Jag var elva år när jag fick min första egna ponny, och jag har inte hästvana föräldrar. Jag hade ridit på ridskola en gång i veckan sen jag var sju, och fortsatte rida på ridskola även efter att vi skaffade egen häst fram tills jag var arton, så på den biten var jag väl inte helt nybörjare, men allt det andra. Från att jag var tre red jag tillsammans med en lite äldre tjej på grannens shetlandsponnyer, och där fick jag så klart det där grundläggande med att borsta och leda och såna basic-grejer som man kanske ändå inte (normalt) får på ridskolan. Vi hade haft sommarhäst ett par månader under två somrar innan vi skaffade första ponnyn, och det är klart att det gav lite rutin till både mig och framför allt min pappa som varit den aktiva föräldern i vårt hästägande, men det är stor skillnad att ha häst ett par månader på sommaren och ha en häst "på riktigt" vintertid.
Allt det där dagliga kring att sköta en egen häst kom väl efterhand, men det är helt otroligt mycket man inte lär sig genom att "bara" rida på ridskola. Bara en sån sak som att hitta en bra hovslagare som faktiskt gör sitt jobb på ett korrekt sätt. Som helt grön är det lätt att lita på någon bara för att den personen kan mer än du, men det betyder inte alltid att personen gör ett bra jobb, tyvärr. Sen hade vi oturen att få en fånghäst, och det i sig är en hel vetenskap. Jag hade inte en susning om hur man skulle hantera det när vår ponny fick sitt första anfall 2003, jag vet betydligt mer idag om man säger så.
Sen är jag väl idag glad för att jag har lärt mig den hårda vägen, för jag har verkligen varit tvungen att lära mig, och har inte kunnat skyffla över det på någon annan, typ mina föräldrar, för de kan ännu mindre än jag. Men att ha en rutinerad, pålitlig person i sin närhet att bolla idéer med, det är guld värt. En tränare är väl kanske det som ligger närmst till hands att tänka på, men jag skulle vilja säga att skötseln runt omkring att ha en egen häst egentligen är mycket viktigare än själva ridbiten.