efter valresultatet...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag noterade att nästan en fjärdedel av de som röstat i distriktet där våra barn går i skolan har röstat på SD och det fick mig att fundera litegrann.
Är det fel av mig om jag ber våra lärare att lägga lite extra krut på detta med värdegrund och alla människors lika värde? Jag menar, det ska ju genomsyra undervisningen i stort och det är ju inte att påverka barnen för eller emot något parti, utan bara just att förstärka värdegrunden. Eller?

Jag har verkligen ingen som helst aning om ifall några av föräldrarna till skolbarnen tillhör den nämnda fjärdedelen, men det kan väl ändå aldrig vara fel att diskutera detta med allas lika värde?
 
Jag skulle vara väldigt ledsen och orolig om jag var du och tycker verkligen du ska ta upp saken med skolan. Hoppas du får gehör.
 
Här hade 19% också röstat på sd. Tycker med det är skrämmande. Man hoppas ju inte att det ska spegla av sig på barnen. Jag hade varit glad om skolan la extra krut på att prata om allas lika värde.
 
Som lärare tycker jag att det är upp till oss att planera undervisningen, och det har knappast gått dina barns lärare obemärkt förbi att SD går framåt i hela landet. Vi har i uppdrag att verka för jämlikhet, demokrati och medmänsklighet och jag uppskattar jättemycket att föräldrar också tar tag i dessa bitar, men tycker inte att vi behöver påminnas om vad vårt jobb är.
 
I mitt grannsamhälle var det 17 % som röstade sd. Många av pedagogerna bor i samhället, jag känner till vilka sympatier deras familjer o släktingar hyser i några fall. Så jag skulle inte vara hundra på att alla likas värde förs fram i alla klasser. Också pedagoger kan vara främlingsfientliga.
 
Som lärare tycker jag att det är upp till oss att planera undervisningen, och det har knappast gått dina barns lärare obemärkt förbi att SD går framåt i hela landet. Vi har i uppdrag att verka för jämlikhet, demokrati och medmänsklighet och jag uppskattar jättemycket att föräldrar också tar tag i dessa bitar, men tycker inte att vi behöver påminnas om vad vårt jobb är.
Och med det menar du att det är fel att lyfta frågan med läraren?
I så fall är jag glad för att jag har en bättre kommunikation än så med våra barns lärare... Man behöver ju inte komma med piskor och pekpinnar för att man tar upp ämnet. Men man ska nog komma ihåg att även om lärarna har "i uppdrag att verka för jämlikhet, demokrati och medmänsklighet" så är det nog lätt att lite äldre lärare kör på i gamla invanda hjulspår och inte riktigt tänker sig för.
 
Att lyfta frågan är aldrig fel, jag tycker att man exempelvis kan fråga hur man arbetar med detta i skolan om man är intresserad- det skulle jag se som positivt. Men att uppmana lärare att sköta sitt jobb, eller förmoda att de inte gör det (vilket du indirekt gör om du tror att äldre "inte riktigt tänker sig för"), det hoppas jag inte kommuniceras till skolan.
 
I mitt grannsamhälle var det 17 % som röstade sd. Många av pedagogerna bor i samhället, jag känner till vilka sympatier deras familjer o släktingar hyser i några fall. Så jag skulle inte vara hundra på att alla likas värde förs fram i alla klasser. Också pedagoger kan vara främlingsfientliga.

Det går emot vår läroplan, som är det vi ska och måste arbeta efter. Vi SKA arbeta utefter allas lika rättigheter och värde, och det är djupt beklagligt om jag har kollegor runt om i landet som inte står för det.
 
Att lyfta frågan är aldrig fel, jag tycker att man exempelvis kan fråga hur man arbetar med detta i skolan om man är intresserad- det skulle jag se som positivt. Men att uppmana lärare att sköta sitt jobb, eller förmoda att de inte gör det (vilket du indirekt gör om du tror att äldre "inte riktigt tänker sig för"), det hoppas jag inte kommuniceras till skolan.
Man kan ju få reda på hur lärarnas inställning i frågan är genom att lyfta frågan om hur de jobbar med saken.
 
Det går emot vår läroplan, som är det vi ska och måste arbeta efter. Vi SKA arbeta utefter allas lika rättigheter och värde, och det är djupt beklagligt om jag har kollegor runt om i landet som inte står för det.
Utesluter de lärare på lärarhögskolan som inte har åsikter som stämmer överens med allas lika rättigheter och värde? För i så fall hade jag nog en korridorare de borde uteslutit. Jättetrevlig men med lite väl mycket fördomar om folk hon inte kände -kanske tillräckligt mycket för att inte riktigt tänka på frågan själv efter ett val i alla fall.

(Iofs är det fullt möjligt att skilja på arbete och åsikter men jag tror inte jättemånga gör det, sedan kan ju lika rättigheter och värde tolkas olika. Läraren kan ju tex tycka att alla har lika rättigheter och värde men borde ha detta på en annan plats än där de/man befinner sig el dyl...)
 
(Eller som ett orelaterat exempel, vår dagispersonal ska ju arbeta med jämställdhet och gör det, tycker de. De hindrar faktiskt inte pojkar från att vara i dockrummet. Men de tycker ju, rakt av, på riktigt att flickor och pojkar är helt olika varandra och har helt olika behov och verkar betrakta dem som helt opåverkbara. Utom de som redan är lite udda (flickor som klättrar och pojkar i dockrummet) och får vara det. Tex att säga till en pojke som kör på en annan pojke i samma ålder med cykel är inget de sysslar med -pojkar är ju pojkar och de får både tåla lite stryk och det är ingen idé att försöka ändra på att de gärna leker lite hårdhänt heller. Men jag tycker mig se att försiktigare barn (flickor, yngre, enstaka pojke) då låter bli att cykla... har sett en flicka cykla nervöst i utkanten på katastrofen.)

(Så jag funderar ju på att försöka uppmuntra deras jämställdhetsarbete allt jag kan , men då antyder jag ju att de inte gör sitt jobb... -vilket jag inte tycker de gör, men de tycker de gör.)
(Staden har fått bassning tydligen-naturligtvis anser de att de är perfekta som det är men de ska ändå ha lite lite fokus där i år, lite, enligt chefen)
 
Vi har i uppdrag att verka för jämlikhet, demokrati och medmänsklighet och jag uppskattar jättemycket att föräldrar också tar tag i dessa bitar, men tycker inte att vi behöver påminnas om vad vårt jobb är.
Jag tror absolut att det finns lärare som behöver påminnas om de bitarna. Det finns säkert många bra lärare men det finns ju massa dåliga också och jag skulle verkligen inte, som förälder, bara luta mig bakåt och förutsätta att ungarnas lärare är feministiska antirasister som tar den delen av sitt arbete på allvar.
 
Utesluter de lärare på lärarhögskolan som inte har åsikter som stämmer överens med allas lika rättigheter och värde? För i så fall hade jag nog en korridorare de borde uteslutit. Jättetrevlig men med lite väl mycket fördomar om folk hon inte kände -kanske tillräckligt mycket för att inte riktigt tänka på frågan själv efter ett val i alla fall.

(Iofs är det fullt möjligt att skilja på arbete och åsikter men jag tror inte jättemånga gör det, sedan kan ju lika rättigheter och värde tolkas olika. Läraren kan ju tex tycka att alla har lika rättigheter och värde men borde ha detta på en annan plats än där de/man befinner sig el dyl...)

Det är en väldigt bra fråga. Jag hoppas verkligen att de gör det överallt, och har hört talas om fall där det skett. Men jag har själv inte stött på några sådana under min studietid, så det är inget jag själv sett hända. Jag kan tycka att det borde vara lika självklart för oss att arbeta utifrån allas lika värde, som det är för en läkare att arbeta utifrån att läka människor.

Vad gäller jämställdhet så tycker jag att det är en mångbottnad fråga- vi lärare förväntas leva upp till en roll som inte finns etablerad i resten av samhället. Själv tycker jag att det är självklart att tjejer och killar ska behandlas lika och försöker verkligen leva efter den devisen i mitt arbete, men alla är vi ju "barn av vår tid". Det finns mycket att önska vad gäller jämställdheten i samhället, och då är det inte en lätt uppgift att frångå alla normer och värderingar som vi alla vuxit upp med för att gå i bräschen för ett helt jämställt klassrum. Därmed inte sagt att vi inte ska göra allt vi kan för att försöka.
 
Jag tror absolut att det finns lärare som behöver påminnas om de bitarna. Det finns säkert många bra lärare men det finns ju massa dåliga också och jag skulle verkligen inte, som förälder, bara luta mig bakåt och förutsätta att ungarnas lärare är feministiska antirasister som tar den delen av sitt arbete på allvar.

Jag har redan svarat på detta, men kanske inte varit tydlig: jag tycker att det är skillnad att fråga om hur man arbetar, eller att ifrågasätta något som man tydligt märker går emot skolans värdegrund. Men att säga åt/uppmana/uppmuntra sina barns lärare att de ska sköta sitt jobb när man inte vet hur de arbetar tycker jag är förminskande.
 
Som lärare tycker jag att det är upp till oss att planera undervisningen, och det har knappast gått dina barns lärare obemärkt förbi att SD går framåt i hela landet. Vi har i uppdrag att verka för jämlikhet, demokrati och medmänsklighet och jag uppskattar jättemycket att föräldrar också tar tag i dessa bitar, men tycker inte att vi behöver påminnas om vad vårt jobb är.

Det vet jag inte om jag håller med om. Som förälder finns det definitivt skäl att oroa sig över att skolorna inte arbetar med värdegrunden i den utsträckning som de bör göra. Skolinspektionen gjorde år 2012 en undersökning av hur pass väl värdegrundsarbetet var införlivat i skolan. 13 av 17 skolor i studien uppvisade stora brister som framförallt verkar bero på lärarnas skiftande tolkningar av värdegrundsarbetet samt på skiftande kompetens när det kommer till frågor som rör värdegrunden.

Däremot är det säkert bättre att inleda samtalet med att fråga läraren hur denne arbetar med värdegrundsfrågor snarare än att be läraren arbeta mer med det.
 
Det är en väldigt bra fråga. Jag hoppas verkligen att de gör det överallt, och har hört talas om fall där det skett. Men jag har själv inte stött på några sådana under min studietid, så det är inget jag själv sett hända. Jag kan tycka att det borde vara lika självklart för oss att arbeta utifrån allas lika värde, som det är för en läkare att arbeta utifrån att läka människor.

Antagligen åker väl de värsta i så fall, men min korridorare tex var ju bara så att man blinkade till och tänkte -herregud måste hon blir lärare? :O
inte så att hon var hm tillräckligt märkbart för att någonsin kunna åka ur en utbildning. Därmed helt enkelt sagt -det borde vara ok att fråga en lärare om de har funderat på att arbeta med en viss sak. Tex främlingsfientlighet eller HBTQ frågor eller dyl.

Vad gäller jämställdhet så tycker jag att det är en mångbottnad fråga- vi lärare förväntas leva upp till en roll som inte finns etablerad i resten av samhället. Själv tycker jag att det är självklart att tjejer och killar ska behandlas lika och försöker verkligen leva efter den devisen i mitt arbete, men alla är vi ju "barn av vår tid". Det finns mycket att önska vad gäller jämställdheten i samhället, och då är det inte en lätt uppgift att frångå alla normer och värderingar som vi alla vuxit upp med för att gå i bräschen för ett helt jämställt klassrum. Därmed inte sagt att vi inte ska göra allt vi kan för att försöka.

Mja, tycker inte den är så mångbottnad direkt. Tycker snarare att just dagis?barn verkar vara de enda kvar i samhället som lever på 50-talet med milda flickor i rosa spets som samarbetar och machomän som knuffas. Överallt annars i samhället har kvinnor och män typ jeans och svart och samarbetar. Faktum är ju att könsrollerna för barn snarare verkar krympa i jämförelse med "förr".

Eller för att vara krass och lite amerikansk, igen, har skrivit det tidigare i forumet tror jag dvs riktigt såhär är det ju inte i Sverige men - Män är bagare -pojkar får inte ha leksaksugn för det har bara flickor, Män är kockar -pojkar får inte ha leksaksspis för det har bara flickor, Män kan vara läkare -pojkar får inte ta hand om dockor/mjukdjur för det gör bara flickor, -Män kan vara konstnärer -pojkar förväntas inte rita så mycket som flickor som är pyssligare, -Män kan vara professorer -men att lyssna i klassrummet är för flickor. Män kan vara jockeys och rida -men ponnies är för flickor. Så man förväntar sig lite att man kan "förbjuda" saker för en fyraåring som de förväntas jobba med när de är 30? (och hur ska de kunna bli ingenjörer som är kvar -Lego bygga rymdskepp, om de inte fått lyssna i skolan) Och visst ändrar sig folk i tonåren men ändå. Och för att bli riktigt gnällig och OT (sorry nu förstör jag tråden, får väl flyttas) så känns det för mig som att TV-programmen för flickor -tex Tingeling (My little pony) pratar om uppnåeliga yrken som kemist och djurskötare, modeskapare, bonde och mekaniker och lösa problem medan TV-programmen för pojkar handlar om att vara född snabb och otrevlig för att sedan inse att man kan vara snabb och trevlig. (ledsen över gnället men som feministmamma trodde man ju att hindren skulle vara mindre för en pojke än för en flicka i unga år, men de känns vansinniga från det här hållet också.)
 
Senast ändrad:
(Över 50% som studerar på universitet är kvinnor, och redan när jag pluggade för hm? 13 år sedan? fick jag höra av korridorares 21 åriga pojkvän att universitet -det var bara för töntiga flickor, tex hans töntiga flickvän (som dumpade honom sedan). Så hur blir det när A är 21 -är det 30% män som studerar då? Ska han nekas plugga som är så kul? Ska pojkars betyg sjunka ytterligare i jämförelser. Jag gillar ca 50/50 och lika möjligheter för alla barn (oavsett ursprung, kön eller läggning) inget annat. Usch ursäkta mitt ranting, helt fel tråd såklart.)

(Dessutom håller det ju på att ändras i Sverige, leksakskatalogerna blir ok och jag tror de börjar reagera på skolor och dagis.)
 
Senast ändrad:
Antagligen åker väl de värsta i så fall, men min korridorare tex var ju bara så att man blinkade till och tänkte -herregud måste hon blir lärare? :O
inte så att hon var hm tillräckligt märkbart för att någonsin kunna åka ur en utbildning. Därmed helt enkelt sagt -det borde vara ok att fråga en lärare om de har funderat på att arbeta med en viss sak. Tex främlingsfientlighet eller HBTQ frågor eller dyl.



Mja, tycker inte den är så mångbottnad direkt. Tycker snarare att just dagis?barn verkar vara de enda kvar i samhället som lever på 50-talet med milda flickor i rosa spets som samarbetar och machomän som knuffas. Överallt annars i samhället har kvinnor och män typ jeans och svart och samarbetar. Faktum är ju att könsrollerna för barn snarare verkar krympa i jämförelse med "förr".

Eller för att vara krass och lite amerikansk, igen, har skrivit det tidigare i forumet tror jag dvs riktigt såhär är det ju inte i Sverige men - Män är bagare -pojkar får inte ha leksaksugn för det har bara flickor, Män är kockar -pojkar får inte ha leksaksspis för det har bara flickor, Män kan vara läkare -pojkar får inte ta hand om dockor/mjukdjur för det gör bara flickor, -Män kan vara konstnärer -pojkar förväntas inte rita så mycket som flickor som är pyssligare, -Män kan vara professorer -men att lyssna i klassrummet är för flickor. Män kan vara jockeys och rida -men ponnies är för flickor. Så man förväntar sig lite att man kan "förbjuda" saker för en fyraåring som de förväntas jobba med när de är 30? (och hur ska de kunna bli ingenjörer som är kvar -Lego bygga rymdskepp, om de inte fått lyssna i skolan) Och visst ändrar sig folk i tonåren men ändå. Och för att bli riktigt gnällig och OT (sorry nu förstör jag tråden, får väl flyttas) så känns det för mig som att TV-programmen för flickor -tex Tingeling (My little pony) pratar om uppnåeliga yrken som kemist och djurskötare, modeskapare, bonde och mekaniker och lösa problem medan TV-programmen för pojkar handlar om att vara född snabb och otrevlig för att sedan inse att man kan vara snabb och trevlig. (ledsen över gnället men som feministmamma trodde man ju att hindren skulle vara mindre för en pojke än för en flicka i unga år, men de känns vansinniga från det här hållet också.)
Kläder är ju en sak, men även i vuxen ålder finns många strukturer som jag ser det baseras på kön och könsstereotypa värderingar. Jag tänker på lönelägen, sexism på arbetsplatser, maktfördelning, vilka arbeten som har låg respektive hög status för att nämna några exempel.
 
Det vet jag inte om jag håller med om. Som förälder finns det definitivt skäl att oroa sig över att skolorna inte arbetar med värdegrunden i den utsträckning som de bör göra. Skolinspektionen gjorde år 2012 en undersökning av hur pass väl värdegrundsarbetet var införlivat i skolan. 13 av 17 skolor i studien uppvisade stora brister som framförallt verkar bero på lärarnas skiftande tolkningar av värdegrundsarbetet samt på skiftande kompetens när det kommer till frågor som rör värdegrunden.

Däremot är det säkert bättre att inleda samtalet med att fråga läraren hur denne arbetar med värdegrundsfrågor snarare än att be läraren arbeta mer med det.

Det är eländigt om så är fallet, och i viss mån kan jag förstå att det blivit så. Det är fina ord som står i läroplanerna, men den utbildning jag gått fokuserade väldigt lite på dessa frågor tyvärr. En charm med vårt yrke är ju att vi i viss mån kan styra vår undervisning, men med det kommer ju samtidigt en risk att man lägger så mycket engagemang som man själv tycker passar för ex. värdegrundsfrågor. Jag vidhåller dock att det är så mycket mer respektfullt med en nyfiken undran än en uppmaning, och kan undra om det är många yrkesgrupper som blir så ifrågasatta som vi lärare. Jag tycker att man kan utgå från att vi sköter våra jobb på bästa sätt tills man sett motsatsen, precis som jag förutsätter att alla människor gör. Naivt eller inte, men det är så jag ser på andra yrkesgrupper också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp