Egen barngröt?

Sv: Egen barngröt?

Jag tror inte att de luras, jag tror bara att de generellt har för dålig kunskap om hur man tillgodoser barns näringsbehov utan köpevälling och köpegröt så därför rekommenderas köpt.

Precis det min dimmiga hjärna vill få fram men inte lyckades med!!:bow:
 
Sv: Egen barngröt?

TS:
Kan du inte be någon i sverige att köpa ett paket järnrikebröd och skicka om du är orolig för järnet?

Vad dum jag är, jag kan ju köpa med mig några paket när vi är i Sverige över jul inte krångligare än när jag hade väskan full av vällingpulver förra gången :)

Men vad är det egentligen för bröd som är så järnrikt?
 
Sv: Egen barngröt?

Fast en snabbgoogling på ämnet och det står i princip samma sak på mängder av sidor?

"När barnet blivit större och äter mer varierad kost är det lämpligt att successivt gå över till hemlagad gröt, till exempel havregrynsgröt"

För i ärlighetens namn så äter ju inte en 6-7 månaders så där jättevarierat än eller det bara jag som är seg med kosten ?
 
Sv: Egen barngröt?

Vi har aldrig gett industrigröt eller välling. Detta bekymrar vissa eftersom vi dessutom äter vegetariskt. Jag har dock räknat ut att det inte är mindre järn i en portions havregrynsgröt än i köpegröt. Dessutom är ju köpegröten mjölkbaserad vilket försvårar upptaget. Jag trodde att det kanske var så att köpegröten innehåller hemjärn som är mer lättillgängligt för kroppen - men det kollade jag upp och så var det inte heller.

I min åsikt är det bara trams att barn skulle behöva pulvergröt eller välling. Jag brukar köpa järnsaft/blutsaft ibland för att ta själv, och då och då ger jag barnen en tesked också. Det tycker jag inte är konstigare än att ge kosttillskott i form av industripulvergröt.
 
Sv: Egen barngröt?

Fast en snabbgoogling på ämnet och det står i princip samma sak på mängder av sidor?

"När barnet blivit större och äter mer varierad kost är det lämpligt att successivt gå över till hemlagad gröt, till exempel havregrynsgröt"

För i ärlighetens namn så äter ju inte en 6-7 månaders så där jättevarierat än eller det bara jag som är seg med kosten ?

De 6 månaders som inte äter varierad kost brukar vä ändå få en större mängd mat från amning eller ersättning än ifrån gröt. Jag har inte koll på innehållsförteckningen för ersättning men antar att den också är järnberikad. Bröstmjöl innehåller åtminstone järn, lättupptagligt sådant dessutom. :)
 
Sv: Egen barngröt?

Ja visst..

Jag försöker bara förstå varför det står som det står på väldigt många sidor ...
 
Sv: Egen barngröt?

Vad gör du för havregrynsgröt då?

Jag har jämför jag med för ett tag sedan och då var det skillnad, mer järn i köpegröten :)

Havregrynsgröt enligt livsmedelverket : 5.3mg per 100g

Ett exempel på köpegröt: 10mg per 100g
 
Senast ändrad:
Sv: Egen barngröt?

Havregrynsgröt innehåller massor med järn och har du dessutom jordgubbssylt på de blir de ännu mer. Tyvärr försvårar ju kalciumet i mjölken upptaget av järn.

På mackan kan du ha messmör eller leverpastej.
Vi brukar göra egen sylt/puré av blötlagda torkade aprikoser. 20 gram torkade aprikoser innehåller 1,2 mg järn medan lika mycket jordgubbssylt innehåller 0,1 mg (fast aprikoserna måste iofs spädas med lite vatten så skillnaden blir mindre i praktiken).

Till små barn är det också smart att köra havregrynen torra i matberedaren innan man kokar gröt, då blir den lite slätare i konsistensen och mer "koncentrerad".
 
Sv: Egen barngröt?

Vad gör du för havregrynsgröt då?

Jag har jämför jag med för ett tag sedan och då var det skillnad, mer järn i köpegröten :)

Jag kontrollräknade precis.

En portion köpegröt (Semper) = 2,8 mg järn
En portion havregrynsgröt med aprikospuré = ca 3 mg järn (enbart gröten 2,12 mg)

tillägger: och då är som sagt första ingrediensen i pulvergröt mjölkpulver... vi gör vår gröt ganska lös och med puré till behövs ingen mjölk om man vill förbättra upptaget.
 
Sv: Egen barngröt?

Ah jag räknade bara ren gröt vs gröt, inte med tillägg och då innehåller köpegröten mer ..

Jag försöker absolut inte övertala någon om att köpegröt är bäst, inte alls.
Jag lagar det mesta i matväg till Ella själv, jag bara funderar fram och åter varför rekomendationerna ser ut som dom gör..

Aprikosmoset har jag precis gjort idag, hoppas E gillar det :D
 
Sv: Egen barngröt?

Havregrynsgröt enligt livsmedelverket : 5.3mg per 100g

Ett exempel på köpegröt: 10mg per 100g
Men du måste ju tänka på hur man tillagar den och titta per portion och i per 100 g pulver. Köpegrötpulvret sväller ju jättemycket i vatten. En portion på 33 g innehåller 2,8 mg järn på de Sempergrötar jag kollade. Mina barn har ätit gröt på ca 1 dl havregryn = 35-40 g ungefär. Och så med ett järnrikt tillbehör (köpegröten är ju redan smaksatt).

Alltså beroende på hur man räknar så kan man ju komma fram till lite olika resultat, men det är ganska tydligt att det inte är några stora skillnader. Det gör mig förbannad att många föräldrar "luras" (eller vad man nu vill kalla det, de får felaktig information iaf) att tro att de måste ge barnen industritillverkade pulver för att de inte ska få järnbrist. Det ligger ju väldigt stora ekonomiska intressen i att vi ska tro att det är så... det är ju bara att titta på hur mycket barnmatsjättarna lägger på reklam till nyblivna föräldrar, med böcker och cd-skivor och fan och hans moster.
 
Sv: Egen barngröt?

Jag vet att jag går igång lite :o - det är lite av en hjärtefråga för mig det här som ni kanske märker ;)
 
Sv: Egen barngröt?

Återigen så försvarar jag inte köpegröten för fem öre.

Men alla köpegrötar är inte smaksatta och som sagt jag jämförde gröt/gröt inget smaksättning i någon av grötarna.

Ja när man vänder och vrider på det så tja, det känns lite som att "bvc" i sådantfall misstror föräldrarnas kunskap om att kunna tillgodose barnets behov av järn?
 
Sv: Egen barngröt?

Ja när man vänder och vrider på det så tja, det känns lite som att "bvc" i sådantfall misstror föräldrarnas kunskap om att kunna tillgodose barnets behov av järn?
Ja jag tycker lite så här: om nu järnbehovet hos barn är ett stort hälsoproblem - HUR kan man lägga det helt i händerna på ett par multinationella företag som ska förebygga det med en produkt som ändå doseras av föräldrarna? (vissa ungar äter sex flaskor välling om dagen, andra ingen).

Då skulle det vara vettigare att dela ut flaskor med "järndroppar" på BVC (jämför D-droppar) så att man vet att de får lagom mycket.
 
Sv: Egen barngröt?

Jag tror du har lyckas övertyga mig. Kollade på gröten Emilia äter nu och den innehåller 1,3 mg järn/potion, så hur jag än vrider och vänder på det så innehåller hemmagjord havregrynsgröt mer järn om din uträckning stämmer.
 
Sv: Egen barngröt?

Men vad är det för gröt hon äter ??

Ja då är det ju alla ggr mycket mycket bättre att ge vanliga havregrynsgröt..
 
Sv: Egen barngröt?

Det är en havre-äpple gröt från Hipp, tror inte den finns i Sverige. Måste sätta mig och jämföra alla grötars järninnehåll nu :)
 
Sv: Egen barngröt?

Vad dum jag är, jag kan ju köpa med mig några paket när vi är i Sverige över jul inte krångligare än när jag hade väskan full av vällingpulver förra gången :)

Men vad är det egentligen för bröd som är så järnrikt?

Tunnpaltbröd:idea:

forp_tunnpaltbrod.jpg
 
Sv: Egen barngröt?

Min son gillar inte grönsaker så mycket. Kan vara därför. Men han har börjat tycka om majs och ärtor, så det blir en del majs och ärtor.
Sen kan det kanske vara lite ärftligt? Ingen aning. Men jag försöker tänka på järnvärdet vad gäller maten utan att det går till total överdrift.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 200
Senast: isafore
·
Gravid - 1år Har en 6-månaders tös som helt ratar ersättningen (helt okej enligt BVC). Hon äter 1 mål "riktig" mat (har precis börjat introducera...
Svar
9
· Visningar
5 542
Senast: Vilya
·
Gravid - 1år Melwin nu 7 månader gammal äter 4 ggn/dag Men sen i onsdags så tvär vägrar han att vilja ha lagad mat mitt på dagen, han skriker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: lobell
·
Gravid - 1år Maja är nu 7 månader och tycker amningen är överskattad:( Hon får ingen ro att amma dagtid, då är allt annat så mycket roligare...
Svar
13
· Visningar
4 443
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp