Egen gård

Sv: Egen gård

Skulle dessutom kunna vara nästan självförsörjande med kött(gris/får/höns) samt potatis och grönsaker.

Livet som månskensbonde är inte lätt, och kommer nog snarare kosta än gå plus om man räknar med allt arbete. Det finns en anledning till att det inte längre finns så många "småbönder" med ett par får och några grisar. Vinstmarginalerna är så små att det inte lönar sig om man inte skickar flera hundra till slakt varje månad nästan..

Har för mig, när vi var på stuidebesök på någon grisgård, att han sa att han gick knappt 800:- plus på varje slaktgris. Men då tog han sitt eget foder.

Det blir nog billigare att köpa kött i butiken.

Sen att ha djuren för nöjes skull är ju en annan femma, men eftersom du skriver det med resten får jag intrycket av att det skulle vara en "inkomst". Att dessutom sköta får och grisar när du dessutom jobbar och har inackorderingar att ta hand om - när ska du hinna med din egen häst?
 
Sv: Egen gård

nja, höns och grisar skulle bara vara för mig, tex två grisar och 10 höns.

Kan inte göra så mycket åt att folk här i trakten vill ha sina hästar i frimärkshagar. Det är det som de frågas efter dessutom. finns de som inte ens släpper ut hästen om det regnar. sorgligt men sant.

Behöver jag dessutom säga att de pris jag funderar på att begära är i billigare ändan, här betala folk gärna över 5000 för en stallplats, utan att de ingår mera än helskötsel, ridhus och manege. tvättplats och förvarning.

Har flera vänner som tröttnat på detta, så skulle jag starta upp nu så skulle jag ha halva stallet fullt redan. (om man räknar på 15 platser)

hagar på 300 m2 st.

Har räknat att varje häst skulle kosta mig ca 2000-3000 kr i månaden (lån, hö, el, hagar, övrigt)
 
Sv: Egen gård

Och du ska ta 4.000 för exakt vad? (alltså vad ska ingå i skötsel och faciliteter?

Vad har du för ungefärlig budget för att renovera stället? 1-2 miljoner låter som väldigt lågt tilltaget om det inte redan finns en hel på plats. Bara ett ridhus hamnar lätt på den summan och utan tillgång till ridhus kan du nog glömma hyresgäster. Önskan om små hagar är förmodligen starkt kopplat till ridhus.
 
Sv: Egen gård

nja, höns och grisar skulle bara vara för mig, tex två grisar och 10 höns.

Kan inte göra så mycket åt att folk här i trakten vill ha sina hästar i frimärkshagar. Det är det som de frågas efter dessutom. finns de som inte ens släpper ut hästen om det regnar. sorgligt men sant.

Behöver jag dessutom säga att de pris jag funderar på att begära är i billigare ändan, här betala folk gärna över 5000 för en stallplats, utan att de ingår mera än helskötsel, ridhus och manege. tvättplats och förvarning.

Har flera vänner som tröttnat på detta, så skulle jag starta upp nu så skulle jag ha halva stallet fullt redan. (om man räknar på 15 platser)

hagar på 300 m2 st.

Har räknat att varje häst skulle kosta mig ca 2000-3000 kr i månaden (lån, hö, el, hagar, övrigt)

Om du tycker att det är sorgligt, varför fortsätta bidra med det?
 
Sv: Egen gård

Ett normalstort torp brukar komma med 5ha (enkelt räknat 50*1000m) tomt, och inte i min vildaste fantasi skulle jag ens fundera på mer än tre hästar på den ytan, när man drar bort för hus, gårdsplan, stall mm är det inte mycket "hage" kvar

Ett ridhus på 20*60 är ju 1,2ha om jag minns allt rätt. (1200m2)

rätta gärna om det är måttet för da (dekar) jag skrivit

1 hektar är 10 000 kvm dvs 100*100 m = 10 000 kvm . Vad Dekar är vet jag inte har aldrig hört talas om ;)
Mia
 
Sv: Egen gård

Hej!

Har du räknat in hur mycket du kommer få lägga på att grusa dina frimärkshagar? Vi la ett lager nytt grus där jag stog förra hösten på en yta om kanske 10*10 och det kostade oss 5000 kr (kompispris och vi behövde inte betala för hemkörningen). Då var allt förarbete gjort ca 5-10 år tidigare (grov sten, matta och fint grus ovanpå, samtliga saker ordentligt tillstampade från början).

Och om folk vill ha hästarna i frimärkshagar, vad ska du med lösdriften till? En lösdrift kräver massor med mark för att inte förvandlas till lervälling, där hade jag sagt minst 1 ha/häst året om. Om hagen inte vilar sommartid blir den dessutom ännu mer söndertrampad, så 2 hagar för lösdriften är att föredra.

Plus att anställda kostar pengar även om det bara är 4 timmar/dag- eller hade du tänkt ha "praktikanter"?

På 5 ha hade jag kunnat ha 2 hästar, kanske 3 och på det en 20*40 ridbana. Under förutsättning såklart att marken är anpassad till det.

/Lavinia, som inte förstår varför nån skulle vilja ha sin häst i sjukhage i onödan- min pålla är livsfarlig efter 1 vecka inlåst..
 
Sv: Egen gård

Kan inte göra så mycket åt att folk här i trakten vill ha sina hästar i frimärkshagar. Det är det som de frågas efter dessutom. finns de som inte ens släpper ut hästen om det regnar. sorgligt men sant.

Var är din trakt någonstans?
Jag bor endast 2 mil sö om Stockholm. Vi har 8 ha mark varav ca 4-5 används till hästarna i form av vinterhage och bete. Vi har tillgång till 2 ridbanor av grannar samt håller på och bygger en egen. Just nu har vi två inhyrda plus en egen häst på lösdrift. De får betala 1000 kr i kallhyra och vi delar på maten. Och detta känns normalt. Ska man ha fler hästar måste man ha större yta och ska man ta ut höga hyror behöver man ha superbra faciliteter. Dina siffror känns som fantasier.
 
Sv: Egen gård

På anläggningen jag nu står på är det 40 hästar på en hektar. Som det många gånger är i större städer. Finns inte mark. Funderar själv på runt 20.

Kommer inte att odla eget hö eller havre. Saknar kunskap till det.

Vill bjuda ut de folk vill ha. Hagar på 100 m² räknas som lyx och folk vill ha långa utetider

Har du räknat på om du klarar det på mindre än 20 hästar?? Du kanske inte får så många inhyrningar som du behöver?? Jag vet en som skulle bygga ridhus, hon gjorde en intresseanmälan om hur många som skulle köpa ridhuskort hos henne. Hon fick 30 som var intresserade, men när hon byggt det kom ingen av dem...!! Men väl 10-15 andra.
 
Sv: Egen gård

Jag undrar också var din trakt ligger? Själv bor jag i en finare norrförort till Stockholm och visserligen finns det några såna stall som du beskriver men det är inte vad folk främst vill ha. Det finns många billigare stallar med stora hagar så jag tror inte du får inackorderingar. Själv skulle jag av hänsyn till hästarnas välmående aldrig någonsin ställa mina hästar i ett sånt stall du beskriver.
 
Sv: Egen gård

KL, delvis

Jag förstår inte var så många av er är så förvånade? Förfasade, javisst, det är ju ändå Buke det här ;) Men nog tusan har väl ni också kört förbi mer än en anläggning med frimärkesstora hagar, även om ni själva aldrig skulle sätta er fot eller er häst där?

TS - ingick en bostad till dig på den där gården?
 
Sv: Egen gård

På anläggningen jag nu står på är det 40 hästar på en hektar. Som det många gånger är i större städer. Finns inte mark. Funderar själv på runt 20.

nja, höns och grisar skulle bara vara för mig, tex två grisar och 10 höns.

Kan inte göra så mycket åt att folk här i trakten vill ha sina hästar i frimärkshagar. Det är det som de frågas efter dessutom. finns de som inte ens släpper ut hästen om det regnar. sorgligt men sant.
Det där är djurplågeri, att låta hästar leva på det viset. Man måste inte stödja det.
 
Sv: Egen gård

KL, delvis

Jag förstår inte var så många av er är så förvånade? Förfasade, javisst, det är ju ändå Buke det här ;) Men nog tusan har väl ni också kört förbi mer än en anläggning med frimärkesstora hagar, även om ni själva aldrig skulle sätta er fot eller er häst där?

TS - ingick en bostad till dig på den där gården?

Anläggningar som denna finns det och ganska många. I min värl är det trist men inte så konstigt tyvärr. Det jag reagerar på är ekonomin, man kan inte bygga upp en anläggning från grunden när det bara finns skal för stallet typ och räkna med att det kostar max ett par miljoner att renovera/bygga nytt. Åtminstone inte om man inte erbjuder ridhus och andra faciliteter.
 
Sv: Egen gård

Det låg 2 eller var det 2,5 mil från huvudorten. Om en anläggning ligger såpass långt från innerstaden förväntas nästan hyfsade hagar och ridhus och en riktig anläggning i övrigt för den pengen om man nu tar de 2-3 största städerna i Sverige. I övriga landet så är stallhyran nog bara gångbar på en riktigt lyxig anläggning.
 
Senast ändrad:
Sv: Egen gård

nja, höns och grisar skulle bara vara för mig, tex två grisar och 10 höns.

Ok, missförstod dig nog lite då när du skrev "nästan självförsörjande", trodde du tänkte ha mer djur än det. Men det är mycket arbete för lite vinst, om man nu inte har dem bara för att.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 912
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Kirie
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp