Egen hingst o avel

S

__Stilett__

Måste bara höra mig för lite så jag vet om jag uppfattat saker o ting rätt. samt lite allmänna frågor.

Jag har (snart) en egen hingst. Föl än så länge.
När är det vanligast att dom blir könsmogna?

Jag hade tänkt placera honom med mitt sto i hagen när denne är avvand från sin mamma.
Eftersom då får dom ju sällskap av varandra. (den andra är unghäst)
o sen är han ju bara fölet ännu.
kan ju byta hage när han blir könsmogen, därav frågan.

Men OM det nu skulle bli så att han betäcker, o hon blir dräktig.
Oavsett om dom går i samma hage eller om olycka är framme på annat sätt. Det är okey eller? På egna ston? Alltså INTE på andras ston. Jag har ändå haft funderingar på o betäcka henne, så jag kan inte påstå att jag skulle bli lessen om det skedde, men inte heller vara lessen om det inte sker. Men det ska ju vara "lagligt" i så fall.

(hingsten är renrasig med mkt bra stamtavla o ska tydligen vara ett lovande ämne, stoet är renrasig med mkt bra stamtavla samt visad så det blir ingen "buskavel" avkomma)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Egen hingst o avel

Det är lagligt att använda hingstar som vare sig är godkända eller avelsvärderade på egna ston.
 
Sv: Egen hingst o avel

okey, det var det jag ville veta.
(ska dock försöka få han godkänd, visa o allt)
Då behöver jag inte gå o av rädd då och våga släppa ihop dom iaf medans han är så liten.
 
Sv: Egen hingst o avel

Visa hingstar blir könsmogna och alltså fertila redan vid 7-8 månader ålder.
 
Sv: Egen hingst o avel

jo, jag har läst det ngntans också. Får hoppas min inte börjar så tidigt dock :o
 
Sv: Egen hingst o avel

Trist att du resonerar så.

Jag skulle nog kalla det buskavel om man använder en hingst som inte är godkänd, oavsett hur fin stamtavla hingsten och stoet har.
 
Sv: Egen hingst o avel

nej alltså. jag måste inte ha dom ihop. det var mest en tanke för att ingen av hästarna ska behöva gå ensamma. speciellt inte när dom är unga. (stoet är äldre dock) Har ju en till häst men då denna inte kommer stå hemma (valack) så kan jag inte placera ihop denna med ngn just nu. det är inte det att åhh jag vill ha en fölunge. För jag har häst så jag klarar mig ;) men sen så är det en hingst o jag har ett sto. Och det är inte omöjligt att att en "olycka kan hända". (det va en hingst lös till mitt sto förra året, och det var verkligen inte planerat. Hingsten var inte min, men in tog den sig. slapp föl dock)

hästen kan ju inte vara godkänd än, det är ju bara ett föl.
jag ska börja visa den förhoppningsvis till våren.
tro inte att jag är ointresserad av visning (o framtida godkännande) och vill få det "rätt" varför skulle jag annars ödsla tid och åka halva sverige ett par ggr för att visa mitt sto lixom. (hur många visar sina ston över huvud taget?) Jag är inte alls intresserad av avel på andras ston, då jag vet att det är olagligt.

buskavel anser jag är att använda hästar som på ngt sett har vissa defekter. samt ha hur konstiga korsningar som helst. osv...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Egen hingst o avel

Buskavel ????

Alla "godkända" hingstar i rasföreningarna kan lösa hingstlic och för då språngrulla på sina betäckningar.

Alla "avelsvärderade" men inte Godkända hingstar* i rasföreningarna kan lösa betäckningsbevis och för då språngrulla på sina betäckningar.

Föl födda utan att finnas med i en språngrulla kallas för "buskavel".

Buskavel är oreglerad avel.

peråke

* Alla hingstar som avelsvärderas blir inte godkända i sin ras.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Egen hingst o avel

fölet har godkänd pappa givetvis. (mkt bra bedömd dessutom)

(ordet "buskavel" har förekommit mkt på denna sida, och då med antydningar om avel på defekta hästar, hästar utan stam, osv...därav skrev jag med ordet)

tanken med min fråga var lite när dom kan bli könsmogna, så jag vet när man skulle kunna få sära på dom osv. För o få hagsällskap till en början. Men "om" ngt skulle hända, innan dom säras, vad "följderna blir" dvs om det var "ok" om ngt hände på eget sto.
Han är ju så liten så jag sitter inte o planerar nytt föl så att säga.
 
Sv: Egen hingst o avel

Vet inte riktigt hur långt det har kommit men inom EU-lagstiftningen finns ett krav på att alla hingstar som får föl oavsett med vems sto, ska vara hälsoundersökta och ha ett intyg på det. Som sagt vet jag inte om Sverige har antagit detta ännu eller om det är något som kommer med den nya lagstiftningen som tar bort avelsvärderingskravet. Detta gör att alla misstag hemma kan bli "olagliga" om inte hingsten har genom gått den här undersökningen.
 
Sv: Egen hingst o avel

är det som en vanligt vet.besiktning eller ingår röntgen?
har du ngn aning om i vilken ålder man tidigast kan göra detta?
 
Sv: Egen hingst o avel

Det är en omfattande besiktning och jag tror inte man kan göra den förrän hästen är något så när färdig vuxen. Är nog att jämställa den veterinärundersökning som hingstarna genom går vid avelsvärderingen.
 
Sv: Egen hingst o avel

Det finns en djurskyddslag som innefattar en lista över defekter som inte hingstar får bära.
Motsvarande djurdskyddslagar finns i alla europeiska länder.

Sverige har hitintills genom att ha krav på avelsvärdering med vet besiktning av ALLA hingstar som säljer sina tjänster och därmed är det avelsorganisationerna som sett till att hingstägarna beaktar djurskyddskäl.

Nu när avelsvärderingskravet tas bort, vet ingen i avelssverige hur det i praktiken skall klara av djurskyddsbiten och kontrollen av hur djurskyddslagen efterlevs.

Sverige har gjort förfrågan till EU om att få ha kvar obligatorisk veterinärbesiktning för ALLA hingstar i avel, men fått nej av EU att även det är ett handelshinder.

Vissa EU länder har enligt lag att hingstar skall veterinärbesiktigas innan de används i avel, men dess EU länder har å anndra sidan ingen form av kontrollsystem.

Vi får väl se vad som kommer, jag tror att jordbruksverket och djurskyddsmyndigheten i Skara har en "het" sommar.
peråke
 
Sv: Egen hingst o avel

peråke skrev:
säljer sina tjänster

vill bara nämna igen att det är inget som jag har intresse av.
(bäst o säga det en gång till så det inte missuppfattas)
 
Sv: Egen hingst o avel

Det finns ju lite andra aspekter att ta hänsyn till än om det blir ett föl tillverkat.
Har man haft unghingst vet man att det kan gå väldigt hett till i Hagen, hingstar leker på ett sätt som sällan uppskattas av stona. Det gör dom redan som föl, ditt sto får räkna med ganska tuffa tag, ungston är mer försiktiga, när dom leker springer dom mest runt, hingstar brottas och slår omkull varandra, sedan betäcker dom varandra hoppar biter i knäna jagar och hoppar för att "tränings" betäcka.
jag skulle nog fundera mer än en gång på att ha ungsto och unghingst i samma hage!
 
Sv: Egen hingst o avel

hon gick med en (väldigt ung) unghingst även då hon själv var 1 år. Det gick väldigt bra då. Med det beror ju från individ till individ. Om dom bara kan gå ihop ett par månader så är det bättre än inget.
Hon har däremot blivit uppdängd av ston :confused:
Hon går nu ihop med min valack sen förra året, som blev kastrerad förra året som 3 åring. Även detta funkar mkt bra, men dom måste säras en tid pga olika uppstallning.

(han går ihop med andra ston o föl nu, såg inga problem då heller. men dom kan ju komma givetvis...)

kan ju placera dom i hagar brevid varandra, men då blir dom ju ensamma visserligen. Vet inte när valacken kommer hem (om han kommer hem eller om det blir omplacerad av valack o stoet också framöver) får försöka komma på en bra lösning.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Egen hingst o avel

Jag kallar detta buskavel...
Du har ett sto, behöver köpa en sällskapshäst till henne?
Du köper ett hingstföl, och räknar kallt med att ha dom ihop så att ditt sto får ett föl.
Om det är så att du räknar med att ha dom isär så kallar jag inte det sällskap.
Sällskap är när de kan gå ihop och vifta flugor från varann..
Jag tycker det är osmakligt att låta ens två-åriga hingstar betäcka, man vill ju gärna se hur de ser ut som tre-åringar innan man börjar avla med dom.
Det jag alltså fördömmer mest är att du vill använda en så UNG hingst.
Du gör ju givetvis som DU vill, men jag kan inte bara sitta och läsa sånt här utan att reagera. :mad:
 
Sv: Egen hingst o avel

Hur bra pappa (eller mamma för den delen) den än har spelar ingen roll.
JAG tycker att det är väldigt oseriöst att avla på djur som inte är godkända! Sen kan man visa dem hur mycket man vill (antar att det är utställning du menar?)

Premiering och godkännande kräver mycket mer än en utställning. På exempelvis en utställning bedömds bara hästens exteriör, i bästa fall tittar domaren på tänderna medans på en premiering görs ganska omfattande veterinärundersökningar, härstamningsvärdering, hingstarna ögonlyses osv.
 
Sv: Egen hingst o avel

Jag har köpt ponnyn i gåva till min mor. Som ville ha den hos mig.
Hon fick välja häst. eller ponny. (och vi köpte inte första bästa!) Det går ju faktiskt o kastrera hästen också. Fast inte nu, det är ju för tidigt. Och sen måste vi visa honom först. o veta om han är lovande eller inte. Innan man fattar såna beslut. Tanken är i högsta grad att det ska bli en körponny, o sen vilket kön han får behålla får visningarna avgöra.

jag hade tänkt ha dom ihop några månader, såvida OM det går.
jag hade i bakhuvudet att mitt sto faktiskt gick på sommarbete med en såpass ung hingst när hon var 1 år. Därför tänkte jag att det kanske borde gå nu med. Som jag skrev så är det inte omöjligt att jag flyttar tillbaka min valack o placerar bort mitt sto på den andra stallplatsen, men valacken måste stå där några månader för igångsättning innan jag fattar de beslutet. I så fall kan den lille o valacken gå ihop o stoet med övriga på andra stället.

han är INTE 2 år, han kommer va typ 6 månader när han kommer.
Med tanke på den åldern så hade jag ju inte tänkt att han ska ha betäckningar i huvudet. (o kunna producera ett föl)
Hade jag velat avla på mitt sto till 100%, hade vi ju köpt en äldre hingst.
(dessutom valde jag frivilligt att kastrera min 3 åriga frieserhingst för och INTE avla...och du ska veta hur mkt samtal jag fick om tillfrågan att avla på en sån häst, nej sa jag, jag avlar inte, för det är olagligt at avla på andra ston, och så kastrerade jag)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Egen hingst o avel

Visst fattade jag att han var föl, det var ju därför jag reagerar så stark.
Att med mening släppa ihop dom och tänka "blir det föl så blir det..."
 

Liknande trådar

Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Fenestra
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 194
Senast: yennork
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: Fredag
·
Träning Jag har fått ett problem. Jag har en pensionerad valack på 17 år som inte längre rids. Han har hittills gått med ett sto som används som...
2
Svar
27
· Visningar
2 650
Senast: Eagle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp