Eftervård kastration - nyfiken fråga

Asa_S

Trådstartare
Vi är ordinerade 2*30 min kraftig motion i 10-14 dgr efter stående kastration. Alternativen var körning och longering och eftersom han inte är inkörd blir det ju longering. Jag fick inte rida och det gör man ju inte normalt sett efter en operation så det var inget jag reflekterade över då. På vägen hem började jag dock fundera och undrar bara av nyfikenhet vad som egentligen är anledningen? Han ska röras kraftigt i högt tempo så det kan inte bero på ansträngningen. Så vad är det då, någon som vet?

Sv: Eftervård kastration - nyfiken fråga

Såret ska läka inifrån och ut och därför ska det hållas öppet, vilket det gör om hästen rör på sig. Det får gärna droppa lite blod första dagarna när du longerar.

Det vet jag, det blev kanske otydligt. Jag undrade varför kraftig rörelse går bra utan ryttare men ej med. Men tack för svar ändå!

Kanske för att hästen har ont och inte är säker att rida på;) Jag har då heller aldrig hört att man ska köra, bara longera.

För att hästen har ont och kommer att vara mer eller mindre smärtpåverkad. Då ska den få slippa all form av arbete, däremot ska den röra på sig! Lös eller i ledband av någon form.

Här är det så mycket utevistelse som möjligt som gäller samt ev promenader, aldrig boxvila eller liknande (om det inte tillstöter komplikationer då beror det väl på vad det är, men det har jag aldrig varit med om...)

Fast kraftig motion på volt är för mig inte att slippa arbete, hästen är 3 år? Smärtpåverkad kan jag absolut köpa men med tanke på att han hade kunnat köras så faller det lite också, tycker jag. Kraftig skulle motionen vara, det trycktes på flera gånger. Han ska stå på boxvila första veckan pga leran men här har det blivit hårt så leran är inte det minsta kladdig men det tänkte jag inte heller på att säga.

Jag har hört lika många sätt som det finns veterinärer så alla säger olika. Min veterinär avråder bestämt från boxvila, han menar att man får se till att förutsättningarna är rätta när man kastrerar dvs att man har någonstans att släppa hästen med bra underlag, tex en ridbana eller om det är fruset ute om man inte har eller kan fixa någon hage som inte är lerig.
Och det är jag benägen att hålla med om.

Sedan vet jag inte vad som menas med kraftig motion, jag skulle inte jaga runt en nykastrerad häst i högt tempo på en volt iallafall, utan låta den trava fint utan utrustning eller liknande. Att jämföra med en promenad eller joggingtur. Jag har tex cyklat med nykastrerade hästar joggandes brevid mig. Är hästen mycket smärtpåverkad får den skritta, bara den rör sig. Men inte i full fart eller så den blir svettig och flåsig.

Kanske för att hästen inte ska få mer ont än den redan har? Och eftersom en veterinär inte vet hur du rider så är det enklast att säga: Ingen ridning. Det är ju ganska mycket skillnad på ridning och ridning. Även lättare pass skiljer ju mellan ryttare. Vad som är ett lätt pass för dig kanske är ett krävande pass för mig.

Jag fick samma ordination som du fast hästen skulle gå i hage på dagarna. Eftersom den hästen varken var inriden, inkörd eller "in-longerad" så motionerade jag den med att vifta runt i hagen 2-3 gånger varje dag i 10 dagar.

Väldigt bra fråga hade tänkt ställa en liknande just om det fanns restriktioner ang att rida efter kastrering då min parvel såg till att inte samarbeta när han skulle bli kastrerad så nu blir det totalfel med inridningen och funderade på om man kunde rida dem iom att de skall motioneras mkt.

Det enda jag skulle kunna tänka mig som anledning egentligen är om de iom de är så unga inte bär upp sig ordentligt utan släpper ryggen då släpper de automatiskt också sina bukmuskler och bukmusklerna kan jag anta kan ha med risken att drabbas för framfall normalt drar ju en lös häst upp sig när den rör sig och då spänner bukmuskulaturen och väl på så viss håller borta risken för framfall.

En 3 åring kastrerades för nån månad sen, och han gick ute dygnet runt och vi "jagade" runt honom i hagen en bra stund varje dag för att han skulle röra på sig. Han fick tyvärr ändå en inflammation som krävde penicillin.

Men vi kom aldrig på tanken att rida på honom, för hade han själv fått välja hade han helst stått still dygnet runt..

Ja, jag tänker mig också någon sådan typ av förklaring. Vi pratade lite hit och dit om ev oönskade påföljder (ej kopplat till ridning) och då sade han att i fall då hästar stått på bakbenen för att klättra på väggarna och försökt hoppa sig ut var de fall han varit orolig för framfall så i sådana fall hade han gett lugnande. Den här hingsten är lugn som en filbunke så det finns ingen oro för det.

Häromkring har vi ganska "rejäl" terräng att kliva omkring i så rent allmänt tror jag att jag hade fått bättre cirkulation genom att skritta omkring en halvtimme på en övervuxen äng än vad jag kan få på volt fortfarande balanserad men det är inte min häst och jag tänker inte gå emot ordination. Det kanske inte heller är så stor skillnad på smärtan vid rörelse, jag tror det gör ganska ont oavsett vilken rörelse det är frågan om men det är ju också därför han ska röras ordentligt för han kommer inte att välja det själv.

Senast ändrad:

När vi kastrerade 2,5 åringen så blev han mycket svag i bakpartiet och kunde inte alls använda sina bakben ordentligt.
Han hade problem med longeringen till och med.

Hursom hade jag inte usatt en så pass ung häst för smärta i samband med ridning. Det kan inte vara bra för hästens attityd.
Unga hästar har ju inte alltid framåtbjudning alá vuxen häst, och slänga på lite smärta på det är som att be om problem i ridningen.

KL.
Jag fick instruktioner gällande mina kastrerade pojkar att de skulle röra sig.
Klappisen klinikkastrerades för ett år sedan. Fick vara på box nattetid pga extrem kyla, ute i egen hage dagtid. Han traskade runt hela tiden, och jag behövde inte fösa honom alls.
De andra två kastrerades nu i början på oktober, stående. En åring och en tvååring. De mespropparna fick en egen gemensam (om ni förstår hur jag menar) hage några dagar men rörde sig inte en milimeter frivilligt så jag släppte ihop dem med de andra grabbarna så de blev lite fösta av f.d. klappisen. Det var ett smart alternativ för att slippa fösa själv.:o

Vet inget om din fråga med ridning, men å andra sidan är det ju sällan "äldre" hästar som kasterars utan hingstarna är ju oftast 1-3 år...

Vi har alltid kasterat så att de ändå går att ha hästen ute så mkt som möjligt, har aldrig motionerat hästen alls, aldrig vart ut å "jagat" i hagen eller longerat. Däremot har de ju gått med sina vanliga hästkompisar (inte haft så många hästar samtidigt) och de gånger de gått på lösdrift så har de gått ut på lösdriften så fort de är "klara i huvvet" igen (samma där har ju aldrig vart tal om 10tal hästar utan ca 5) Det gäller även den enda gången vi hade en liggande kastration hemma (alla kastrationer har skett där hästen står, inte åkt iväg för de) ... Dvs vi har aldrig gjort nån skillnad på hur de skötts direkt efter en kastration...

*kl*

Jag tycker det är konstiga eftervårds råd TS har fått.

Hästen ska stå still på box 23h/dygn och två gånger om dagen tas ut och jagas runt i "kraftig motion" i 30 minuter?
Chocka igång blodcirkulationen och sedan låta det stå och fylla på?

Nu läste jag lite noggrannare också.. boxvila?! Det låter ju helt befängt!

När min unghäst blev kastrerad förra året så skulle han ha boxvila i ett dygn tills han piggat på sig efter bedövning och lugnande. Sen var det bara att släppa ut honom i hagen. Blev han svullen skulle jag gå ut och gå med honom, men han sprang runt själv i hagen och gjorde sig fin för flickorna så jag behövde aldrig göra nåt mer än att låta han gå i hagen som vanligt ihop med Fengur :)

*kl*
Jag kastrerade min (då) 1.5åring i vintras/våras.
Veterinären tyckte han skulle leva precis som vanligt. Han går på lösdrift i stora kuperade marker tillsammans med en massa kompisar att busa med. Gjorde inget speciellt med honom utom att kolla såret. Hade tur och det var absolut inga problem alls under läkningstiden. :)
Verkar ju lite konstigt att stå på boxvila och sen kuta runt en stund och sen in och stå still igen.

Jag avråder KRAFTIGT från boxvila kan jag säga då! Har haft en enda häst på boxvila på vets inrådan , och ALDRIG mer! Det tog långa månader in nan den läkte, fick öppnas om tre ggr, feber ordentligt tre ggr. Hellre att du gör rent flera ggr om dagen om det blir lite lera där i såna fall. Har ni ingen tom sommarhage eller något att släppa i första veckan annars? För boxvila och så lite motion är direkt farligt..

Sist jag kastrerade en hingst var det liggandes hemma.

Jag fick gå med honom tills han kunde röra sig utan att vingla sedan tyckte vet att jag skulle släppa ut honom med avelsstona (som bokstavligen skulle jagat skiten ur honom) och gå ute dygnet runt men där gick min gräns, så han fick gå ut med sina kompisar istället och komma in som dom andra några timmar på natten (men tog in vid midnatt typ). ;)

Den vetererinären är ganska old school minst sagt, dock har han sällan eller aldrig komplikationer efter kastreringar. Jag behövde inte ge en endaste medicin efter kastraktionen. Bara skölja rent vid behov (inte krångla annars) o se till att hästen rörde sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka