Egenbyggda höhäckar.

jassica

Trådstartare
Jag ska bygga höhäckar och sätta på väggen i min lösdrift. Hade ju varit smidigt om jag bara kunnat byggt en stor, men måste ha 3 stycken då mina hästar inte alls kan samsas om maten.

Så ni som har gjort egna, lägg gärna in bilder!

Sv: Egenbyggda höhäckar.

Har gjort 2 egna men har inga bilder att lägga in för jag måste snickra nya i år, de gamla har nu tagit slut :angel: Gjorde dem i gammal bra kärnvirke för 9 år sedan och i 8 höll den ena och nu ska den andra bytas... Mina har jag haft på marken, mitt i min vinterhage. På marken för att hästarnas tänder mår bra av att äta därifrån.

Hur gjorde jag då? jag kapade 4 hörnstöd 80 cm öga i 2"4 virke, på dem skruvade (spik lossnade för lätt när träet rörde sig och blev farligt) jag sedan fast plank 1"7 (ca 20 cm höga för det var det jag hade och då gick det inte åt så mkt skruv). sidorna lät jag vara 120 cm långa.
Jag satte planken 5 cm upp från marken och med ett par cm mellan för att frisk luft skulle komma in. Höjden får man alltså avpassa efter hur höga plank man har och hur stora hästar naturligtvis.

Trots att mina hästar som unghästar någon gång lyckats få över benen och de har slagits kring dem så har de aldrig flyttat på sig eller vält. OM jag blir klar med de nya snart så kan jag fota hur jag gjort och lägga ut de bilderna :idea: (fast jag har ett badrum att snickra klart först (egentligen)).

Sv: Egenbyggda höhäckar.

Jag har bara byggt upp i ett hörn- i boxen- för att den måste ha så mkt hö.

Det funkar skitbra, MEN den blöter nu varenda tugga så nu har jag satt dit en vattentunna som innehåller cirkus 10 l vatten varje morgon:rofl:

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
570
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka