Egen häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

FiiaJonsson

Jag funderar på egen häst och försöker göra en budjet per månad vad det skulle kosta.. Har lite frågor, Vill gärna att dom blir besvarade i månadsvis så att jag kan göra en möjlig budjet.

Spån
Mat
Stallplats
Hovslagare
försäkring
tillbehör

Ni kan även maila ellr svara här över.. Hej så länge:banana:

Sv: Egen häst

Hö 350-400 kr har shettis
Spån 240
Mat 100 kr inte varje månad
Stallplats 750
Hovslagare 800
försäkring betalar om året ca 1500 kr
tillbehör Olika ibland täcken 500 kr, ska köpa en baksele denna månaden 400 kr.

Jättesvårt att svara på.

Stallplats är så olika i landet. Jag betalar 400 kr för stall innan.
Hö betalade jag 1,50 kr/kg och ca 450 kg i månaden gör 675 kr. Sista året fri tillgång på silage vilket kostade mig 375 kr i månaden. Varje bal kostade 250 och han åt 1½ i månaden.
Övrig mat: Specialfoder för svårfödda travare 440 kr i månaden.
Hovslagare: Mina har gått halvskodda och skotts var 10 vecka för 550 kr. Nu måste jag nog sko runt om och det kommer kosta 750 kr per gång.

Min travare som är fullförsäkrad med liv 10 000 kr kostar 1800 kr per år. (hoppas jag minns rätt nu)

Köper inte så mycket tillbehör. Hon går på lösdrift och utan täcke så det blir inte så mycket nya grejer. Ska köpa ett fleecetäcke som kommer landa på 300 kr ca skulle jag tro. Sedan behöver hon ny sadel för denna jag har är för bred så där lär det dundra iväg en hel del pengar.

Hö: 100kr
Mat: 200kr
Spån + stallplats: 1500kr
Hovslagare: 300kr (barfotahäst)
Försäkring: 260kr
Tillbehör: Jätteolika, från 0-5000kr ibland.

Hö - ingår i stallhyran
Spån - ingår i stallhyran
Mat - ca 100 kr / mån
Stallplats - 1300 / mån
Hovslagare - 450 varannan månad
försäkring - Har ingen (köpte min 16-åring utan försäkring och det gick inte att teckna nyförsäkring på så gammal häst så jag fick vara utan)
tillbehör - ca 500 ( denna månaden har jag köpt begagnade shortshaps, begagnade ridbyxor, flughuva, och lite annat smått, men det varierar givetvis)

Totalt blir det 1625 kr i månaden om man inte räknar med tillbehören :)

Hö ca 2,50 kr/ kg x 8 = 20kr x 30dgr = 600kr/ mån
Spån 60kr x 8= 480kr/ mån
Mat betfor+ eggersman+ mineraler = ca 800kr/ mån
Stallplats 2500kr/ mån
Hovslagare 1900kr/ varanna månad = 950kr
försäkring beror på vad du har för typ av häst, hur mkt du vill försäkra för osv
tillbehör Olika, men jag köper för ungefär 2000/mån

7330kr om jag inte räknade fel i en snabb liten huvudräkning. :p

Du bör också ha en budget för vetrinärvård och annat som kan dyka upp plötsligt!

Senast ändrad:

Hö: 3kr/kilo-12kg/per dagx 30dagar: 1080kr
Spån: Torv 70kr per bal.(ca 1 torvbal per 4:de dag)8 balar per månad 560kr
Mat:ca 150 per månad.
Stallplats 1200kr i kallhyra
Hovslagare500 per månad (skos varannan månad för 1000...)
försäkring 800 Tror jag:o
tillbehör: Alldeles för mycket! Köper för mycket grejer, saker jag verkligen inte behöver!
Förutom tillbehövern landar det på 3490kr. Har då inte räknat med försäkringen, då jag betalar den en gång om året.

Står då i ett stall, ci 25 minuter från sthlm city. SÅ bara på det drar ju priserna iväg rätt rejält!

Förutom allt löpande du räknat upp runt hästen, så tycker jag att du ska lägga upp en buffert på minst 10.000 för veterinärräkningar och annat oförutsett.
En tränare kostar tex minst 200 kr per gång om du tränar en gång i veckan=1000 kr. Utrustning är dyrt och kan gå sönder eller behöva bytas ut.
Det är nästan omöjligt att säga vad en häst kostar per månad.

Hö: ca 500:-
Spån: ca 250:-
Hyra: 1250:-
Hovslagare: 1100:- sommartid & 1300:- vintertid (var 6:e vecka)
Mat: ca 400:- beroende på månad.
Tillbehör:ca 200:-
Försäkring ca 1000:-

Stallhyrorna varierar mkt beroende på var i landet du bor, vad som ingår osv.
Sen måste man ha med i beräkningen att saker blir dyrare, spån & hö priserna skjuter i höjden och även hovslagare kan bli dyrare.

Senast ändrad av en moderator:

Vadå att en tränare kostar minst 200:-/gång? Var ju lite konstigt att påstå det, då det är SÅ olika.

För att svara TS:

Hö: 350:-
Spån: 400:-
Hyra: 500:-
Hovslagare varannan månad: 570:-
Mat: 169:-
Försäkring: ca 200:-

Det finns massor av liknande trådar under forumet hästmänniska.

Lycka till i din planering

Mvh

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 475
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 126
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 703
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka