Egen företagare, vad blir kvar?

E

Eragon

Jag vill passa på att ställa en fråga åt en vän som suttit och funderat en hel del.

Jag vet att detta blir en grov generalisering, men tanken är bara att ha en jämförelse mellan de olika skatterna och vad som blir kvar.
Vännen vill ha en verksamhet som både har 25% moms och 6% moms, på olika delar så klart.

Om man har en verksamhet som enbart har 25% moms och räknar på att man inte har några större utgifter, vad kan man räkna på blir över (det man kan ta ut som "lön") i procent?
33%?
40%?
Eller något helt annat?

Om man istället har en verksamhet som enbart har 6% moms och inga större utgifter hur ser det ut där med vad man får över när allt är inbetalt?
Rent logiskt känns det som att det borde bli mer än på 25%?

Sv: Egen företagare, vad blir kvar?

Vad man brukar säga är att för varje 100kr du får i vinst får du ut 20kr i handen.Resterande 80kr går till skatter, arbetsgivaravgifter ect.

Jo, momsen påverkar litegrann men är inte på något sätt den största delen av kostnaden.

Det är ganska lite som faller inom 6%-momsen (idrottsutbildning) i hästverksamheter, egentligen bara ridskola och ridlektioner i inhägnad bana/ridhus. Så fort man rider utanför är det rekreation och inte idrottsutbildning vilket direkt taxeras med "vanliga" 25%.

Mycket beror istället på bolagsform, andra inkomster (anställning?) och val av karenstider i socialförsäkringarna (egenföretagare kan välja).

*kl*

Svarar "alla". Inga arbetsgivarutgifter finns eftersom det bara är vännen i sitt företag. Hon vet hur momsen kommer ligga. Den större delen kommer vara 6% och den mindre 25%. Därav nyfikenheten.

*kl*

Svarar "alla". Inga arbetsgivarutgifter finns eftersom det bara är vännen i sitt företag. Hon vet hur momsen kommer ligga. Den större delen kommer vara 6% och den mindre 25%. Därav nyfikenheten.

I ett aktiebolag betalar man arbetsgivaravgift för den lön man betalar ut till sig själv. I en enskild firma betalar man sociala avgifter som motsvarar arbetsgivaravgiften för den vinst man gör.

Men det räknar "arket" ut automagiskt.

Om man istället har en verksamhet som enbart har 6% moms och inga större utgifter hur ser det ut där med vad man får över när allt är inbetalt?
Rent logiskt känns det som att det borde bli mer än på 25%?
Mitt förslag är att helt tänka bort momsen, både på intäkts- och utgiftssidan, den förvirrar bara resonemanget. (Den är ingen kostnad, eftersom det är pengar som man som momsregistrerad företagare i princip aldrig har haft utan bara förvaltat en stund åt staten.)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 393
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 352
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Kirie
·
Skola & Jobb Hej. Jag behöver lite hjälp ang det här med företagande. Jag är fotograf och har f-skatt (som jag precis fått och alltså aldrig använt...
Svar
8
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka