Egen gård

anonyma

Trådstartare
Trött på stället jag står på. Och har nu blivit erbjuden en jordbruksfastighet på 5hektar. Finns ladugård och hall på ca 15*40 m

För att få det ekonomiska borde jag ha 15 inhyrda. Enligt nuvarande ägare borde det rymmas in 40 platser. Dyliga anläggningar här i trakten har ca 1 H till sina verksamheter så skulle ju vara stort. Ev bjuda 4-5 lösdriftsplatser.

Pris ca 4000 kr för helinackordering. Ev bjuda ut några billigare platser mot hjälp. Ligger 25 km utanför stan. Ingen lokaltrafik dock.

Nuvarande ägare säger att efterfrågan är stor i den delen av kommunen. Finns bara små privatstall.

Själva köpet går på 5 milj och sedan kanske 1-2 milj att ställa i ordning. Skulle ej säga upp mig. Utan anställa nån för 4 timmar till morgon och sköta kväll själv.


Skulle dessutom kunna vara nästan självförsörjande med kött(gris/får/höns) samt potatis och grönsaker.
 
Sv: Egen gård

40 hästar+x antal grisar+ x antal får och så ska säkert en hektar användas till odlingen och du har bara 5. Vet du hur stort fem hektar är ens?
Helt ärligt låter det extremt litet, du kommer inte kunna ta eget hö.

Och vad vill du med tråden, höra om vi tror det kommer fungera?:)
 
Sv: Egen gård

som Kethets skriver, vad vill du med tråden?

Det du har skrivit låter som en dröm. 5 hektar räcker till 5 hästar. Klart att säljaren säger att efterfrågan är stor, h*n vill få sålt sin fastighet. Att ha häst är sällan vinstdrivande...
 
Sv: Egen gård

På anläggningen jag nu står på är det 40 hästar på en hektar. Som det många gånger är i större städer. Finns inte mark. Funderar själv på runt 20.

Kommer inte att odla eget hö eller havre. Saknar kunskap till det.

Vill bjuda ut de folk vill ha. Hagar på 100 m² räknas som lyx och folk vill ha långa utetider
 
Sv: Egen gård

40 hästar på 1 hektar :O
shit...
är det inte 1-2 hästar per hektar som gäller?
eller har jag missuppfattat? ^^
 
Sv: Egen gård

Alltså, menar du kvadratkilometer istället för hektar? Annars får jag inte i hop det överhuvudtaget, även om 5 kvadratkilometer är gangsterstort.

1 kvadratkilometer = 100 hektar, om jag inte drömmer.
 
Sv: Egen gård

100m2 hage är ju ingenting!! 10x10 meter alltså.. Jag tycker så jävla synd om hästar som behöver bo så!! :-(
Min vinterhage är på 1 Hektar och där har jag 2 hästar.. jag tycker det är på gränsen! Lagen säger att en häst ska kunna röra sig i sina naturliga gångarter några timmar om dagen, det kan den inte på 10x10 meter.. Jag tycker du ska tänka om!
 
Sv: Egen gård

Förstår om du inte trivs i ditt gamla stall om det är så trångt...:crazy: (om hästarna går själv är hagen typ 10*25m låter inte roligt även om dom går två och två i 20*25m hagar!

Är 10*10m=100m2 Lyx??? snarare djurplågeri:crazy:

Men förstår faktiskt inte riktigt hur du tänker.
2,5mil utanför stan utan lokaltrafik = låter som på landet,eller?
Då borde det finnas bra med mark och inte vara så ovanligt med normalstora hagar i andra stall? = ditt stall blir inte något unikt, med stora hagar.
5hk=50 000m2
2500m2 per häst = hage på 25*100m sommar som vinter, låter inte som ett utbud som folk vill ha i mina öron.

Vet du hur stort en hektar är?

Vart ligger stället?
4000kr/mån låter i mina öron dyrt om det är 2,5mil från stan, men jag vet inte egentligen hur priserna ligger runt om i landet.

Har du någon kalkyl att dela med dig av?

Hade det varit så enkelt att "leva på hästar" hade många gjort det!

Att du kan vara självproducerande med mycket tvivlar jag inte på men tyvärr är priset minst lika stort som om man går till affären i stället!
 
Sv: Egen gård

Du får nästan det att låta som ett troll. Det finns ingenstans i Sverige där det räknas som lyx med 100 kvm hage utom möjligen i Stockholms innerstad, typ ryttarstadion, möjligen kan det räknas som normalt på en del håll. Som jämförelse så har Strömshom blivit ålagda att ha hagar på minst 15*30 meter per 2 hästar så att planera för mindre än detta är mest bara dumt.

Du kan mycket väl bygga upp en anläggning på marken, och ha tillräckligt med rasthagar, i vissas ögon men det klientelet du vänder dig till då med priser på 4.000 (och det inte är fullservice) i månaden så bör du även investera i ett fräscht stall, skrittmaskin, gödselplatta, ridhus, en större utomhusridbana och inte minst, med den storleken på rasthagar så behöver de dräneras för att inte förvandlas till lerbad vissa delar av året. Detta är inget man kan åstadkomma för 1-2 miljoner, lägg på en nolla till så är det mer realism.

Det är däremot absurt att räkna med att odla grönsaker och dessutom ha en mindre bondgård på plats och kunna sköta allt utom 4 timmars jobb om dagen från anställd plus vad du hinner själv när du kommer hem från jobb. Av dina 5 Ha så kommer minst en gå åt för själva anläggning sedan har du en yta på en 5 fotbollsplaner eller så att fixa hagar på och det inklusive din tilltänkta lösdrift som minimum borde ta minst halva ytan.

Sammantaget så antar jag att det går, att det blir långt dyrare än du tänkt samt att du troligen är väl optimistisk med vad man får rum med på så pass lite mark.
 
Senast ändrad:
Sv: Egen gård

jag har ett litet inackorderingsstall 2,5 mil från stad utan bra bussförbindelser.
Och det är verkligen inte lätt att få tag på inackorderingar.
Och mina stallhyror är inte ens i närheten av 4000:-.

Om det ligger så "dåligt" till utan bra kommunikationer och dessutom ha den stallhyran så skulle iaf jag kräva rätt mycket faciliteter.
 
Sv: Egen gård

40 hästar på 1 hektar :O
shit...
är det inte 1-2 hästar per hektar som gäller?
eller har jag missuppfattat? ^^

Det är 1-2 hästar per hektar man räknar man behöver till bete, tänker man bara förvara hästarna så klarar man sig på långt mindre, men det behövs dräneras ordentligt för att hästarna inte ska vada i lera.
 
Sv: Egen gård

En hage på 100 kvm kan ju inte ens vara godkänd?
Min går med tre andra på 1ha vintertid, det är ingen stor hage direkt.
 
Sv: Egen gård

Hästar ska ha möjlighet att röra sig i naturliga gångarter dagligen på en yta av minst 10x30 meter för en stor häst, större yta om flera hästar rastas i hagen. Det är de regler som finns angående att hästar ska få röra sig fritt.

Sedan är det inte förbjudet, även om det enligt mig inte är god hästhållning, att ha hästen i en sådan hage någon timme per dag, och sedan i mindre hagar.

Fem ha är dock inte mycket för 40 hästar, och ska de gå på bete så rekommenderas minst 1 ha/3 hästar.
 
Sv: Egen gård

Ska du ha lösdriftsplatser och även boxar kan du räkna med 15 hästar på 5 hektar, max. Själv hade jag ALDRIG betalt 4000 för att min häst ska gå i en frimärkshage, det är nog väldigt få som hade gjort det.
 
Sv: Egen gård

Trött på stället jag står på. Och har nu blivit erbjuden en jordbruksfastighet på 5hektar. Finns ladugård och hall på ca 15*40 m

För att få det ekonomiska borde jag ha 15 inhyrda. Enligt nuvarande ägare borde det rymmas in 40 platser. Dyliga anläggningar här i trakten har ca 1 H till sina verksamheter så skulle ju vara stort. Ev bjuda 4-5 lösdriftsplatser.

Pris ca 4000 kr för helinackordering. Ev bjuda ut några billigare platser mot hjälp. Ligger 25 km utanför stan. Ingen lokaltrafik dock.

Nuvarande ägare säger att efterfrågan är stor i den delen av kommunen. Finns bara små privatstall.

Själva köpet går på 5 milj och sedan kanske 1-2 milj att ställa i ordning. Skulle ej säga upp mig. Utan anställa nån för 4 timmar till morgon och sköta kväll själv.


Skulle dessutom kunna vara nästan självförsörjande med kött(gris/får/höns) samt potatis och grönsaker.

Som alla andra säger.....Det blir ju pyttesmå hagar, och vart ska ni göra av all gödsel? Vi har sex hektar till 10 hästar, mest ponnyer. 3 hektar hage och 3 hektar vall att ta eget hö på. Då kan vi både vara självförsörjande på hö och bli av med gödseln genom att förnya vallarna var tredje år. Och är allt åkermark??? Oftast är ju tomt och gårdsplan nästan ett hektar.
 
Sv: Egen gård

Du det där fungerar inte.
Och dessutom så stämmer inte uträkningarna.

Gör det inte.
Du kommer bara att gå i konkurs.
 
Sv: Egen gård

Ett normalstort torp brukar komma med 5ha (enkelt räknat 50*1000m) tomt, och inte i min vildaste fantasi skulle jag ens fundera på mer än tre hästar på den ytan, när man drar bort för hus, gårdsplan, stall mm är det inte mycket "hage" kvar

Ett ridhus på 20*60 är ju 1,2ha om jag minns allt rätt. (1200m2)

rätta gärna om det är måttet för da (dekar) jag skrivit
 
Senast ändrad:
Sv: Egen gård

Ett normalt torp brukar väl knappast vara på 5 ha.

5Ha är för övrigt 50.000 kvadratmeter och inte 5.000 som du vill få det till. Det är litet men inte så litet.
 
Sv: Egen gård

Det var väl det jag trodde att jag hade måttet da,men blir ju lite vindögd av det som skrivits längre upp:angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 912
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Kirie
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp