Eftervård kastration - nyfiken fråga

Sv: Eftervård kastration - nyfiken fråga

Något som förvåna mig och våran vet. Det pratas hela tiden om att anpasa arbete beroende på hur ont hästen har och flera skriver att era hästar inte rörede sig utan ni fick hjälpa till troligen på grund av smärta.
Alla våra som kastreras får smärtlindring i minst en vecka efter och det går hur bra som helst de springer och rör sig som de ska.

Förstå inte hur man kan låta blir att ger hästarna smärtlidring efter ett ändå så pass stort ingrepp. Blödningsrisken även av smärtlindrande är minimal på normaldos.

MINA hästar har rört på sig. Naturligtvis ska dom få smärtlindring om dom behöver. Men som tex i senaste fallet behövdes inte det, han rörde sig alldeles utmärkt i hagen alldeles själv och var inte smärtpåverkad.

Men som du säkert vet kan dom vara kraftigt smärtpåverkade och då är dom påverkade även med smärtlindring. I det fallet får man naturligtvis anpassa motionen/tempot!

Men att ge smärtlindring och sedan hoppa upp o rida låter i mina öron som fullständigt ovett!

Hästen ska inte arbetas vare sig den har ont eller går på smärtstillande, punkt!
Motioneras för att minska svullnad och hålla igång blodcirkulationen är en helt annan sak.

Jag har inte skrivet att vi träna våra hästar när de blir kastrerade.
De börja markarbetas ca 2 veckor efter kastreringen. Sen är ju frågan vad är arbete och vad är notion.

Är hästen så smärt påverkat att den inte äns blir smärtfri på vanlig smärtlidring är det ett fal för mer veterinärvård.

Man gör två stora snitt och skär av ett antal nervbanor, deta ska inte ger smärta? Alla hästar visa inte smärta tydligt.

Klart det ger smärta. Men inte all smärta kräver starka mediciner det avgör man från fall till fall. Jag känner mina hästar bättre än så och om en häst är glad och rör sig obehindrat samt i princip är fri från svullnad så är det inte säkert att smärtlindring efter ingreppet behövs.

Det får mina veterinärer avgöra! Särskilt när det handlar om en vet som har ett stort antal kastreringar och minimalt med komplikationer bakom sig.
Det gjordes i detta fall som med alla andra.

Det händer ofta att en häst som har mycket ont fortfarande har ont med smärtlindring, men det värsta försvinner. Smärta har ett syfte och smärtlindringen är för att göra det bra för hästen. Så nej, alla hästar blir inte helt smärtfria och en del blir också påverkade av mer/mindre smärta. Beroende på problemet så går man in med tuffare eller lättare smärtlindring.

Självklart måste man anpassa motionen efter hur påverkad hästen är.
Mer veterinärvård om smärtlindringen inte fungerar önskvärt kan vara annan eller mer smärtlindring.

I övrigt diskuterar jag i den befintliga tråden runt de förutsättningar och förfaranden som kommer fram.

KL

Alltså, jag var helt inriktad på att han skulle gå ut "direkt" han kom hem och blev så ställd när vet så självklart sade boxvila att jag inte ens kom på att påpeka att det inte är lerigt i hagen - lerkommentaren var dessutom lite "på sidan om" så jag tänkte inte riktigt på den just då.

Vi får se hur länge det funkar att ha honom inne, han tuggar på allt just nu och jag vill gärna ha några saker kvar hela. Fö går det inte att jaga på honom hur hårt som helst på volt för han klarar inte det balansmässigt så det blir arbetstrav vid longeringen. Dessutom är sambon ut en gång per dag och knatar med honom i skogen runt huset där han måste lyfta på fötterna ordentligt och det känns minst lika effektivt som longeringen - egentligen skulle jag vilja byta alltihop mot det men jag kommer som sagt att följa ordination men med det tillägget.

Det är många som kommenterar ridningen men körningen då? Ägaren till denna hingst har skött många hästar, bl a kastrerade travhästar och de kördes alltid efter kastrationen så hon är också rätt förvånad över att det är skillnad på körning och ridning. Min första tanke efter detta var att om jag någonsin ska kastrera hingst så ska den vara inkörd för jag skulle hellre köra än ha hästen på volt 60 min per dag i nästan två veckor.

Senast ändrad:

Ring veterinären och fråga om du kan släppa ut honom. Fråga varför han blev ordinerad boxvila, det händer ju normalt bara om det blivit komplikationer?

Ordinationen är skriftlig, tycker du verkligen jag ska ringa och ifrågasätta veterinärens kompetens? Han har nog viktigare saker att syssla med. Däremot var han helt klar över att det finns olika eftervård, han nämnde någon som inte stämmer med den syn på läkemedel vi har i Sverige.

Min fråga här är inte min ordination utan just vad i skillnaden mellan ridning, körning och longering består i just i relation med kastration - naturligtvis under förutsättning att ansträngningen är lika, annars går det ju inte att jämföra.

Senast ändrad:

För både din plånboks och hästens skull, ring ett antal andra oberoende veterinärer och rådfråga, se vad du får för svar av dom (jag är ganska övertygad om att dom inte säger boxvila) Ring sen och ifrågasätt din veterinär, för detta är helt dåraktigt!!

Får den antibiotika ? Hade nämligen diskussionen med min mkt rutinerade veterinär då jag hade misstankar om lösa benbitar i hasorna pga av gallor på den som även skall kastreras, han sa då det är inga problem att kastrera samtidigt som man i så fall plockar benbitar det hade han gjort väldigt många gånger (kirurg som tidigare op ett antal hästar om dagen) och jag blev förbryllad och menade på hur går det ihop benbitsop = boxvila ingen rörelse alls, kastrering så mkt rörelse som möjligt, hans svar var bara sätter du dem på antibiotika från början behöver du inte bry dig alls om rörelse utan då kan de stå stilla på box hela läkperioden blir aldrig några problem. Förr gjorde man tydligen det satte alla nykastrerade på antibiotika och det var mkt sällsynt med några problem enl honom, numera är det ju betydligt restriktivare med antibiotika pga resistensutvecklingen men många av de äldre veterinärerna framförallt ger fortfarande antibiotika och då är det annorlunda vad gäller hur mkt rörelse de behöver.
Nu visade sig min inte ha några benbitar så för hans del kommer det inte att bli aktuellt med boxvila planen när kastreringen skulle ha gjorts var att han skulle stå inne över natten samma dag sen ut i lösdriften igen dygnet runt. Nu är de inplockade från lösdriften då det drog ut på tiden och de behöver utbildas så vi får väl se hur upplägget får bli när det väl blir av nu.

du vill inte ifrågasätta din veterinär angående boxvilan men du vill ifrågasätta angående ridningen....

Ang körningen så tycker jag det är arbete, precis som ridning och därför hade jag vare sig kört eller ridit förrän konvalecenten var slut.

Longering kan vara både arbete och vanlig motion, om man joggar runt en häst i grimma och lina och enbart för att den ska röra sig framåt så är det för mig likvärdigt promenad i snabbt tempo eller joggning, det ser jag inte som arbete i detta fallet. Klär man på hästen utrustning och börjar kräva form, tempoväxlingar osv är det arbete (arbete kan ju vara både fysisk och psykisk) och det hade jag undvikit i detta läget.

Hage och rörelse -Ja, ridning/körning/arbete - Nej. Som jag ser det.

Nej, inte antibiotika. Det var det sätt han nämnde först av sådana som inte stämmer med vår syn på läkemedelshantering...

du vill inte ifrågasätta din veterinär angående boxvilan men du vill ifrågasätta angående ridningen....

Nej jag vill inte ifrågasätta ang ridningen. Det är stor skillnad på att ifrågasätta och att ta reda på bakgrunden till något. Jag har inte tänkt rida, hade aldrig en tanke på det. Det var på vägen hem jag började fundera på skillnaden mellan ridning och körning eftersom han var tydlig med körning eller longering men inte ridning.

Senast ändrad:

När jag akutkastrerade min 16åriga häst i maj iår så sa vetten: UT OCH RID! Skritta 40-60min var och varannan dag för att förebygga stelhet och så svullnaden lägger sig och vätskan rinner ut. Han hade öppna sår.
Longera hade inte funkat på min i vilket fall som helst, han avskyr longering och sticker/bockar/bråkar/stannar/sparkar. Jag var ute och gick med honom bara för att jag inte ville belasta honom för mycket, men svullnaden gick inte ner ett dugg då. Men däremot efter 45min i friskt tempo skritt så la sig svullnaden helt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka