Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle dessutom kunna vara nästan självförsörjande med kött(gris/får/höns) samt potatis och grönsaker.
Har räknat att varje häst skulle kosta mig ca 2000-3000 kr i månaden (lån, hö, el, hagar, övrigt)
nja, höns och grisar skulle bara vara för mig, tex två grisar och 10 höns.
Kan inte göra så mycket åt att folk här i trakten vill ha sina hästar i frimärkshagar. Det är det som de frågas efter dessutom. finns de som inte ens släpper ut hästen om det regnar. sorgligt men sant.
Behöver jag dessutom säga att de pris jag funderar på att begära är i billigare ändan, här betala folk gärna över 5000 för en stallplats, utan att de ingår mera än helskötsel, ridhus och manege. tvättplats och förvarning.
Har flera vänner som tröttnat på detta, så skulle jag starta upp nu så skulle jag ha halva stallet fullt redan. (om man räknar på 15 platser)
hagar på 300 m2 st.
Har räknat att varje häst skulle kosta mig ca 2000-3000 kr i månaden (lån, hö, el, hagar, övrigt)
Ett normalstort torp brukar komma med 5ha (enkelt räknat 50*1000m) tomt, och inte i min vildaste fantasi skulle jag ens fundera på mer än tre hästar på den ytan, när man drar bort för hus, gårdsplan, stall mm är det inte mycket "hage" kvar
Ett ridhus på 20*60 är ju 1,2ha om jag minns allt rätt. (1200m2)
rätta gärna om det är måttet för da (dekar) jag skrivit
Psst... stod (det kliar i språkpolisens ögon.. )Vi la ett lager nytt grus där jag stog förra hösten på en yta
Psst... stod (det kliar i språkpolisens ögon.. )
Ts: Det luktar troll?
Kan inte göra så mycket åt att folk här i trakten vill ha sina hästar i frimärkshagar. Det är det som de frågas efter dessutom. finns de som inte ens släpper ut hästen om det regnar. sorgligt men sant.
På anläggningen jag nu står på är det 40 hästar på en hektar. Som det många gånger är i större städer. Finns inte mark. Funderar själv på runt 20.
Kommer inte att odla eget hö eller havre. Saknar kunskap till det.
Vill bjuda ut de folk vill ha. Hagar på 100 m² räknas som lyx och folk vill ha långa utetider
På anläggningen jag nu står på är det 40 hästar på en hektar. Som det många gånger är i större städer. Finns inte mark. Funderar själv på runt 20.
Det där är djurplågeri, att låta hästar leva på det viset. Man måste inte stödja det.nja, höns och grisar skulle bara vara för mig, tex två grisar och 10 höns.
KL, delvis
Jag förstår inte var så många av er är så förvånade? Förfasade, javisst, det är ju ändå Buke det här Men nog tusan har väl ni också kört förbi mer än en anläggning med frimärkesstora hagar, även om ni själva aldrig skulle sätta er fot eller er häst där?
TS - ingick en bostad till dig på den där gården?
En lösdrift kräver massor med mark för att inte förvandlas till lervälling,
nja, höns och grisar skulle bara vara för mig, tex två grisar och 10 höns.