Eftersök?

Sv: Eftersök?

Som sagt, viltspår och skarpa eftersök är ju inte riktigt samma sak.

delvis KL

När telefonen ringer kl 02 på natten och man ska ut och spåra ett skadat vildsvin vid en Europa-väg, då kan jag garantera att man inte vill spåra det med en tax utan vapen. Det krävs massor.
Dels ska man ha en hund som pallar jobbet, och är tränad för uppgiften. Kan inte den hunden släppas på viltet så får man ha en hund till med sig, en avfångningshund (vilket händer att folk har, men oftast de som i stort sett lever på jakten). Sen ska man såklart ha utrustning, lampor, kartor (man måste ha ett jäkligt bra lokalsinne) och vapen - helst en revolver och ett jaktvapen.
Om sedan allt går bra så ska viltet tas om hand, de ska inte ligga i skogen och ruttna. Så då gäller det att dra ut det till närmsta väg, passa och göra vid - i vissa fall gör markägaren det, men det är viktigt att göra så snart som möjligt så om klockan är 23 på kvällen så är det bäst att göra direkt. Ja, och om markägaren inte vill ha viltet är det ju bra om man kan baxa in det i bilen också.

Det finns de som gör eftersök i par, men de jag vet är par där då den ena går med hunden och den andra med vapen. De som samordnar eftersöken vill inte först sitta och ringa till ett hundekipage och en skytt, då ringer de den som har hela paketet.

Först av allt, viltspår som dagens prov är upplagda är en bra aktivering för hunen och visar om den har ett intresse av att spåra i lina men har egentligen inte mycket med eftersök att göra :)

Att en hund blir viltspårschampion, vilet är det absolut enklaste championatet som alla hundar med minsta lilla spårintresse kan ta utan särskillt mycket träning, är inget krav för att bli eftersöks hund. Men det kanske inte var så du menade?

Man behöver heller inte ha jägarexamen för att delta som eftersöksekipage, men då går en jägare efter på eftersöket så att den personen kan avliva djuret.

Men man kan såklary testa lägga ett par spår innan man anmäler sig till en eftersökdkurs för att se att hunden inte finner det helt ointressant :)

Men jag menar inte att föringa viltspår. De flesta hundar tycker att det är jätteroligt och man kan försvåra det på massa olika sättoch göra dem kilometerlånga verkligen sträcka liggtiden och variera underlag, men viltspårsproven i sig är inte så märkvärdigs och inte mycket att hänga upp sig på om man bill gå riktiga eftersök

Kan bara hålla med. Tyvärr har viltspårschampionatet blivit lite av ett slaskchampionat som man kan ta med vilken SKK-registrerad hund som helst.

De försökte ju i förra regeländringen att få det mer "verklighetstroget" men det är fortfarande långt ifrån ett riktigt eftersök. Många hundar som har gått riktiga eftersök, är i regel inte jätteimponerade av att gå lagda viltspår sedan.

Precis.
Vår yngsta hade vi ganska stora problem med att få igenom både anslagsprov och att få två ettor i viltspår, eftersom han tyckte det var skittrist och alldeles för enkelt när han både börjat jaga ordentligt och gått skarpa eftersök. Men till slut så..
Han är däremot en utmärkt eftersökshund.
Han går mestadels eftersök på påskjutet vilt numera, vi bor längs 26:an och har haft mycket problem med framförallt älg- och vildsvinsolyckor, och efter att ha ryckt ut runt kl 03-05, ca 6 nätter i månaden i några år är man faktiskt ganska trött på det :p
Då hade vi ändå lyxen att viltslakteriet ryckte ut och hämtade viltet efter att vi passat det.
Nu har vi lämnat över det till en kille som har en bayersk viltspårhund, som lever för alla slags eftersök.
Gärna för mig ;-)

Tillägg: Jag vet inte om de ändrat ersättningen nu,
Men sist vi gick fick vi 500kr för älg och gris per eftersök. Inte en summa man hurrar för när man gått på vägen med reflexsväst med 'VILTOLYCKA' över hela ryggen, det är utsatt trianglar och folk ändå inte släpper på gasen.
Det är en dålig timpeng utöver det också, ibland kan det ta flera timmar.
En vän till mig gick eftersök på ett lindrigt skadat vildsvin häromnatten, det tog 9 timmar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 066
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka