B

beaslillatuss

Hej!
Jo, nu är det så att jag har lite problem med att ge eftergift när vi hoppar. På min förra ponny så gav jag eftergift automatiskt, men nu är detta min första häst, som dessutom är unghäst, och jag hänger liksom inte riktigt med i sprången. Så jag håller alltså i honom även över hindret, och jag fattar att det måste vara väldigt störande för honom när jag inte släpper honom.

Någon som vet några övningar eller något annat som vi kan göra för att jag ska ge eftergift automatiskt igen?:confused:

Sv: eftergift

Jag vet väl ingen direkt övning eller så. men du skulle kunna testa att ge en lång eftergift. gick igenom det i skolan i fredags och min lärare sa iallafall att man ofta hade det till tex unghästar. Med lång eftergift menar jag att du börjar ge eftergiften redan innan hindret (inte så långt före att hästen kan sticka dock). det kommer ju förmodligen bli ett långt språng efteråt men man kan ju testa i början så du lär dig hitta den automatiska eftergiften?
hoppas det går bra för dig iallafall! :)

tack båda två!:D

inga fler som har några tips?

tilläg...

håll ALLTID i manen.
jag älskar att göra det på unghästar. testa och känn efter själv :D

sätt ett band elr någe i mannen och tänk på att alltid ta tag där när du hoppar ;) haha nej jag vet inte men så skulle jag göra

Luta dig lite lätt framåt, rama om hästen med ben och sitts, när du närmar dig hindret och tag fram handen. Då har du själva bra balans och kan lätt följa med hästen utan att störa den, oavsätt hur den hoppar!

Börja träna på bommar, se till att ge ordentlig eftergift redan där, även fast hästen inte hoppar. När du känner att du gör det utan att tänka efter, lägger du upp på sockerbitar. Hoppa bara pyttehinder tills du fått in känslan med eftergift. Eftergiften ska sitta i ryggmärgen, och inte vara något du behöver tänka på. Att sätta nåon form av "markering" på halsen som typ ett rött band i manen som du ska sikta på är också bra, försök att inte titta på det, utan lär dig känna vart det sitter någonstans. Tycker du ändå att du håller i för mycket när det närmar sig lite större hinder, kan du ta mantag, men gör det inte för länge, det är enligt mig en dålig ovana att alltid ta tag i manen, för man hittar ingen egen balans. Men från början, tills du lärt dig att hänga med i språnget kan det vara en bra idé, så inte hästen tycker det är obehagligt att hoppa. När du rider för tränare så informerar du om ditt problem, och ser till att h*n verkligen är PÅ dig om eftergiften, så du får lite tjat i öronen. :) Lycka till!

jag har en övning som jag använde mig mycket av när jag red ponny. den tränar främst balansen, men den lär dig att följa med hästen över hindret och inte hålla balansen i tömmarna. men nackdelen kan vara att du behöver någon som hjälper dig.
du har någon att longera hästen åt dig, under tiden som du sitter på ryggen, ett litet lågt hinder "ett kryss" står på longeringsvolten, vart över hästen ska hoppa i galopp när du sitter på och medhjälparen longerar hästen, hållhaken här är att du som ryttare inte ska "ha några" tyglar att hålla dig i, uten dessa slår du en knut på så de stannar kvar på hästens hals, och du kan hålla händerna rätt ut i luften eller på hjälmen, men inte i tyglarna(men de finns fortfarande kvar runt hästens hals om något oväntat skulle inträffa så du snabbt kan fatta tag i dem.)på detta sättet måste du följa med hästen över hindret utan att dra den i munnen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 182
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka