Egen gård

Sv: Egen gård

Jag gissar Finland, med tanke på euro och km, istället för mil och kr.

Men hur som helst, ingen betalar såna pengar för såna stall här heller.


Det viktigaste för mig om jag väljer stall är inte bara stallet, hagar och manege, utan vem som äger och vad den personen kan.
 
Sv: Egen gård

Självklart.

Men som du själv säger- det kostar massor och jag misstänker att TS inte tagit med det i beräkning..

/Lavinia, som ändå tycker att en lösdrift bör ha mycket mark, vad är vitsen med lösdrift med frimärkshagar liksom?
 
Sv: Egen gård

Storleken på hagar har inte särskilt mycket att göra med uppstallningsformen att göra. Visst är det önskvärt med stora hagar, men det gäller alla hästar. Ju fler timmar hästen vistas där dess mer riskerar hagen att bli upptrampad, men det går att motvera med bra dränering.
 
Sv: Egen gård

*KL*
Kom på att jag läste för ett tag sedan att det kanske ska komma en ny lag gällande storlek på hagar i Sverige. Som det är nu står det att hästen ska kunna röra sig fritt i alla gångarter i Jordbruksverkets föreskrifter.
Hittar inte artikeln om detta men dock hittar jag ett föreläggande från Länsstyrelsen till Strömsholm där de vill att längsta sidan på en rasthage ska vara 30 meter.
http://www.djurensratt.se/sites/default/files/forelaggande-stromsholm.pdf

Till trådskaparen, detta är värt att beakta när du planerar inköpet av din gård.
Om den nu är i Sverige dvs.
 
Sv: Egen gård

KL

Vad tycker de markägarna runt om gården när det kommer så många hästar på en liten pluttgård? Man har ju ingen egen mark för skogsstigar och ridvägar utan man sliter ju medvetet på andras mark och tjänar pengar på det. Även om man hävdar allemansrätten så känns inte det okej för mig. Och vad händer om de andra markägarna tröttnar och stänger av sina marker. Det är ju inte första gången det blir tjafs mellan ryttare och bönder med sönderridna marker.
 
Sv: Egen gård

..... vad är vitsen med lösdrift med frimärkshagar liksom?

En hage av en ridbanas storlek ger hästen möjlighet att, när den än vill, röra på sig i alla sina naturliga gångarter.
Och det är ju betydligt mera fysiologiskt än en box på i bästa fall 12 kvm.
800 kvm rasthage, som en ridbana, ger ett stort mervärde för hästen.
 
Sv: Egen gård

Nja, det finns andra lagar som gäller samma saker.

I allmänhet är det genom lagstiftningen de aktiviteter begränsas som skadar naturen eller stör andra människor. De viktigaste bestämmelserna som begränsar allemansrätten finns i naturvårdslagen, naturvårdsförordningen, strafflagen, lagen om ändring av strafflagen, räddningslagen, avfallslagen, terrängtrafiklagen och sjötrafiklagen.

Från samma sida som ovan
 
Sv: Egen gård

Givetvis finns det lagar som berör naturen, det har troligen alla länder. Det jag syftar på är grundlagsskyddet som finns i Sverige för själva allemansrätten.
 
Sv: Egen gård

Finland har allemansrätt ungefär som i Sverige, dock är den inte lagstadgad.

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=59863&lan=sv

? allemansrätten lagstadgad i Sverige?
Vilken paragraf då?
Det är väl som i finnland, det finns en rad lagar som reglerar vad som inte är tillåtet, men knappast ngn som reglerar vad som är tillåtet.
Ordet allemansrätt finns upptaget i grundlagen " enligt allemansrätten" men ingenting vidare , ingenting vad allemansrätten är.
 
Sv: Egen gård

Allemansrätten är inte bara lagstadgad utan står även inskriven i grundlagen.

En grundlag, konstitution eller författning, är en lagsamling som utgör de grundläggande formella normerna i en stat, beslutade av den eller dem som innehar den politiska makten. Grundlag skiljer sig från lag genom att i allmänhet vara kringgärdad av sådana procedurregler att ändring är omständligare att få till stånd. Ofta uppfattas också grundlagen som mer legitim av statens medborgare eller undersåtar, varför den allmänna opinionen försvårar förslag till förändring.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grundlag

Sedan 1994 finns följande inskrivet i en av Sveriges grundlagar, nämligen regeringsformen (RF): ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”.[3] Den lagtext som i praktiken styr allemansrätten ingår i huvudsak i 2 och 7 kapitlet av miljöbalken. Det enda som uttryckligen finns skrivet om allemansrätten i miljöbalken är dock: "Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den" (kap 7, 1 §). Naturvårdsverket sammanfattar allemansrätten i orden ”Inte störa – inte förstöra”.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Allemansrätten
 
Senast ändrad:
Sv: Egen gård

KL

Vad tycker de markägarna runt om gården när det kommer så många hästar på en liten pluttgård? Man har ju ingen egen mark för skogsstigar och ridvägar utan man sliter ju medvetet på andras mark och tjänar pengar på det. Även om man hävdar allemansrätten så känns inte det okej för mig. Och vad händer om de andra markägarna tröttnar och stänger av sina marker. Det är ju inte första gången det blir tjafs mellan ryttare och bönder med sönderridna marker.

Detta är faktiskt något att tänka på........många markägare börjar bli trötta på upptrampade spår på sina marker, särskilt denna årstiden.
 
Sv: Egen gård

KL, delvis

Jag förstår inte var så många av er är så förvånade? Förfasade, javisst, det är ju ändå Buke det här ;) Men nog tusan har väl ni också kört förbi mer än en anläggning med frimärkesstora hagar, även om ni själva aldrig skulle sätta er fot eller er häst där?

Jag fattar inte heller denna förvåning? Jag bor i en Stockholmsförort ett par mil norr om city och kan på rak arm räkna upp minst 6 -7 hästanläggningar bara i kommunen där jag bor med "frimärkshagar", > 30 hästar och stallhyra på över 4000 kr/månad. Inte står stallen tomma heller, utan efterfrågan på boxplatser är tvärtom stor. Gemensamt för dessa stall är dock att ridhus, full skötsel m.m. ingår. Folk i dessa stall rider sällan ut och har därför inga större problem med allemansrätt och andra markägare. Markägarna runt om är tvärtom rätt glada över de enorma mängder foder de kan sälja till stallen :p

Jag personligen vill att mina pållar ska få gå i större hagar än så, men här är marken dyr och jag tror få hästar går i hagar med mer än 1 ha per häst mer än ens när de går på bete (om de nu överhuvudtaget får gå på bete).
 
Sv: Egen gård

Det finns många stall som har större hagar till sina hästar än frimärkstypen även om alla knappast kommer upp i en Ha per häst. Jag bor ca 2 mil från Stockholm.

Ska man kunna ta ut höga hyror oavsett storlek på hage så är det bar service och faciliteter som gäller, t.ex ridhus, skrittmaskin, solarie mm.
 
Sv: Egen gård

Jaha, så du menar att allemansrätten inte är inskriven i grundlagen för att den står där en gång och inte flera? Det har givetvis din fulla frihet att tycka att en gång är ingen gång. Min åsikt skiljer sig dock från din dessutom är den här diskussionen rätt off topic så du kanske ska starta en ny diskussion så vi inte kapar tråden.

Fast det finns redan trådar som handlar om allemansrätten. Så det är bara göra en sökning och läsa, läsa, läsa i all oändlighet. Det står i stort sett samma i dem alla........:grin:
 
Sv: Egen gård

*knapplån*

Jag har nu rensat tråden från de mest irrelevanta inläggen, och ber den som lägger inlägg i tråden att i alla fall ha ursprungsfrågan i åtanke.

Vill man diskutera sådant som inte har med tråden att göra, finns det kanske befintliga trådar om ämnet?

Lovis
moderator
 
Sv: Egen gård

Fast det där förstår jag inte riktigt! Folk kan mycket riktigt betala 5000-6000 kr/mån här om det ingår pyttehage några timmar om dagen och ridhus dit det kommer tränare då och då. Skrittmaskin finns på några stall häromkring men inte alla och solarium är definitivt ovanligt.

Jag tror många i tråden har otroligt dålig koll på hur stallsituationen ser ut i Stockholmsområdet (och kring andra storstäder), att säga att de flesta små torp kommer med 5 ha mark är ju helt knasigt t.ex...
 
Sv: Egen gård

Min kollega fick besök av länsstyrelsen i våras. Då fick hon order om att bygga ut hagarna till ett visst antal mått. Nu har hon visserligen alldeles för små hagar, även efter att de gjort dem större.

Men det finns alltså inga mått angivna i djurslyddslagen? Jag trodde inte det heller, men hon hade fått mått på hur stora hagarna måste vara för det antalet hästar hon har. Var har inspektören fått detta ifrån tro? Hittat på?

Kollegan hade också fått ett papper med paragrafer utskrivet, där det står hur länge hästar måste vara ute varje dag. Sådana föreskrifter finns väl inte heller
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 912
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Kirie
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp