Efterlyser tips och råd ang. pipig hund

B

Bob

Jag har en Schäferhane på 8 månader som är en helt fantastisk hund och hade varit nästintill perfekt om det inte vore för att han har så lätt att börja pipa. När det kommer ngn och hälsar på piper han väldigt högt och ljudligt för att han blir så glad, han är rätt lugn, hoppar aldrig eller så utan vill bara bli klappad på (då är han tyst men börjar direkt när han slutas klappas). Min metod har varit att stänga in han antingen innanför dörr eller kompostgaller, för vill inte att han ska bli belönad med kel när han piper. Så fort han blir tyst så släpps han ut men åker in igen vid minsta pip.

Köpte ett stort ben som han fick när ngn plingade på dörren och de första två dagarna brydde han sig bara om benet och var knäpptyst. Men nu struntar han helt i det. Min syster har varit här i 3 dagar och först nu är han tyst med henne och hon kan klappa och prata med honom (han piper dock hysteriskt när hon kliver upp på morgonen). Min mormor och morfar var här i 4 timmar i dag, han var inte tyst många minuter, utan fick mestadels ligga på balkongen med kompostgaller för så han såg och hörde oss (hade benet ute som han tuggade på relativt mkt och var då tyst).

Han piper hysteriskt och högt så fort ngn tittar eller är nära honom, och gör ingen det så övergår han till att lugnt ligga på golvet men samtidigt pipa tyst. Han kan ligga helt utslagen på sidan och blunda men fortfarande pipa tyst.

Kan tillägga att han alltid gjort såhär, enda sen valpben.

Detta är verkligen ett problem för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att få tyst på honom. Snälla ge mig några bra tips!

Sv: Efterlyser tips och råd ang. pipig hund

Hejsan. känner väl igen dedära pipet har haft det mer eller mindre hos alla mina schäfrar :crazy: speciellt min senaste. Det jag har kommit fram till iaf, är att det är ingen mening att tillrättavisa då blir det bara värre. Det bästa tycker jag är att ignorera(trotts att man ibland kan bli mycket frustrerad). När han ska hälsa se till att dem som hälsar själva är lugna och tysta iaf i början. Jag tror att detta är svårt att träna bort då det handlar mer om hundens sinnesstämning och stress, jag upplever att hunden själv inte är särskilt medveten om att den piper och då är det svårt att träna bort. Så trotts att det kan vara irriterande så är vissa hundar helt enkelt riktiga pipisar :D:. Man genom att vara lugn i situationer som kan vara stressande eller upphetsande för hunden så går det minska lite enligt mina erfarenheter iaf. Lycka till :)

Det är en schäfer. Det är en hane. Han är 8 månader;)

Många schäfrar låter och det gör mina också ibland. Det är bara att vänja sig typ.
Men det låter lite onormalt mycket. Är det så mycket som du beskriver så låter det som han kan vara stressad och frustrerad. Hur mycket träning och aktivering får han?

Grattis du har en schäfer ;) de låter jämt iaf dom jag känner, det som funkat bäst i träningsväg på dom jag känner är att helt enkelt prata tillbaka och lära dom det på kommando och att sen lära in kommanot tyst/det räcker.. Om han är stimulerad och tillfreds. Om han är understimulerad så behöver han mer att göra :D

Undermedvetet lär jag in ett slags grymtande läte som tydligt visar, en förstärkning på att nu är det nog. Tror det kommer från att min morbrors fru som är mkt auktoritär gjorde sånt ljud och vid de tillfällerna var det genast slut på all form av bus.

Annars kan man ju testa att ignorera oxå för ibland är det som att det kan trigga igång mer om msn säger till. Så bara ignorera hunden när den piper och när man märker att den ändrar beteende då är man där å ger beröm. En del hundar kan ju hålla på i evigheter dock å då får man säga till. Lugnt å bestämt. Noga med att inte förstärka det oönskade beteendet.

Fast en förstärkning något som ökar sannolikheten att ett beteende uppvisas igen. Så vad grymtningen ska förstärka fattar jag inte.

Sen är ju problemet med ljudande hundar att ofta inte är medvetna om att de låter, det är mera ett sinnestillstånd.
Ändra sinnestillstånden, dvs lugna hunden eller lär den att den inte kommer nån vart, t ex får mer uppmärksamhet med just det tillståndet.

Tack allihopa för svar!

Det är just det jag försökt när jag stängt in honom vid pip och tagit ut så fort han är tyst, vill att han ska förstå att det lönar sig när han är tyst. Det jag tänker är om det kommer att funka, om jag ska fortsätta som jag gör eller om jag bara ska skita i att han låter, han kan låta väldigt högt, nästan yla, men det kanske minskar när han blir äldre? Ser han inte som stressad heller då han är "lugn" när han gör det, han går fram och sätter sig vid människan och vill bli klappad men piper högt och ljudligt samtidigt.

Vet att han är en Schäfer och så :angel: men vill ändå veta om det är något man kan träna bort, i så fall hur, eller om det bara är att vänja sig. Förutom just pipet så är han en helt underbar hund :love:

Kladdkaka: han får lagom mkt aktivering, han är lugn och tillfreds och jag ser det inte som stress när någon kommer på besök utan snarare att han blir glad över att någon potentiell klappare kommer. Han skulle nog kunna bli klappad och kliad en hel dag om ingen bad honom gå o lägga sig.

Skrev kanske lite konstigt och luddigt i min text ovan, han piper inte konstant när någon är här, inte sådär hysteriskt. Det är när någon är på klappavstånd han drar igång, ber man honom gå o lägga sig så ligger han med huvudet mot golvet/bädden och småpiper (inget jag tror han vet om). Vill inte att någon ska prata eller klappa honom när han piper men folk har så svårt att lyssna på det av ngn anledning och när de då börjat kappa så är han tyst, men vill ju inte att han ska belönas för pipet.. Så eftersom han blir tyst när han får beröring antar jag att han piper just för att han vill kela.

Så, kan jag träna bort det eller ska jag bara ignonera och hoppas att det iaf minskar när han blir äldre?

Att stänga in honom tycker jag inte är rätt väg att gå. Det tar lixom för lång tid om du förstår hur jag menar. Han kommer inte koppla att han blir instängd för att han piper. Det är bättre att ignorera genom att inte titta på honom, klappa honom och ge honom uppmärksamhet på det viset. vänta tills han blir lugn.
Sen är det också som Blandrastik sa att många hundar som låter inte vet att dom gör det.

Så ta det lungt och acceptera att det är en pratig kille du har. Låt honom vara med men ge honom ingen uppmärksamhet om han låter och lär dom som kommer på besök att göra detsamma. Blir det bättre så blir det.
Personligen tycker jag att "schäferpratet" är en del av charmen med en schäfer;)

Ja grymtning är det ju inte riktigt men hittar inget bättre ord för det. Förstärker min energi å hunden associerar lätet med ngt negativt. Inte får göra alltså. Låter jag så stannar han genast upp å kollar på mig. Det är inget starkt läte och typ i viskande ton men han hör. Jag förstärker hellre så än att behöva ta i hunden för korrigering, tex rycka i kopplet. Mkt smidigare ju mindre sånt. Få förunnat som har lydiga hundar utan att vara typ rädda, hårda ägare. Om med en hund som i sig själv är osäker (min tex) så skulle det krossa honom om man gjorde sig större än behovet. Jag är den enda som kan ha honom lös å han lyder minsta vink och även ger frihet men ska han komma så ska han komma genast, inte när det passar herrn. I det läget mkt beröm vid inlärning när hunden kommit ända fram till en, såg en gång en kvinna som straffa sin hund när den kom när hon ropade. Lärdom? Inte kul att va m matte.

Edit: det handlar alltså inte om lätet i sig utan energin bakom. Det kommer per automatik även med människor, men hundar är snabbare på att fatta. Vårt släkte är så trögt ;).

Senast ändrad:

Att slänga sig med beteendevetenskapliga utryck utan att veta vad de innebär är för mig lika illa som särskrivningar. Vissa skiter i det, vissa mår i princip illa av att se det. Jag tillhör den senare kategorin.

En förstärkning är någonting som ökar sannolikheten att ett beteende visar sig igen. Punkt slut. Därför kan din grymtning oavsett hur den låter inte vara en försträkning.

Jo det förstärker. Se tex Cesar kör m liknande. Hunden har lärt sig att det är förknippat m ngt den inte får göra. Alltså kan det absolut hjälpa om ignoring inte funkar vilket jag skulle testa först. Men att avbruts ett oönskat beteende ser inte jag som ngt negativt utan lättare för hunden sen att hitta tillbax till mer lugn. Vet inte hur du läser men helt klart en förstärkning lr ser du inte som att rycka i kopplet som förstärkning? Man kan förstärka ngt antingen positiv förstärkning lr negativ förstärkning. I detta fall handlar det om negativ förstärkning. men det finns ju olika sätt att få en hund att sluta bara man inte börjar härja lr använda fysisk bestraffning så tkr jag man kan prova sig fram.

Som sagt, du får nog läsa på lite om beteendevetenskap om du ska slänga dig med termer som hör dit.

Att rycka i kopplet ökar (tror vissa i alla fall) sannolikheten att hunden väljer att gå med slakt koppel bredvid sin förare.

En förstärkning ökar, alltid, sannolikheten att ett beteende visas igen. Till skillnad från motsatsen som är straff. Straff minskar sannolikheten att ett beteende uppvisas igen.

Läste hund på skolan i gymnasiet och tog upp en hel del både mer allmänt om hunden som art och beteenden, träning osv. Så har nog gått mer än genomsnitthundägaren i den bemärkelsen. Tror du missuppfattat vad jag vill ha sagt. Nämligen att min energi förstärks ytterligare av min röst den framhävs mer. Tror nog det är du som får läsa på lite ;) du har förvisso inte fel men "milt straff" kan oxÅ vara en förstärkning, fast en negativ sådan. För att inte beteendet ska upprepas (är förhoppningen).

Hej hopp... En förstärkning är när man belönar hunden för något man vill att hunden upprepar! När jag säger nej till min hund som vill äta skit är det en BESTRAFFNING! Stor skillnad, när du låter ditt lilla läte är det alltsp en bestraffning för din hund ingen förstärkning..

Fast du skriver inget om energi, du skriver om förstärkning. Om man ska prata i beteendevetenskapliga termer bör man veta vad man pratar om, eller så pratar man om något annat. Typ jag morrade åt min hund och den slutade med det den höll på med. Att du använda ordet förstärkning felaktigt ger bara utrymme för misstolkningar. Exakt vad är det som ska förstärkas?

En förstärkning, hur grov eller hur snäll den än är har den alltid och åter alltid syftet att öka sannolikheten av uppkomsten av ett beteende.
Ett straff, hur milt det än är har alltid syftet att minska att beteendet visar sig igen.

T ex: Du har huvudvärk, du tar en treo. Huvudvärken minskar, vi har nu ökat sannolikheten att du tar en treo nästa gång du får huvudvärk. Klockren negativ förstärkning. Du ökar på ett beteende för att slippa ett obehag.

Eller, du har huvudvärk, du tar en treo, som det visar sig att du inte tål, du spyr i tre timmar och får värre huvudvärk.
Vi har nu minskat på sannolikheten att du tar en treo nästa gång du får huvudvärk. Klockrent positivt straff. Du minskar ett beteende, treoätning, för att slippa ett obehag.

Senast ändrad:

Googlade runt nyss för att läsa om förstärkning - såhär känner jag mig just nu: :confused:

Straff tkr inte jag låter nått bra, alltid tänkt att undvika straff. Men om man inte korrigerar innan hästen har gjort nått så är det alltså straff? Tex. Han får syn på ngt och försöker dra iväg, har en sån hund på jobbet nämligen. Jag säger nej å stannar till. DET är alltså bestraffning?? Är det inte väldigt svårt att vara före? Hur vet jag tex att en stor fågel kommer fluga rätt över oss just vid det ögonblicket? Hur kan jag undvika det till nästa gång att hunden reagerar så? Men då handlar det alltså inte om förstärkning utan ren straff?

Var kom hästen ifrån?:D

Huruvida det är straff eller inte om du stannar till har alltså ingenting att göra med vad du gör utan hur hunden uppfattar din konsekvens av hundens beteende.

Hunden drar, du säger "nej"! Uppfattar hunden ditt nej som ett obehag, och den kan bara få slut på ditt "nej" genom att öka på sitt beteende, dvs att gå fint. Då har du alltså negativt förstärkt att hunden sas "går fint".
För att hunden ska få dig att sluta säga nej, (nåt obehagligt) så måste den öka beteendet att "gå fint" för då slutar du att säga nej.
=Negativ förstärkning av beteendet "att gå fint"

Om du däremot ger hunden en godbit varje gång den "går fint"=positiv förstärkning av beteendet "gå fint".

Vi låssas att du är en lite märklig hundägare som hatar hundar som "går fint", så varje gång hunden "går fint" så drämmer du till hunden. Vi har nu minskat beteendet "gå fint" med hjälp av positvt staff.

Eller

Du är fortfarande lite märklig, du låter hunden bära en leksak, som den gillar. Och varje gång som hunden "går fint" rycker du av den leksaken.
Vi har nu minskat sannolikheten att hunden "går fint" med hjälp av negativt straff.

Så det har inget att göra med vad vi gör, utan hur mottagaren uppfattar det.
Förstärkning, ökar sannolikheten. Straff minskar sannolikheten. Varken mer eller mindre.

Hästen ja :angel:...

Har läst ditt inlägg här ovan flera ggr och kanske är världens trögaste människa. Men fattar inte riktigt det här med när man säger till hunden under ngt pågående. Alltså ngt som man inte vill att h*n ska höra. Då är det alltså bestraffning det heter och inte negativ förstärkning? Och jag som alltid trott att det var mkt negativ förstärkning jag pysslar med för vill inte säga till förrän hunden gjort fel. Är inte det att begränsa?

Bestraffning låter alldeles hemskt :( men iaf hellre det än begränsa. Som att man inte litar på sin hund alls.

Eftersom det alltid funkar och hunden lyssnar bra när jag säger till så lyssnar han alltså på min bestraffning och inte på att jag förstärkt min energi? Låter bara så märkligt alltihop.

Edit: kan du inte vara vänlig och ge nått exempel på någon bra negativ förstärkning? Något fall alltså som du tycker visar en bra negativ förstärkning :)

Senast ändrad:

Delvis kl
Jag har läst psykologi och det finns negativ och positiv förstärkning. Positiv gynnar beteendet och gör att det hålls i liv och stärks, negativ förstärkning minskar beteendet.

Kort och gott kan man kalla positiv förstärkning belöning och negativ förstärkning bestraffning...

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 364
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 797
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 031
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar