Eftergifter (hur använder ni dem?)

Sv: Eftergifter (hur använder ni dem?)

Jaadu.. Eftergifter är för mig alla former av "upphörande", vad gäller tygeltag, stöd, skänkelhjälper, sätesimpulser - ja i princip allt..
Helt beroende på vad hästen behöver så är eftergifterna viktigast! Har jag begärt något jobbigt eller behövt korrigera släpper jag allt (!). Vid normalt arbete med bra stöd och eftergift så kan det räcka med en liten mjukning i handen...
Allra mest nytta tycker jag dock att sätets och skänklarnas eftergift gör - försöka att alltid vara avspänd, aldrig klämma eller fastna i en hjälp utan omedelbart släppa tex en sidvärtsskänkel (och hästen ändå flyter undan) är nog den största AHA-upplevelsen jag haft. Och gör ridningen så mycket enklare!
Däremot är det hård träning (och självdisciplin)för att ta sig dit!
 
Sv: Eftergifter (hur använder ni dem?)

En liten parentes om eftergifter; jag tror det viktigaste för att kunna ge bra med eftergifter är att man har en bra plan och struktur i ridningen.

Vet man vad man förväntar sig och har ett rimligt mål för vad man vill ha för svar i varje sekund, då är det också lättare att veta när man är nöjd och ge eftergift.
Både i ett större perspektiv (vad man tränar på för dagen och vad man tränar i varje moment/övning) och i ett mindre- vad man vill ha för svar av varje signal.
Vilket också kräver att man blir medveten om vilka signaler man ger, så man inte sitter och "fifflar" omedvetet.

För eftergift ska ju som sagt följa varje hjälp och allt man ber om mer eller mindre. Dels genom att signalen/-erna upphör, dels lite extra eftergift och vila då och då när man är nöjd med hästens prestation. :)
 
Sv: Eftergifter (hur använder ni dem?)

För mig är eftergift upphörande av anvisande tryck vilket innebär att jag kan ta en förhållning/göra en halvhalt och sen ge en eftergift utan att tyglarna blir slappa och jag tappar kontakten med hästens mun eller blir slapp som en geleklump i sätet. Sen är det ju också från fall till fall, i vissa situationer kan jag ge fullständig eftergift och släppa all form av kontakt/stöd med hästen, det beror på vad man tränar och vad som passar för hästen och situationen.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 004
Senast: Bison
·
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 407
Senast: TinyWiny
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp