Egen barngröt?

turbofling

Trådstartare
Vi har insett att vi lägger väldigt stora summor pengar på gröt till Emilia varje månad. Skulle vi göra egen skulle det nästan inte kosta något alls i jämförelse och inte mkt krångligare heller.

Men köpegröten innehåller ju tillsatta vitaminer och mineraler och framförallt järn. Vitaminer och mineraler tror jag inte är något problem då hon äter så bra av allt annat. Men hur gör vi för att hon ska få i sig tillräckligt med järn?
Läste att man kunde smula i paltbröd i gröten men paltbröd har jag inte hittat något här. Finns det något annat?

Hon får även välling ibland på kvällen, men det är sällan hon vill ha och då max 1 dl. Annars är det gröt med fruktmos till frukost, oftast en hel burk mat till lunch och motsvarande en burk hemlagad mat till kvällen. Mellanmål varierar men yougurt, lite bröd, frukt osv.
 
Sv: Egen barngröt?

Havregrynsgröt innehåller massor med järn och har du dessutom jordgubbssylt på de blir de ännu mer. Tyvärr försvårar ju kalciumet i mjölken upptaget av järn.

På mackan kan du ha messmör eller leverpastej.
 
Sv: Egen barngröt?

Man behöver väl inte ha mjölk till havregrynsgröten, göra den lite lösare med vatten så slipper man det.
Igår provade jag att göra mannagrynsgröt till mellanmål, ist för att koka i mjök som man brukar så gjorde jag med vatten, Emilia åt det med stor aptit (en hel vuxenpotion).
 
Sv: Egen barngröt?

Nä men precis, gör så (gröten lite lösare alltså) så behöver du ju inte ha någon mjölk. Vi blandar lite här hemma, ibland äter My barngröt och ibland vanlig gröt. Men hon dricker å andra sidan två flaskor välling/dygn utöver det (kväll + natt).

Leverpastej på mackan och en clementin till (c-vitamin ökar ju upptagningsförmågan) så är det nog inga problem. Blodpudding är ju också rikt på järn (steg på låg värme så blir det inte någon direkt stekyta). fast det kan vara bra att ge katrinplommon till efterrätt då så hon inte blir hård i magen!

//Julia
 
Sv: Egen barngröt?

detta är väl egentligen mer en fråga för bvc för att vara säker på att få det rätt. Jag vet att vårt bvc rekommenderade köpegröten bla ur näringsinnehållsynpunkt så det verkar ganska viktigt att det blir rätt.
 
Sv: Egen barngröt?

Havregrynsgröt utan mjölk är ju inge gott. Om man inte gör med äppelsylt och kanel så de smakar äppelkaka!
 
Sv: Egen barngröt?

Tyvärr har vi inget BVC här och barnläkaren ska vi inte till fören i mars.
Men andra här kanske har diskuterat det mitt sitt bvc?

Jerseyko- Det tycker inte jag heller, men Emilia älskar allt jag inte tycker om alltså även havregrynsgröt utan mjölk :)
 
Sv: Egen barngröt?

Varför inte ha mjölk till? hade alltid jag i alla fall till Elias. I köpegröten är det ju mjölk pulver. I stället för sylt så mickrade jag bara frysta blandade bär och mosade på gröten. och sen varvade jag med köpegröt som jag gav när vi var i väg då det är smidigare att ta med.
 
Sv: Egen barngröt?

Är det vanligt att småbarn har järnbrist? Det låter som att det är ett problem att få i dem tillräckligt med järn?

Om de funkar som vuxna så räcker det ju annars att äta en normal, blandad kost, så får man i sig vad man behöver. Jag själv tänker i alla fall inte på att äta speciellt järnberikad kost, och har alltid normala järnvärden i alla fall (även fast menstruerande kvinnor har lite större järnbehov).

Annars innehåller blåbär också mycket järn, dubbelt så mycket som jordgubbar. Så jag skulle nog helt enkelt blanda i frysta blåbär (kostar inte mycket att köpa om man inte har egna i frysen) när jag kokade gröten, så blir den både godare och mer järnrik.
 
Senast ändrad:
Sv: Egen barngröt?

Jag fattar inte hur någon kan tro att processade matvaror är nyttigare än riktig mat?
En alldeles normal kost innehåller det människan behöver.
Man behöver inte blanda ihop havregryn, äpplen, mjölk och frystorka det och mala sönder det till pulver så att man bara behöver blanda med vatten.
Nu låter det jag skriver ilsket men det är inte till dig utan till livsmedelsindustrin och tydligen vissa bvc:n som lurar folk att köpa sämre varor dyrare.
 
Sv: Egen barngröt?

Jag fattar inte hur någon kan tro att processade matvaror är nyttigare än riktig mat?
En alldeles normal kost innehåller det människan behöver.
Man behöver inte blanda ihop havregryn, äpplen, mjölk och frystorka det och mala sönder det till pulver så att man bara behöver blanda med vatten.
Nu låter det jag skriver ilsket men det är inte till dig utan till livsmedelsindustrin och tydligen vissa bvc:n som lurar folk att köpa sämre varor dyrare.

Heja! :bow:
 
Sv: Egen barngröt?

Men vad antyder du ?

Att läkare/sköterskor vid BVC skulle lura småbarnsföräldrar att köpa dyr gröt, av vilken anledning?

Min sköterska gav dock tips på att det visst fungerar att laga egen gröt, men jag undrar fortfarande varför läkare/sköterskor skulle luras?

Exempel på träff när jag googlat:
vårdguiden skrev:
Gröt: För spädbarn är berikad pulvergröt bäst. Den ger betydligt mer vitaminer och mineraler än hemlagad gröt. När barnet blivit större och äter mer varierad kost är det lämpligt att successivt gå över till hemlagad gröt, till exempel havregrynsgröt. Gröt kan ges med fruktpuré och bröstmjölk, modersmjölksersättning eller mjölk. Gröten kan också serveras som den är, kanske med lite lösare konsistens.
 
Senast ändrad:
Sv: Egen barngröt?

Men vad antyder du ?

Att läkare/sköterskor vid BVC skulle lura småbarnsföräldrar att köpa dyr gröt, av vilken anledning?

Min sköterska gav dock tips på att det visst fungerar att laga egen gröt, men jag undrar fortfarande varför läkare/sköterskor skulle luras?

Exempel på träff när jag googlat:

Men TS barn äter ju bara ett grötmål om dan om jag har förstått det rätt och sen välling och "mat" - är det ju lugnt att ge hemlagad gröt, det är om barnet i princip bara äter gröt som det är viktigt att ge den berikade gröten:idea:
 
Sv: Egen barngröt?

Min son som är 2 år har järnbrist. Vet inte om han har det hela tiden som jag har, men när jag slutade ha mjölk, grädde etc före, under och precis efter middagen så höjdes hans järnvärde. Steker och tillagar maten i olivolja. Utan att jag behövde ge järnrik mat. Så jag försöker tänka på det att inte ha i extra kalcium.

Jag däremot har så extremt lågt järnvärde, vet ej vad det ligger på, att jag får yrselattacker och det blir svart för ögonen på mig. Kan ju vara pga mig som han har fått lite dåligt järnvärde.
 
Senast ändrad:
Sv: Egen barngröt?

Nu svarar jag flera i samma inlägg, hoppas det inte blir för rörigt.

Vad jag har läst så har barn ett mycket stort järnbehov, det är det största argumentet jag hört för att ge köpegröt, just för att täcka in järnbehovet.

Mjölk hindrar järnupptaget, medan c-vitamin underlättar. Därför man inte ska ge mjölkprodukter i större mängder till småbarn.

Som sagt äter hon väldigt bra av all annan mat så jag är osäker på om det grötmål hon får ger så mycket till eller från när det gäller järnet. Dom andra vitaminerna och sånt som finns i gröten är jag ganska säker på att hon får i sig. Men jag vill ju inte riskera att hon får för lite järn pga jag är "snål" och ger hemmagjord gröt.

Sylt blir det inte, men frusna bär finns alltid i frysen att göra frukt/bärmos av. Tack för tipset om blåbär.

Doglover- Vet du varför din son fått järnbrist?
 
Sv: Egen barngröt?

Läste på en dietist-sida att man kunde ta hälften köpegröt och hälften havregrynsgröt om man ändå ville täcka barnets behov, kanske vore ett alt ?
 
Sv: Egen barngröt?

Är det vanligt att småbarn har järnbrist? Det låter som att det är ett problem att få i dem tillräckligt med järn?

Om de funkar som vuxna så räcker det ju annars att äta en normal, blandad kost, så får man i sig vad man behöver. Jag själv tänker i alla fall inte på att äta speciellt järnberikad kost, och har alltid normala järnvärden i alla fall (även fast menstruerande kvinnor har lite större järnbehov).

Annars innehåller blåbär också mycket järn, dubbelt så mycket som jordgubbar. Så jag skulle nog helt enkelt blanda i frysta blåbär (kostar inte mycket att köpa om man inte har egna i frysen) när jag kokade gröten, så blir den både godare och mer järnrik.

Nej, det är inte så vanligt i Sverige och är man medveten om att växande barn lättare får järnbrist än vuxna är det ju relativt lätt att se till att ge järnrik kost.

Det finns studier som visar att barn som får järntillskott växer sämre än barn som inte får järntillskott (men som självklart inte lider av järnbrist trots det). Om det har någon betydelse tror jag inte är fastställt men det säger ju helt klart att tillskottsfri kost är fullt tillräcklig.;)
 
Sv: Egen barngröt?

Jo men jag vände mig mot det mimmipigg skrev om att BVC luras :)

Bara äter gröt?

Jag tror inte att de luras, jag tror bara att de generellt har för dålig kunskap om hur man tillgodoser barns näringsbehov utan köpevälling och köpegröt så därför rekommenderas köpt.
 
Sv: Egen barngröt?

Jo men jag vände mig mot det mimmipigg skrev om att BVC luras :)

Bara äter gröt?

Hmmm sorry - hade migrän när jag svarade så alla tankar kom inte fram...

BVC har inte alltid så stor koll och ofta känns det som om de bara rapar upp samma standadsvar till alla... Som att det är bättre att ge köpegröt - och det stämmer om det är ett sånt där kinkigt barn som i princip bara äter gröt och inget annat (det finns ju såna), men om det som TS fall handlar om ett barn som äter varierat så får det ju i sig järn ändå...(Mitt BVC kunde inte få in i sin hjärna att mitt barn vägrade ta nappflaska, inte drack välling och vägrade gröt och pureer och istället åt mat, vilket gjorde att de kom med helt galna "order")

TS:
Kan du inte be någon i sverige att köpa ett paket järnrikebröd och skicka om du är orolig för järnet?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 200
Senast: isafore
·
Gravid - 1år Har en 6-månaders tös som helt ratar ersättningen (helt okej enligt BVC). Hon äter 1 mål "riktig" mat (har precis börjat introducera...
Svar
9
· Visningar
5 542
Senast: Vilya
·
Gravid - 1år Melwin nu 7 månader gammal äter 4 ggn/dag Men sen i onsdags så tvär vägrar han att vilja ha lagad mat mitt på dagen, han skriker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: lobell
·
Gravid - 1år Maja är nu 7 månader och tycker amningen är överskattad:( Hon får ingen ro att amma dagtid, då är allt annat så mycket roligare...
Svar
13
· Visningar
4 443
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp