Efter tävlingen

T

tjiir

Hur lägger ni upp eran träning efter tävlingen. ?
Hur länge får dom vila efter och när sätter ni i gång dom igen.?
Tacksam för svar :)

Sv: Efter tävlingen

Tumregeln säger 1 vilodag per tävlad mil, men det brukar bli mer vila för mina hästar. Det under förutsättning att hästarna går på bete och rör mycket på sig själva. Är det tidigt på våren och de fortfarande är stallade går jag ut och promenerar dem vid hand eller sitter upp på en skrittrunda efter ett par dagar för att trampa ur allt slagg som står i musklerna.

Jag brukar låta hästen vila från träning 1 dag per riden mil. Jag vill gärna longera några varv dagen/dagarna efter ritten, för att se hur hästen rör sig.

oftast skritt dagen efter, ca 30-60 min. Därefter totalt vila i minst 3 dagar. sen lugna mysturer i ca 3-4 dagar. Sen är min häst i gasen igen. Kan tyvärr inte vila mera, då blir han odräglig att rida igen...

Håller inte på med distans då men trav är nog lika tufft det med kan jag tänka mig..:cool:
Hos oss blir de skrittade ca 30 minuter dagen efter en tävling.. Sedan får de gå i hagen i 4-5 dar innan de rids eller körs igen.

Jag har bara tävlat 5-milare. Efter en sådan brukar pållen få vila i en vecka. Då går han i hagen och skrittas lugnt i skogen några gånger så han inte ska bli stel.

vila ca 14 dagar efter tävling. Möjligtvis att han får skrittas ett par kilometer någon gång under den här tiden. Annars transporterar han slagg produkter osv självmant i hagen. (har någon ha som lutar lite lagom) där han springer omkring när det känns bra i kroppen.

Jag skrittar dem uppsuttet dagarna efter tävling, sen får de vila helt i hagen några dagar. Efter det så sätter jag igång igen med skritt ett par dagar tills jag återgår till det vanliga :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
486
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
911
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
677
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka