Egen häst eller medryttare!!??

D

DanneM

En fråga, vilket är bäst, jag har en dotter på 14 år som ridit i 8 år.
Rider på ridskola 2 ggr/v nu, och är medrytatre på en häst 2ggr/v.
Min sambo håller lektioner dom dagarna hon rider medryttarhästen.
(Hon har ridit dressyr själv med mkt bra meriter.)
Grejen är den att medryttarhästen är långt borta, och det blir mkt åkande.
Nu har jag fått tag i ett kanon stall, nära där vi bor, och har möjligheten att få hyra medryttarhästen.
Då skulle det alltså inte bli nån ridskola, och dottern får rida på den hästen hela veckorna. Med sambo som håller lektion 2 ggr/vecka.
Det verkar i mina ögon som den absolut bästa lösningen.
Men enligt min sambo så är det bättre vi rider som vi gjort för hon menar på att hon inte kommer lära sig ett dugg av att rida själv dom andra dagarna, snarare tvärtom, att hon kommer lägga sig till med olater osv.
Frågan är om det är så eller om hon inte vill att jag är i stallet 7 dagar i veckan??
Eller krävs det verkligen att man har lärare VARJE gång man rider ?
Hon rider LC nu.
Blir helt förvirrad av detta. :)

Sv: Egen häst eller medryttare!!??

Om hon behöver rida lektion varje gång hon rider beror helt och hållet på: hur duktig är hon nu, hur skulle hon rida när hon rider själv o.s.v.

Har hon ridit 8 år tycker jag hon borde kunna en del.

Säg att hon hyr medryttarhästen, rider lektion för din sambo två dagar i veckan och de andra dagarna rider hon själv. Hästen kanske ska vila en dag, så hon rider själv fyra dagar i veckan. De dagarna kan hon ju göra annat än att nöta dressyr! Rida ut, konditionsträna, jobba i backar, kanske hoppa lite?

Nästan alla lägger sig ju till med olater (hur duktig man än är) om man ALDRIG rider för tränare - men att rida varje gång behöver man ju inte. Så länge hon rider säkert och vet vad hon gör är det ju inga problem.

Och lär sig tror jag hon gör även när hon rider själv, eller snarare så lär hon sig nog inte nya saker av det men hon får VANAN och lär sig mer om hur hennes häst fungerar och DET är väldigt viktigt!

Ja, det va så jag tänkte med,,,,
;)
Tack för svaret.

Jag skulle rent spontant säga att man lär sig massor av att ha eget ansvar för en häst, och massor av att inte rida lektion också.
Är tjejen dessutom 14, så är väl lite eget ansvar inte helt fel kanske. Att få veta hur mycket jobb det faktiskt är att ha egen häst, fast ni ändå inte köpt den.
Är stallet dessutom ganska nära så kanske inte du behöver vara med varje dag så småningom

Ja, exakt.
Dessutom är det väldigt svårt att få stallplats i detta stall.
Så det lutar åt att ta dit hästen.
Puh,,, blir att ta ett samtal med sambon ;)

Kommer hon ha hästen för att hon vill rida eller för att hon vill tävla?
Hur duktig instruktör är din sambo? Lär hon sig bäst av sambon eller ridläraren, det kan ju ibland vara bättre att ha någon utomstående som instruktör, speciellt i den åldern.

Ni hade ju kunnat prova att hyra hästen, men om hon rider olika hästar där hon rider lektion så är ju det väldigt utvecklande. Man får väl se lite på för och nackdelar med de båda alternativen.

Kanske kan ni göra en kompromiss och ta en lektion i veckan på ridskola eller kanske bara träna för en annan instruktör nån gång i månaden kan ju räcka.

Se över vad ni har för mål med träningen, vill ni bli bäst och tävla på hög nivå, eller hobbytränar ni och tävlar för att det är kul och för att utvecklas? Det är ju rätt stor skillnad hur mycket man är beredd att offra.

Man måste få träna själv - och även göra fel, för att lära sig.
Din sambo kommer ju inte alltid kunna stå där och instruera, och flickan ska ju lära sig att rida självständigt och inte enbart när någon står och hjälper till.

när man ridit 8 år, har medryttarehäst och rider lektioner 4 dagar i veckan enbart så skulle jag säga: Låt henne rida själv! fundera vad hon ska göra utan att någon säger precis allt hon ska göra och lösa hennes problem..
det ger mycket mer än man tror att sitta och klura själv och testa tekniker och problemlösningar..

att hyra medisen röstar jag för!

Ja, jag tycker helt klart att hon ska hyra medryttarhästen. :D Hon kommer att lära sig enormt mycket, både om att ta hand om en egen häst och kommer dessutom att lära sig jättemycket av att rida själv. Har man hela livet bara ridit för tränare, kommer det i framtiden bli jättesvårt för henne att rida själv, eftersom man hela tiden är van att någon annan säjer till en vad man ska göra :crazy:
Så låt henne hyra medryttarhästen! ;)

Hoppiloppan

När du ska svara på ett inlägg, tryck på [Citat-svar] eller [snabb-svar] i exakt det inlägg du svara på. Då kommer ditt inlägg att adresseras till rätt person.. precis som jag adresserar detta till dig (det står "Svar på Sv: Egen häst eller medryttare!!?? av Hoppiloppan #10" i övre högra hörnet på denan ruta)

Om det är en väldigt lång tråd och du inte orkar bläddra tillbaka utan använder sista inläggets svarsknapp så bör man skriva "knapplån" för att visa extra att svaret inte är till den du adresserar det till :idea:

tycker absolut att hon ska hyra hästen, då lär hon sej att ta hand om hästen. Och så lär man sej mycket mer på att rida själv på en lektion än att rida många. :)

Hon lär sig ju mycket mer då sambon håller lektioner.
Det är som dag och natt, man undrar ju varför man haft henne på ridskola......
Ja, det lutar åt att hyra hästen, dessutom har vi hittat ett stall, 1,5 km ifrån där vi bor, som är väldigt svårt att få plats i.
Känns väldigt dumt att inte göra så här nu.
Tack för alla svar :)

Nu har jag fått tag i ett kanon stall, nära där vi bor, och har möjligheten att få hyra medryttarhästen.
Då skulle det alltså inte bli nån ridskola, och dottern får rida på den hästen hela veckorna. Med sambo som håller lektion 2 ggr/vecka.
Men enligt min sambo så är det bättre vi rider som vi gjort för hon menar på att hon inte kommer lära sig ett dugg av att rida själv dom andra dagarna, snarare tvärtom, att hon kommer lägga sig till med olater osv.
Frågan är om det är så eller om hon inte vill att jag är i stallet 7 dagar i veckan??
Hon rider LC nu.

Jag tycker att om hon har stöd av föräldrar så är det inget fel med det!Man lär sig en massa när man har egen häst,men om man vet vad man ska göra när man rider själv och har kompisar och andra ryttare runt sig så kan man ju rida tillsammans :)

Ni kanske kan få prova hyra medryttarhästen tex 6 månader först och se hur det går?

Med egen häst kommer mer ansvar och mer kostnader. Både för förräldrar och barn.
Är man 14 år dessutom kanske man kommer på efter ett tag att det här med egen häst på heltid inte var vad man hade drömt om.

Ofta går det att kombinera med allt annat men ibland blir man tvungen att prioritera hästen när man annars hellre kanske hade åkt med på den där festivalen eller till kompisens lantställe eller what so ever.

Vore ju kanon om ni kunde hyra hästen och känna på hur det känns, hela familjen.

Och som hon verkar ha det nu, rida lektion 4 gånger i veckan, det är inte alla som har den förmånen.
2 gånger i veckan är också "lyx" tycker jag ;)

Man lär sig otroligt mkt på att ta hand om en häst! Man får ta ansvar, lär sig vad det innebär att ha en häst. Det är ju mkt annat än bara ridning som man måste lära sig menar jag.

Man måste testa sig fram på en häst inte bara ha en tränare som säger nej nu gör du inte rätt, man märker när man har gjort rätt om man rider själv, jag tycker iaf att det är viktigt att rida själv också!:)

Tycker att det låter jättebra.

Av mina och vänners erfarenheter så lär man sig inte mkt alls på ridskola..

är hon 14 så är borde hon vara mogen att kunna ta hand om en egen häst, sen beror det väl på hur länge hon har ridit och hur stor hästvana hon har... Finns det så att hon kan få sälskap när hon ska rida ut ??

Hon rider LC nu.

Det behöver inte alls vara så att man lägger till olater och sånt. Jag köpte min första häst när jag var 10år. En shettis som inte var inriden :S Och det var ju inte så att jag hade gått på ridskola ett tag..Utan jag red lite på min mammas, kompis, häst. (då mamma var med) Så jag lärde mig faktiskt rida på min första häst. (kunde nästan ingenting innan vi köpte honom) Och nu har jag börjat rida hos instruktör, och hon säger att min sits är jättebra osv. Det ända jag gjorde fel var att jag inte hade händerna i rätt possition. :) Men jag vet inte, vissa kanske är födda med att kunna rida :)

Självklart så behöver hon inte ha en tränare med sig alla dagar när hon rider. Kanske ni skulle fundera på att hyra ponnyn och sedan träna för en duktig tränare några ggr i veckan ?

Kl

Om sambon är en duktig ryttare och anser att tjejen inte är mogen att rida själv vissa dagar så kanske man ska lyssna på det och inte bara ett gäng på buke som inte ens sett flickan:o

kan inte sambon rida en ellet två dagar så blir det kanske bättre för hästen?

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar