. Det beror i.o.f.s. på hur man värdesätter eget arbete. Jag lejer numera ut huggningen, pressningen och plastningen. Hjälper dock till med egen traktor när vi Pressar o Plastar samt sprätter/strängar vid behov.

Vi hugger ungefär drygt 5ha vall, sår ingen gödning och får c:a 4 ton/ha. Kostnad exlusive eget arbete och kostnaden för egen mark i detta alternativet c:a 40 öre kilot, det dubbla om jag sår gödning. Traktor bör man ha om man inte har småbalsalternativ.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Vi var i början "jätteseriösa" på vår förra gård å skulle ha eget hö...

Efter 4 år gav vi upp... Inte för att vi inte viste vad vi höll på med (det visste vi, både syrran å jag har gått naturbruk) utan för att de "kostade" mer än det var värt slitet...

Sådden är oftast ett visserligen dyrt men litet problem.
Sen har du när du väl ska slå... Vi skulle ju ha hö av det hela...
1, vänta på "rätt tid" att slå, dvs höet ska gärna ha kommit till en viss fas i tillväxten och inte kommit för långt heller (överblomning = sämre värden i höt)
2, väl "rätt tid" då ska du nu hitta RÄTT VÄDER !!! Lättare sagt än gjort.
3, du har nu slagit ditt hö, har du TUR regnar det inte på det och du kan efter 2-4 dagars spridande/vändande börja stränglägga och pressa... Du behöver då en som kör traktorn, minst en på vagnen som packar den (om du vill ha så många som möjligt med dej till stallet iaf) och MINST 3 personer vid uppackning om du inte har baltransportör ... Och tro mej här kommer slitet...
Visserligen händer denna vecka endast (då på vår gård iaf) en gång om året men efter att ha haft vänner som ställt upp har ALLA semester just den veckan höet ska in å du själv bävar VARJE år inför "kommer det regna ?" och du vet redan innan intagningen på lofftet hur din kropp kommer värka...

Som sagt vi valde den enkla vägen... Vi började köpa hösilage i storbal istället. (vi hade inte dessa maskiner själva, dock hade vi traktorer, balvagnar, press, strängläggare/vändare och slåtterkross) men som sagt ansåg ändå att det var betydligt billigare å mer "hälsosamt" att köpa in ;) kan tilläggas att vi hade 9 hästar.

Tror att många kommer till samma slutsats som ni gjort, d v s att det kostar för mycket i längden.

Vissa väljer att sälja vallen på rot och ta betalt i årsförbrukning hösilage, det förutsätter ju att man har rätt proportioner vall ./. hästar :D

Håller med, det var ett :devil: la slit med småbalar och rundbalar hö. Nu när vi kör med hösilage och hyr in maskinstation har livet fått en helt annan mening :D

Rolle på Österlen

själv har jag och min familj hässjat hö för 3-4 hästar i 8 år elle nå likande.. säkert längre tidmen man glömmer liksom bort...
i år va första gången vi buntade från backe.. med småbal då..
vi har tidigare använt en antik press som gör stora 4 kantiga balar på kanske 150 kg??? dessa packar man då in hö i en stor låda o stampar o pressar.. sen syr man med balsnören o knyter o sen stoppar man in den i hästtrailern o kör hem...
o ja jag vet att de låter som stenåldern menhar man ingamaskiner elle möjlighet o låna så gör manså..
allt avslutas sen med en jättemiddag o alla e såååååå nöjda.
nu har vi tom köpt en egen höpress o har traktor sen tidigare..

En stor faktor är säkert om du också har En häst eller Tio egna hästar. Det krävs nog att du har flera för att det ska kunna löna sig i längden..

He,he...hässjat det var häftigt :D Har provat det mesta men inte det. Det är nog att när man är upp i det tänker man inte på det, men när man har gått till något effektivare har man svårt att tänka sig att gå tillbaka :crazy:
Vad man saknar sedan tidigare är festen efter höbärgningen när man bjöd de arbetande på mat o dryck :p

Rolle på Österlen

Jag har en överenskommelse med en bonde att jag tar första skörden (och EU bidragen) och han får andra skörden mot att han hugger, vänder och strängar åt mig. Sen kommer de från en maskin station och plastar. Klart mycket billigare än att köpa hösilage från någon annan (och bättre kvalitet). Fick en jätteskörd i år. Ca 30st 1m-storbalar per hektar.

alltså hässja är väl egentligen kul o vi har bra med folk som hjälper till o vi e ju ganska duktig apå de nu!!!
Men helt kart går de mycket snabbare med maskinerna men i år så började de regna sista dan vi skulle bunta från backe så vi fick slänga en del.. hade ju inte hänt om vi hässjat för då hade de kunnat hänga kvar ett tag.

men jag röstar nog för maskinerna ändå!!!
o festen e ju bäst!!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 893
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 966
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 190
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka