Efterfrågan på dräktiga ston?

Anzzie

Trådstartare
En liten fråga till avelsfolket här.
Finns det något intresse numera hos folk att köpa ett dräktig sto... tänker då mest på halvblodsaveln och ett sto dräktigt med en hyfsad vanlig svensk hingst ( t.ex Nobel, Fetcher N, Lambourghini).

Har ett sto jag tänkte sälja till avel nu, men då intresset är svalt så funderade jag på om köpare är intresserade av dräktiga ston eller om jag får räkna med att själv ha ett föl nästa år istället...

Vad har ni för erfarenheter och vad tror ni?

Sv: Efterfrågan på dräktiga ston?

Allt beror ju på vad ditt sto har gjort och vad hon har för stam och vad du betäcker med för hingst .

Skulle jag köpa ett dräktigt avelsto så ska stoet har en tilltalande stam och helst en mycket bra hingst alt ska stoet ha en mycket väl tilltalande stam för kommande fölisar;) Då kan man acceptera en mer *normal* hingst .

Frågan är vad du får för stoet om du säljer henne dräktig kontra icke dräktig med en *normal*hingst ?

Mia

Jag tror att det kan vara svårt. Har stoet och blivande avkomman högt BLUP värde och stoet är meriterat från bra möderne är det givetvis lättare. Tyvärr är många halvblodsston till avel till salu pga skador och saknar tidigare meriter. Det gäller säkert inte ditt sto men personligen skulle jag föredra om stoet var fullt ridbar om det händer något med dräktigheten eller möjligheten att avla vidare.

Tror dock att du har större chanser att sälja henne eftersom du kan påvisa att hon går att få dräktig. Bra att visa tidigare kommande köpare tidigare bet.resultat, öppna kort gäller, det går ju att få reda på kastning, gall och alla fölningar ändå via ASVH`s sida. Framhäv verkligen att hon är lätt att få dräktig om det förhåller sig på det viset. Vi som föder upp uppskattar verkligen när sådant flyter på (sparar både tid, pengar & stärker hästens välbefinnande) och det är ju sådant material man också ska avla på. Betäckningarna har ju gått ned i antal, trist. Lägg på en hingst och använd dig av avg "levande föl", det är många hingsthållare som gått över till det som alternativ igen. Risken är att du inte får igen pengarna i ren lönsamhet om du betalar hela kakan, gissar jag. Bättre köparen betalar lev.föl avg då eller?
Lycka till!

Det beror på många saker som stoets stam, ifall hingsten hon är dräktig med passar, ifall det finns möjlighet att lämna tillbaka fölet ifall man gillar stoet men inte hingsten.
Positivt är att se att hon kan bli dräktig och ännu positivare om hon också lyckats föda friska föl. Det som verkligen kan få mig att tappa intresset är ston som annonseras ut till avel som blivit betäckta flera gånger men inte har några registrerade avkommor.

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 648
Senast: maria_b
·
Avel Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse...
2
Svar
28
· Visningar
3 814
Senast: Jonaz
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 435
Senast: Görel
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 052
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka