Egen hingst o avel

Sv: Egen hingst o avel

men då ha du missat att jag skrev
"kan ju byta hage när han blir könsmogen, därav frågan."

och en anan sak som jag skrev;
"tanken med min fråga var lite när dom kan bli könsmogna, så jag vet när man skulle kunna få sära på dom osv"

och sedan VILL jag ju göra saker som ytterligare behövs i framtiden, veterinärkontroll, göra bruksprov (fastän det tydligen inte behövs längre verkar det som, men vill göra det iallafall, då jag anser att dom ska ha bruksmeriter!) Vi hade inte planerat en hingst igentligen. Men denna var med mkt god extriör och övriga punkter som spelade in, så därför blev det denna. Ibland blir det inte som man tänkt sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Egen hingst o avel

Då är mitt svar att du ska betrakta honom som könsmogen från det att han är 6 månader.
 
Sv: Egen hingst o avel

okey, då har jag lyckats få 2 svar i tråden
en på 6 mån.
och en på 7-8 mån.
(min bekants häst blev vid 2 års ålder! är det ovanligt?)
 
Sv: Egen hingst o avel

__Stilett__ skrev:
Jag har köpt ponnyn i gåva till min mor. Som ville ha den hos mig.

Men om den ena (vet inte vem ponnyn du skriver om är) är din mors så är det ju inte "lagligt" OM det råkar bli en betäckning och ett föl...
 
Sv: Egen hingst o avel

du kan vara lugn, ponnyn har mig som ägare i pappret, försäkring, kontrakt och pass. Men det är en personlig gåva till min mor, fastän hon inte står som ägare på pappret. Dvs. så länge han finns på gården får hon ha "honom som sin egen" men får inte besluta om försäljning o såna saker. Det är väl lite så med dom andra också igentligen. Men jag är ägare till varje häst, på pappersvägen....
 
Sv: Egen hingst o avel

I stallet där jag har min häst lät en ägare till en hingst och ett sto gå tillsammans från avvänjningen. När stoet var ca 10 månader började hon att brunsta, och den lilla snälla söta hingståringen blev HINGSTEN ALLAN BALLAN på en eftermiddag. Det blev ett jäkla rabalder då hingsten inte gick att stängsla in om stoet var utomhus. Kastrering skedde så fort vet kunde planera in det, det tog ett par dagar och sedan tog det ju ytterligare ett antal veckor i hagar som låg utom synhåll innan det började lugna ner sig.

Du vill inte att ditt sto ska betäckas varje brunst (skaderisk och infektionsrisk) även om hon inte tar sig. Om du vill betäcka henne senare så är det ju väldigt mycket bättre att hon är hel och utan skador invärtes.

Jag skulle ev våga ha dem ihop tills det att fölet är kanske 7 månader.
 

Liknande trådar

Avel Att tjäna pengar på avel är få förunnat men jag har länge undrat över om de med egen hingst, främst på naturlig, får sin avel att gå...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Fenestra
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 194
Senast: yennork
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: Fredag
·
Träning Jag har fått ett problem. Jag har en pensionerad valack på 17 år som inte längre rids. Han har hittills gått med ett sto som används som...
2
Svar
27
· Visningar
2 650
Senast: Eagle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp