Egen barngröt?

Sv: Egen barngröt?

Ja när man vänder och vrider på det så tja, det känns lite som att "bvc" i sådantfall misstror föräldrarnas kunskap om att kunna tillgodose barnets behov av järn?

Absolut och i vissa fall med rätta. Dock kan man ju önska lite mer individuella råd istället för att bara ge generella råd. Jag är helt övertygad om att köpt välling och gröt är bra för många barn för idag finns det ju föräldrar som inte ens kan laga fullvärdig kost till sig själv.

Men... många klarar ju faktiskt av matbiten bra och det är trist att bli misstrodd.

Och som sagt... vore järnbrist ett stort problem borde BVC rekommendera järndroppar precis som de rekommenderar D-vitamin. I Danmark tror jag att järndroppar rekommenderas rutinmässigt? (Rätta mig någon om jag har fel.)

Och bara för att ge inspiration kan jag avslöja vad jag har i min Elias-gröt.;)
- Havregryn
- Hirs
- Malda pumpafrön
- Malda valnötter (ja, jag vet att vissa kommer motsätta sig detta men man måste inte ha i dem om man inte vill)

Havregryn, hirs och pumpafrön är alla rika på järn och mycket annat nyttigt. I gröten får Elias färsk frukt.
 
Sv: Egen barngröt?

Jag är också superlågjärnvärdare. Intressant att se om vår son också ärver det alltså...

Ni som ger bär, glöm inte bort att köpta frysta hallon ska upphettas till över 72 grader annars finns risk för vinterkräksjukan...
 
Sv: Egen barngröt?

Men du måste ju tänka på hur man tillagar den och titta per portion och i per 100 g pulver. Köpegrötpulvret sväller ju jättemycket i vatten. En portion på 33 g innehåller 2,8 mg järn på de Sempergrötar jag kollade. Mina barn har ätit gröt på ca 1 dl havregryn = 35-40 g ungefär. Och så med ett järnrikt tillbehör (köpegröten är ju redan smaksatt).


Det var lite roande, har just mixat och fryst en omgång aprikoser till dotterns gröt :D
Köte osvavlade från avdelningen där man kan plocka fritt och göra egen musli.
Där står ju inte näringsvärdena.
Däremot började vi med aprikoser till gröten just för att jag läst någonstans att de innhåller mycket järn.

Vi varvar mellan havregrynsgröt och mannagrynsgröt fast gjord på havremjölk, iom att hon är allergisk mot mjölk.
Funkar kanon. :bump:
 
Sv: Egen barngröt?

Åh hirs och pumpafrön kanske man skulle testa :laugh:
Bra variation eller kanske snarare tillskott.
Nötter då vrider sambon nacken av mig, han är allergisk :angel:

Äsch nu blev jag ju sugen på nötter :d
 
Sv: Egen barngröt?

Åh hirs och pumpafrön kanske man skulle testa :laugh:
Bra variation eller kanske snarare tillskott.
Nötter då vrider sambon nacken av mig, han är allergisk :angel:

Äsch nu blev jag ju sugen på nötter :d

Alltså, har man nötallergi i familjen är det väl ingen höjdare med nötter. Då brukar man väl säga att man ska vänta ett tag med att ge nötter till barnet?

Jag förstår din sambo.;)
 
Sv: Egen barngröt?

Visst är det jukt irriterande?
Yrselattacker när man står i kön till kassan på mataffärn är ju ingen höjdare... Har gått så lång för min del att det svartnat totalt för ögonen:(
 
Sv: Egen barngröt?

Alltså, har man nötallergi i familjen är det väl ingen höjdare med nötter. Då brukar man väl säga att man ska vänta ett tag med att ge nötter till barnet?

Jag förstår din sambo.;)

Jo precis det är ju vad som rekommenderas. :laugh:

Haha ja jag förstår honom med,
men lite elak är jag allt och retas med honom ibland :angel:
 
Sv: Egen barngröt?

Jag är också superlågjärnvärdare. Intressant att se om vår son också ärver det alltså...

Ni som ger bär, glöm inte bort att köpta frysta hallon ska upphettas till över 72 grader annars finns risk för vinterkräksjukan...


Ska man? Jag äter alltid frusna, självtinade hallon i morgonyoghurten och har inte varit magsjuk dom senaste 10 åren, men jag kanske har haft tur.
 
Sv: Egen barngröt?

och jag är utbildad livsmedelsinspektör (och miljö och hälsoskydd) och har gjort praktik på miljö och hälsa. Men när du säger det så känns det som att jag har hört det innan. Fortsätter som jag gjort till mig men till Emilia ska jag vara nogrannare. Tack för påminnelsen!
 
Sv: Egen barngröt?

Har inte läst alla svar på din gröt fråga. Men svarar ändå :)

Har en dotter på 7 månader och hon har änu inte fått något burkmat/köpegröt...

Jag fick många bra tips från sidan " www.alternativbarnmat.se " Både tips på gröt och storkok. Fiskgrytan och köttgrytan har jag testat med gott resultat, Fast vi hade Quinoa till köttgrytan istället för potatisar - det var MUMS!:D

Eller jo, någon burk köper jag ju... efterrättsburkar! Är lite svårt att hitt aprikoser osv. Å så finns det ju så bra ekologisk mat nu som itne innehåller konserveringsmedel osv.. Men, det mesta gör vi själva!

Å så en klick med osaltat smör i förståss - det vart helt klart ett lyft från oljan vi testade med först!
 
Sv: Egen barngröt?

Jag kan bara inflika:

Min dotter tål in barnmat på burk, hur ekoligisk eller "utan konserveringsmedel" det är så blir hon superdålig i magen direkt när hon har fått en burk.
Hon har inte reagerat en enda gång på vanlig hemlagad mat. Så nått lurt är det med burkmaten. Jag kan inte säga vad, men nått!
 
Sv: Egen barngröt?

Barnmaten har iof ändrats ganska mycket på 23 år, men min bror kunde inte heller äta burkmat när han var liten. Bara kräktes.
 
Sv: Egen barngröt?

berätta det för vår son! Jag hade laddat upp med flera kokböcker osv. Men han fick bara kväljningar av all hemlagad mat. Och det var det jag började med. Varje gång jag testade med hemlagat vägrade han äta flera dagar efteråt för han var rädd för att det skulle vara den äckliga maten. Men burkarna åt han länge och mycket. Det fick heller inte vara bitar utan det skulle pureas ordentligt. Men jag stressade aldrig upp mig. Han åt tex bröd så jag visste att han kunde äta och tugga ordentligt (inget fel motoriskt) Sen vips en dag åt han bara vår mat :) Nu äter han mest kött och maten ska vara smakig.
 
Sv: Egen barngröt?

Tråkigt och dyrt men praktiskt med färdig mat. Man får se det från den ljusa sidan!!

Jag har aldrig fastnat i fällan att ha dåligt samvete för något. Inte ens att han ibland inte ätit. Då har han sluppit. Eller fått ersättning/välling. Kanske har min totala avsaknad av stress faktiskt fått honom att äta bra. Han hoppar över maten när han inte är hungrig och äter som en häst när han behöver fylla på sina depåer igen.
 
Sv: Egen barngröt?

Jag tänker likadant.

Ella har ätit burkmat fram tills nu, nu är min mat godkänd men hon äter/dricker köpegröt/välling, inget jag reflekterar över eller har dåligt samvete för.

Alltså mat ska ju vara lajbans/kul och om man måste truga med sin hemlagade mat så ser jag hellre att man då ger burkmat om det är vad barnet äter. Tids nog slutar dom med burkarna iaf :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 200
Senast: isafore
·
Gravid - 1år Har en 6-månaders tös som helt ratar ersättningen (helt okej enligt BVC). Hon äter 1 mål "riktig" mat (har precis börjat introducera...
Svar
9
· Visningar
5 542
Senast: Vilya
·
Gravid - 1år Melwin nu 7 månader gammal äter 4 ggn/dag Men sen i onsdags så tvär vägrar han att vilja ha lagad mat mitt på dagen, han skriker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: lobell
·
Gravid - 1år Maja är nu 7 månader och tycker amningen är överskattad:( Hon får ingen ro att amma dagtid, då är allt annat så mycket roligare...
Svar
13
· Visningar
4 443
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp