Egen gård

Sv: Egen gård

Jag tror att det finns ett som anger minsta mått för att de ska kunna "röra sig i alla naturliga gångarter" och det är 10x30m men hur många man kan ha på den ytan vet jag icke. Har så seg uppkoppling här att jag inte ids med att googla.
 
Sv: Egen gård

Det finns ett yttrande från Jordbruksverket till föreskriftsmotiven för häst.
I detta yttrande anges 10 x 30 m som minsta mått på yta att röra sig fritt i naturliga gångarter dagligen för en häst av halvblodstyp, förutsatt att hästen inte riskerar att halka på underlaget.

När det gäller flera hästar samtidigt i hagen så är det när de ska vända som det blir problem med ytan. Hur mycket bredden ska ökas beror på vilken typ av häst som går i hagen, men den som är innerst i kurvan om hästarna galopperar ska även den ha minst 10 m att vända på. Jordbruksverket har därför bedömt att om två hästar av halvblodstyp rastas tillsammans så ska minimibredden på ytan ökas med 50%. Bredden ska sedan ökas med ytterligare 25% för varje ytterligare häst. Om två hästar rastas samtidigt ska ytan vara minst 30 x 15 m, för tre hästar 30 x 17,5 m, och för fyra hästar 30 x 20 m. Om fler än fyra hästar rastas samtidigt bedömer Jordbruksverket att även längden på hagen måste utökas. Om hagen inte är rektangulär är det viktigt att det inte förekommer spetsiga vinklar där hästar kan trängas in.

Jordbruksverket skriver vidare i sitt yttrande att detta inte är några idealmått, det bästa för hästarna är om hagarna är betydligt större. Stora hagar uppmuntrar hästar till att ströva och röra sig mer, vilket de är anpassade för. Skaderisken är ofta högre i en liten hage än i en stor hage då hästarna måste accelerera och bromsa snabbare på en liten yta.
 
Sv: Egen gård

*KL*

Vart tog trådskaparen vägen?? :confused:

hmmm...

Tja, hade jag blivit så sågad jäms med fotknölarna som TS blev så hade jag inte brytt mig om att öppna tråden igen!

TS (om du trots allt kikar förbi) - be om råd av folk i din omgivning som känner till alla omständigheter!
 
Sv: Egen gård

jag kan hålla med dig. hade inte heller öppnat tråden. verkar inte osm att någon här i tråden iaf saknar TS då diskussionen ändå fortsätter ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 912
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Kirie
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp